Högskolan för elektroteknik

Skyddsdräkten på och in i renrummet! – Gymnasieelever fick bekanta sig med mikro- och nanoteknik under guidning av toppexperter

Gymnasister från Olars och Norra Hagalund lär sig om mikro- och nanoteknologi vid toppkurs ordnad av VTT och Aalto.
Lukiolaiset pääsivät tutustumaan Micronovan puhdastilaan mikro- ja nanotekniikan kärkikurssilla, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

Eleverna får praktiska erfarenheter i forskningscentret Micronovas renrum, hem för både forskning och produktutveckling.

Det myllrar som i en myrstack i korridoren till renrummet, när gymnasiegruppen tar på sig skyddskläderna. Skor, hårnät, munskydd, overaller, handskar och skyddsglasögon – det går inte riktigt lika snabbt som för forskarna som kommer för att arbeta. Klädseln måste dock följas till punkt och pricka, eftersom man i renrummet jobbar med komponenter av mikro- och nanostorlek, så till exempel partiklar som lossnar från huden är många gånger större än de strukturer man bearbetar.

Mikro- och nanoteknologi har blivit allt viktigare i produktutveckling under de senaste åren. Genom användningen av dessa komponenter som kan vara mindre än en tusendel av en millimeter hoppas man i framtiden kunna lösa många medicinska problem – dessa komponenter kunde till exempel användas för att transportera antibiotika genom blodkärl till en specifik plats i kroppen. Kursdeltagarna fick under ledning av VTT:s och Aaltos experter prova på några grundprocesser inom mikroteknologi. En uppgift gick till exempel ut på att etsa en bild av Pikachu på en kiselplatta och ändra dess färg från blå till gul.

Lukiolaiset valmistavat grafiitista grafeenia mikro- ja nanotekniikan kärkikurssilla, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen
Under kursen fick eleverna framställa grafen av grafit genom traditionell scotch tape-metod och bekanta sig med ett modernare sätt att göra samma sak genom katalys på koppar.

Lukiolaiset pääsivät analysoimaan valmistamansa exfolioidun grafeenin paksuutta mikro- ja nanotekniikan kärkikurssilla, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

”Det coolaste var kanske då vi fick gå in i renrummet”, berättar Tiina Lahtinen från Norra Hagalunds gymnasium (i mitten på bilden). Eleverna fick analysera tjockleken på sitt exfolierat grafen på en 300 nm tjock hinna av kiseldioxid under ledning av specialforskare Sanna Arpiainen (VTT). Exfoliering betyder att man avlägsnar lager från en bit grafit med till exempel Scotch-tejp.

Kurssilaiset tarkastelevat piikiekkoa, jonka pintaan he kuvioivat Pikachu-hahmon mikro- ja nanotekniikan kärkikurssilla, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen
Kursdeltagarna fick till uppgift att etsa en bild av Pikachu på ytan av en kiselplatta och ändra dess färg från blå till gul. Specialforskare James Dekker (VTT) håller i kiselplattan.

Mikro- ja nanotekniikan kurssille osallistuneet lukiolaiset pääsivät tutustumaan Micronovan puhdastilaan, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

Eftersom man vid Micronova arbetar med komponenter av mikro- och nanostorlek, är det mycket viktigt att partiklar från kroppen och andningen hålls innanför skyddsutrustningen. Till exempel ett människohår kan vara 1 000–1 500 gånger större än de strukturer man bearbetar i renrummet.

Spetskurser erbjuder toppundervisning till gymnasieelever med målet att öka intresset för matematik och naturvetenskaper och ge eleverna möjligheten att bekanta sig med universitetsvärlden redan under gymnasietiden. Aalto-universitetets professorer, forskare och lärare drar kurser inom ämnen som rymden och satelliter, bioteknik samt mikro- och nanoteknik. Intensivkurserna räcker en vecka och ordnas varje vår och höst.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: