Aallossa aloitti 1527 uutta opiskelijaa

Keväällä päättyneessä yhteishaussa Aalto-yliopistoon haki yhteensä 9858 hakijaa, joista 16 prosenttia sai opiskelupaikan.

Aalto-yliopistoon valittiin kevään 2015 korkeakoulujen yhteishaussa sekä erillishauissa yhteensä 1657 uutta opiskelijaa. Tarjotun opiskelupaikan otti vastaan 1527 opiskelijaa. Uusista opiskelijoista 288 aloittaa Insinööritieteiden korkeakoulussa, 389 Kauppakorkeakoulun Helsingin tai Mikkelin yksiköissä, 114 Kemian tekniikan korkeakoulussa, 260 Perustieteiden korkeakoulussa, 238 Sähkötekniikan korkeakoulussa ja 168 Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa.

Lisäksi tammikuun lopussa päättyneessä maisteriohjelmien haussa opiskelupaikkaa tavoitteli 3569 hakijaa, joista 1017 hyväksyttiin.

Tietotekniikka suosituin tekniikan hakukohteista

Tekniikan ja arkkitehtuurin opetusta tarjoaviin korkeakouluihin haki tänä vuonna yhteensä 3496 henkilöä. Hakijamäärä laski vuoteen 2014 verrattuna 4,2 prosenttia. Naisten osuus tekniikan alan uusista hyväksytyistä opiskelijoista on 25,4 prosenttia.

Tekniikan hakukohteista pisterajat nousivat korkeimmiksi arkkitehtuurin, tuotantotalouden, bioinformaatioteknologian, teknillisen fysiikan ja matematiikan sekä tietotekniikan hakukohteissa. Eniten hakijoita ohjelmista keräsi tietotekniikka, jonne haki DIA-valinnassa ensisijaisesti 382 henkilöä.

Aiemmin tänä keväänä 546 hakijaa hyväksyttiin tekniikan alan maisteritason ohjelmiin. Maisterivalinnoissa tekniikan alalle haki 1887 hakijaa.

Kauppakorkeakouluun edelleen kova kilpailu

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Helsingin yksikköön pyrki kaiken kaikkiaan 3773 hakijaa. Hakijoista opiskelupaikan sai 8,9 prosenttia. Hakijoiden määrä pysyi viime vuoteen verrattuna lähes samana. Kolmatta kertaa opiskelupaikkaa tarjottiin myös valtakunnallisessa Talousguru-kilpailussa menestyneille. Tälläkin kertaa kaikki kolme tarjouksen saanutta tarttuivat tilaisuuteen ja aloittavat opintonsa tänä vuonna.

Kauppakorkeakoulun Mikkelin yksikön englanninkieliseen International Business -kandidaattiohjelmaan valittiin 82 uutta opiskelijaa suorittamaan englanninkielistä kauppatieteiden kandidaatin tutkintoa (BScBA). Mikkelin yksikköön tuli yhteensä 858 hakemusta 72 eri maasta, eli hakijoista opiskelupaikan sai 9,6 prosenttia.

Mikkelin ohjelmaan on oma opiskelijavalinta. Vuonna 2015 ohjelmaan valitut opiskelijat saavat myös automaattisen opinto-oikeuden KTM-tutkintoon Kauppakorkeakoulun Helsingin yksikössä, jossa he voivat jatkaa opintojaan valmistuttuaan Mikkelin yksiköstä kauppatieteiden kandidaatiksi.

Aiemmin keväällä maisteritason valinnassa Kauppakorkeakouluun hyväksyttiin 261 hakijaa suorittamaan kauppatieteen maisterin tutkintoa. Paikkoja tavoitteli 548 hakijaa.

Taiteiden alan opintoihin hakeneista hyväksyttiin 7,2 prosenttia

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun haki yhteishaussa tänä vuonna yhteensä 2056 taiteiden alan opinnoista kiinnostunutta. Heistä 1549 hakijaa palautti myös ennakkotehtävät. Hakeneista 112 henkilöä eli 7,2 prosenttia hyväksyttiin suorittamaan taiteen kandidaatin tutkintoa. Naisten osuus uusista hyväksytyistä opiskelijoista taiteiden ja suunnittelun alalla on 69,6 prosenttia. Eniten hakemuksia tuli kuvataidekasvatuksen, graafisen suunnittelun ja muodin pääaineisiin. Hakijoiden määrä säilyi viime vuoteen verrattuna lähes ennallaan.

Aiemmin keväällä maisteritason valinnassa Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluun hyväksyttiin 210 hakijaa suorittamaan taiteen maisterin tutkintoa. Paikkoja tavoitteli 1134 hakijaa.

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla