1116 sökande antogs till magisterstudier

Antalet ansökande ökade en aning jämfört med förra året.

© Unto Rautio / Aalto-universitetet

Ansökningsperioden till magisterstudier vid Aalto-universitetet gick ut den 24 januari och antagningsresultaten har publicerats den 6.4.2018. Sökande till det ekonomiska, konstnärliga och tekniska området var sammanlagt 2 781. Antalet sökande ökade med 2 % jämfört med föregående år. Det antogs 1116 nya studerande till magisterstudier.

Av de sökande hade 46 % en finländsk högskoleexamen. Såsom under tidigare år, kom största delen av de som ansökte på basis av en utländsk högskoleexamen från Kina, Indien, Pakistan, Storbritannien och Förenta staterna. Sammanlagt kom det in ansökningar från 79 olika länder.

Läsårsavgifter är obligatoriska för studerande från länder utanför EU-/EES-området som inleder sina studier nu på hösten 2018 i engelskspråkiga utbildningsprogram. Av de antagna är 45 % medborgare i länder som inte tillhör EU- eller EES-området.

Antal sökande per år

Sökande till magisterutbildning

Ekonomiska området

406

501

575

548

Konstnärliga området

886

866

987

1144

Tekniska området (inkl. arkitektur)

1546

1886

Totalt

2837

2781

3355

3577

På det ekonomiska utbildningsområdet minskade antalet sökande med ca 19 %. De flesta ansökte på basis av en finländsk högskoleexamen. 24 % av de sökande ansökte på basis av en högskoleexamen som hade avlagts utomlands. De populäraste ansökningsalternativen var Yritysjuridiikka (endast på finska, Management and International Business samt Information and Service Management.

På det konstnärliga området ökade antalet sökande med 2 %.  Av de sökande ansökte 41  % på basis av en finländsk högskoleexamen. 56 % av de sökande ansökte på basis av den utländsk högskoleexamen, och ledande länder var Kina, Förenade kungariket och Förenta staterna. De populäraste ansökningsalternativen var Collaborative and Industrial Design och Visual Communication Design.

På det tekniska området ökade antalet sökande med ca 9 %. Utöver de finländska högskolorna, var de flesta sökande från Kina, Indien och Pakistan, precis som under föregående år. 59 % av sökande ansökte på basis av en utländsk högskoleexamen. De populäraste ansökningsalternativen var huvudämnena inom programmet Computer, Communication and Information Sciences såsom Computer Science och Machine Learning, Data Mining and Artificial Intelligence, magisterprogrammet inom arkitektur samt Automation and Electrical Engineering.

Sökande och antagna till internationella magisterprogram som leder till en gemensam examen har inte tagits med i denna statistik.

Urvalsresultat (aalto.fi)

Statistik (aalto.fi)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!