Donera en framtid

Donatorer uppmärksammas med namngivna stolar

Aalto-universitetets handelshögskola erbjuder sina understödare en möjlighet att bli uppmärksammade med en namnskylt på stolarna i den nya byggnaden.
Tuoleja, joissa on lahjoittajan nimilaatta.

Möjligheten att bli uppmärksammad med en stol med namnskylt i Aalto-universitetets handelshögskola gäller alla privatpersoner som donerar minst 1 000 euro till handelsvetenskaperna. Här följer berättelser från alumner på 60-talet!

Det var en vacker höstdag 1962 när Kirsti Tamminen anlände till sin nya läroanstalt i Tölö i Helsingfors. Byggnadens tegelvägg pryddes av fantastiska reliefer. "Det här måste vara Handelshögskolan, jag kommer säkert att trivas där, tänkte jag. Eftersom jag använde skolans stolar för två examina var det nu bara rättvist att donera en stol till nya generationer ", säger Tamminen.

Markku Talvio donerade namngiven stol till sin fru på 50-årsbröllopsdagen. Paret bekantade sig med varandra vid Handelshögskolan, där Talvio inledde sina studier 1965. ”Vi återvände dit två gånger efter den första examen. Jag håller som bäst på med min doktorsavhandling. Namnskylten har stor betydelse för hela släkten, eftersom många av oss har studerat på skolan", berättar Talvio.

Outi Syvänperä, som började på Handelshögskolan år 1966, kommer väl ihåg gulnäbbsintagningen som ordnades för nya studerande. Bland kurskamraterna fick hon vänner för livet och av studierna fick hon en stadig grund för framtiden. "Om mitt barnbarn någon gång studerar i Otnäs kan hon sitta på mormors stol", säger Syvänperä.

Text: Marjukka Puolakka

Intresserad av en namngiven stol? Vänligen kontakta

Helena Salminen

givarrelationer, handelshögskolan och produktionsekonomi