1 012 sökande antogs till magisternivån

Antalet sökande jämfört med föregående år steg med cirka 16 procent.
Aalto studeranden

I ansökningen till studier på magisternivå som slutade i januari ansökte totalt 3 577 personer till Aalto-universitetet. Av dem antogs 1 012 nya studerande.

Antalet ökade mest på det ekonomiska utbildningsområdet (85,1 procent). På det konstnärliga utbildningsområdet växte antalet sökande med 22,4 procent och på det tekniska utbildningsområdet med 1,5 procent jämfört med föregående år.

Det ökade antalet sökande till det ekonomiska utbildningsområdet kan delvis förklaras med att antagningsgrunderna för urvalsgrupperna har ändrats. Antalet sökande steg dessutom sannolikt för att språket på programmet för företagsjuridik ändrades från engelska till finska och för att kraven på GMAT-/GRE-test avskaffades.

Av de sökande hade 45 procent en finländsk högskoleexamen. Av sökande med en utländsk högskoleexamen var som under tidigare år de flesta från Indien, Kina, Pakistan, Storbritannien, Förenta staterna och Iran. Sammantaget kom det in ansökningar från 97 olika länder.

Antal sökande per år

Sökande till magisterutbildning

Ekonomiska området

Konstnärliga området

Tekniska området (inkl. arkitektur)

Totalt

Magisterexamen intresserar internationella sökande

På det ekonomiska utbildningsområdet ansökte de flesta med en finländsk högskoleexamen som grund. En tredjedel av de sökande hade en utomlands genomförd högskoleexamen som grund. De populäraste ansökningsmålen var Management and International Business och företagsjuridik.

På det konstnärliga området ansökte 39,5 procent med en finländsk högskoleexamen som grund. Största delen av de sökande hade en utländsk högskoleexamen med Kina, Förenade kungariket, Förenta staterna och Indien som ledande länder. De populäraste ansökningsmålen var Product and Spatial Design och New Media Design and Production.

På det tekniska området minskade antalet sökande med finländsk högskoleexamen med 10 procent, men antalet ökade på nästan alla finskspråkiga ansökningsmål. Liksom under tidigare år var de flesta sökande utöver finländska högskolor från Pakistan, Indien, Kina och Iran. De populäraste ansökningsmålen var Automation and Electrical Engineering, Mechanical Engineering, Industrial Engineering and Management samt huvudämnet Computer Science och huvudämnet Communications Engineering inom programmet Computer, Communication and Information Sciences.

Resultaten för studerandeurvalet till magisterprogrammen 2015.

Noggrannare statistik om magisterurvalet publiceras under april.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!