Aalto fick 1527 nya studerande

I den gemensamma ansökan våren 2015 sökte sammanlagt 9858 personer till Aalto-universitetet. Av dem fick 16 procent studieplats.

Aalto-universitetet antog 1657 nya studerande i den gemensamma ansökan samt i de separata ansökningarna. De erbjudna studieplatserna togs emot av 1527 studerande. Av de nya studerandena inleder 288 sina studier vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper, 389 vid Handelshögskolans enheter i Helsingfors eller S:t Michel, 114 vid Högskolan för kemiteknik, 260 vid Högskolan för teknikvetenskaper, 238 vid Högskolan för elektroteknik och 168 vid Högskolan för konst, design och arkitektur.

Därtill fick sammanlagt 1017 sökande studieplats genom antagningen till magisterprogrammen. Antalet sökande uppgick till 3569. Ansökningstiden till magisterprogrammen gick ut i slutet av januari.

Datateknik populäraste ansökningsalternativet inom teknik

I år sökte sammanlagt 3496 personer till högskolorna som ger utbildning i teknik och arkitektur. Jämfört med år 2014 minskade antalet sökande med 4,2 procent. Kvinnornas andel av de nya studerandena är 25,4 procent.

De högsta poänggränserna bland de tekniska ansökningsalternativen gällde arkitektur, produktionsekonomi, bioinformationsteknologi, teknisk fysik och matematik samt datateknik. Bland alla program samlade informationstekniken det största antalet sökande och antalet förstahandssökanden var 382 i DIA-urvalet.

I antagningen till magisternivån tidigare i vår godkändes 546 sökande till magisterprogrammen inom det tekniska utbildningsområdet. Studieplatserna söktes av 1887 personer.

Fortsättningsvis hård konkurrens till Handelshögskolan

Allt som allt sökte 3773 personer in till Aalto-universitetets handelshögskolas enhet i Helsingfors. Andelen sökande som fick studieplats var 8,9 procent. Antalet sökande var så gott som oförändrat i jämförelse med året förut. För tredje gången erbjöds studieplatser till dem som haft framgång i den nationella Ekonomiguru-tävlingen. Även denna gång tog alla tre som fick erbjudandet vara på tillfället och inleder sina studier nu.

Till Handelshögskolans kandidatprogram International Business vid enheten i S:t Michel antogs 82 nya studerande för att avlägga ekonomie kandidatexamen på engelska (BS & BA). Andelen sökande som fick studieplats vid enheten i S:t Michel var 9,6 procent. Antalet ansökningar var sammanlagt 858 från 72 olika länder.

Antagningen av studerande till programmet i S:t Michel sker separat. De som antagits år 2015 får även automatiskt studierätt till EM-examen vid Handelshögskolans enhet i Helsingfors, där de kan fortsätta sina studier efter sin ekonomie kandidatexamen vid enheten i S:t Michel.

I antagningen till magisternivån tidigare i vår godkändes 261 sökande till Handelshögskolan för studier som leder till ekonomie magisterexamen. Studieplatserna söktes av 548 personer.

Till konst- och designutbildningarna antogs 7,2 procent av de sökande

I år sökte sammanlagt 2056 personer till utbildningsområdet för konst vid Aalto-universitets högskola för konst, design och arkitektur. Av dem lämnade 1549 personer in förhandsuppgifterna. Bland de sökande antogs 112 personer, alltså 7,2 procent, till studier för konstkandidatexamen. Kvinnornas andel av de nya studerandena inom konst och design är 69,6 procent. De flesta ansökningarna gällde huvudämnena bildkonstpedagogik, grafisk design och mode. Antalet sökande var så gott som oförändrat i jämförelse med året förut.

Tidigare i vår godkändes 210 sökande till studier på magisternivå vid Högskolan för konst, design och arkitektur. Studieplatserna söktes av 1134 personer.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!