Aalto-universitetet bygger satellit för Finlands 100-årsjubileum

Finland kommer att fira sitt 100-årsjubileum som självständig nation genom att skjuta upp en satellit i en kretsbana runt jorden.

Illustration av den planerade satellit för Finlands 100-årsjubileum.

Aalto-universitetets initiativ om en nanosatellit valdes med i programmet för Finlands 100-årsjubileum.

Satelliten, som kallats Finland100 efter upphovsprogrammet, kommer att bära kameror som förmedlar de fantastiska vyerna och känslan av att sväva runt i rymden. En radiomottagare “lyssnar” på rymdvädret och förmedlar gryningarna som en unik 3D upplevelse ner till flera orter runtom i Finland.

- Satelliten erbjuder envar en unik rymdupplevelse lovar projektchefen, professor Esa Kallio på Aalto-universitetet.

Satelliten byggs och styrs av studerande.

Satelliten byggs och styrs av studerande. Konceptet baserar sej på erfarenheter som samlats under tidigare satellitprojekt på högskolan.

- Då vi planerar och konstruerar Finland100 kan vi utnyttja och fördjupa det samarbete med andra universitet och företag som vi skapat under tidigare satellitprojekt, fortsätter Kallio.

Finland100 –satelliten innehåller flera nya och intressanta teknologier i ett nötskal. Den viktigaste egenskapen är ändå nyfikenhet; projektet livnär sej ju delvis på initiativ och intresse från skolbarn och studerande landet runt, och erbjuder i sin tur skoj med vetenskap och teknologi till alla finländare.

- Vi försöker speciellt uppmuntra unga mänskor till att studera vetenskap och teknologi, eftersom vårt land kommer att vara beroende av bägge under det kommande seklet. Vi kallar alla intresserade att delta i att konstruera det här otroliga rymdäventyret.

Några kilo i vikt - massor av kunskap

Finland 100 kommer att sättas på en polär kretsbana och flyger alltså över de polära områdena.

- Satelliten erbjuder hisnande vyer över de nordliga regionerna och kommer att kunna observeras i Finland, berättar Kallio.

Satelliten är en liten nanosatellit som väger endast några kilo. Dess tekniska utförande  baserar sej på den populära och beprövade CubeSat standarden.

Finlands utmärkta vetenskapliga och tekniska expertis samt högklassiga utbildning skapar förutsättningarna för Finland100 -satelliten, men projektet är också en resa i Finlands teknologihistoria. Landet har på ett sekel avancerar från att ha varit ett lantbrukssamhälle till ett av de mest moderna länderna i världen och det är just vetenskap, teknologi och kunskap som hämtat vår välfärd.

Men fokus är på framtiden:

- Hur kommer Finlands nästa århundrade och en eventuell Finland200 att se ut? Vilka nya, ännu okända möjligheter kommer rymden, vetenskapen och teknologin att erbjuda oss då?

För mera information och förfrågningar om samarbete kontakta:
Professor Esa Kallio
Högskolan för elektroteknik
tel. +358 50 4205 857

Om Projektet för Finlands 100-årsjubileum:

Det självständiga Finland kommer att fira sitt 100-årsjubileum år 2017. Huvudtemat för jubileumsåret är “Tillsammans”. Jubileumsåret innefattar otaliga offentliga erfarenheter och program runtom i landet.

Både det gångna självständiga århundradet och dagens Finland liksom också vårt lands framtid kommer att diskuteras och debatteras.

Läs mer på http://suomi100satelliitti.fi/suomi100finland

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Honorary doctors talks 2024
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.