Maisteriopintoihin hyväksyttiin 1 116 hakijaa

Hakijoiden määrä nousi hieman edellisvuotisesta.

Aalto-yliopiston maisteriohjelmien hakuaika päättyi 24. tammikuuta ja valinnan tulokset on julkaistu 6.4.2018. Hakijoita kauppatieteiden, taiteiden ja tekniikan aloille oli yhteensä 2 837. Hakijamäärä nousi edellisvuoteen verrattuna 2 prosentilla. Maisteriopintoihin hyväksyttiin 1 116 hakijaa.

Tämä maisterivaiheen haku koskee ensisijaisesti Aalto-yliopiston ulkopuolelta tulevia opiskelijoita. Valtaosa maisteriopiskelijoista on Aallon kandidaattivaiheen opinnoista suoraan maisterivaiheeseen siirtyviä.

Hakijoista 46 %:lla oli suomalainen korkeakoulututkinto. Ulkomaisella korkeakoulututkinnolla hakeneita oli aiempien vuosien tapaan eniten Kiinasta, Intiasta, Pakistanista, Isosta-Britanniasta ja Yhdysvalloista. Kaiken kaikkiaan hakemuksia saapui 79 eri maasta.

Syksyllä 2018 englanninkielisessä koulutuksessa opintonsa aloittavilta EU- ja ETA-jäsenmaiden ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta peritään lukuvuosimaksu. Hakijoista 45 % on muiden kuin EU-/ETA-maiden kansalaisia.

Kauppatieteiden alalla hakijamäärä laski 19 %. Suurin osa hakijoista haki suomalaisen korkeakoulututkinnon perusteella. 24 % hakijoista haki ulkomailla suoritetun korkeakoulututkinnon perusteella. Suosituimmat hakukohteet olivat yritysjuridiikka, Management and International Business, sekä Information and Service Management.

Taiteiden alalla hakijamäärä nousi 2 %. Suomalaisen korkeakoulututkinnon perusteella haki 41 % hakijoista.  56 % hakijoista haki ulkomaisella korkeakoulututkinnolla, kärkimaita olivat Kiina, Iso-Britannia ja Yhdysvallat. Suosituimmat hakukohteet olivat Collaborative and Industrial Design ja Visual Communication Design.

Tekniikan alalla hakijamäärä nousi 9 %. Aiempien vuosien tapaan eniten hakijoita oli suomalaisten korkeakoulujen lisäksi Kiinasta, Intiasta ja Pakistanista. Ulkomaisella korkeakoulututkinnolla haki 59 % hakijoista. Suosituimmiksi hakukohteiksi nousivat Computer, Communication and Information Sciences -ohjelman pääaineet Computer Science ja Machine Learning, Data Mining and Artificial Intelligence, arkkitehtuurin maisteriohjelma sekä Automation and Electrical Engineering.

Kansainvälisten yhteistutkinto-ohjelmien hakijamäärät eivät sisälly näihin lukuihin.

Maisterikoulutukseen hakeneet 2018 2017 2016 2015
Kauppatieteellinen ala

Taiteiden ala 886 866 987 1144
Tekniikan ala (ml. arkkitehtuuri) 1546 1414 1793 1886
Yhteensä 2837 2781 3355 3577

Tilastoja hakemisesta

Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.