Maisteritasolle hyväksyttiin 1 012 hakijaa

Hakijamäärä nousi edellisvuoteen verrattuna noin 16 prosentilla.
Aalto students.

Aalto-yliopistoon haki tammikuun lopussa päättyneessä maisterivaiheen haussa yhteensä 3 577 henkilöä, joiden joukosta valittiin 1 012 uutta opiskelijaa.

Hakijamäärät nousivat eniten kauppatieteiden alalla (85,1 prosenttia). Taiteiden alalla hakijamäärä kasvoi 22,4 prosenttia ja tekniikan alalla 1,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Kauppatieteiden hakijamäärän nousu selittyy osin valintaryhmiä koskevalla valintaperustemuutoksella. Lisäksi yritysjuridiikan ohjelman kielen muuttaminen englannista suomeksi ja GMAT-/GRE-testivaatimuksesta luopuminen todennäköisesti kasvattivat ohjelman hakijamäärää.

Hakijoista 45 prosentilla oli suomalainen korkeakoulututkinto. Ulkomaisella korkeakoulututkinnolla hakeneita oli aiempien vuosien tapaan eniten Intiasta, Kiinasta, Pakistanista, Isosta-Britanniasta, Yhdysvalloista ja Iranista. Kaiken kaikkiaan hakemuksia saapui 97:stä eri maasta.

Hakijamäärät vuosittain

Maisterikoulutukseen hakeneet

Kauppatieteellinen ala

Taiteiden ala

Tekniikan ala (ml. arkkitehtuuri)

Yhteensä

Maisteritutkinto kiinnostaa kansainvälisiä hakijoita

Kauppatieteen alalla suurin osa hakijoista haki suomalaisen korkeakoulututkinnon perusteella. Kolmannes hakijoista haki ulkomailla suoritetun korkeakoulututkinnon perusteella. Suosituimmat hakukohteet olivat Management and International Business ja yritysjuridiikka.

Taiteiden alalla suomalaisen korkeakoulututkinnon perusteella haki 39,5 prosenttia hakijoista. Suurin osa hakijoista haki ulkomaisella korkeakoulututkinnolla, kärkimaita olivat Kiina, Iso-Britannia, Yhdysvallat ja Intia. Suosituimmat hakukohteet olivat Product and Spatial Design ja New Media Design and Production.

Tekniikan alalla suomalaisella korkeakoulututkinnolla hakevien määrä väheni 10 prosenttia, mutta hakijamäärät nousivat lähes kaikissa suomenkielisissä hakukohteissa. Aiempien vuosien tapaan eniten hakijoita on suomalaisten korkeakoulujen lisäksi Pakistanista, Intiasta, Kiinasta ja Iranista. Suosituimmiksi hakukohteiksi nousivat Automation and Electrical Engineering, Mechanical Engineering, Industrial Engineering and Management sekä Computer, Communication and Information Sciences -ohjelman pääaineet Computer Science ja Communications Engineering.

Vuoden 2015 maisterivaiheen valintojen tulokset.

Tarkemmat tilastot maisterivalinnoista julkaistaan huhtikuun aikana.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.