Studiebesök för högstadieklasser till Aalto-universitetet Junior
Högstadieklasser är välkomna till Junior labbet på Otnäs campus på ämneslärarnas turer (se tiderna i vår kalender). Se utbudet av verkstäder nedan och boka ett besök i vår kalender.
Studiebesök för våren 2023 kan reserveras här.
Innehåll enligt teman
Työn nimi |
Kuvaus |
Kesto |
---|---|---|
Ohjelmoinnin alkeet Pythonilla |
Työpajassa tutustutaan ohjelmointiin ja opitaan ohjelmoinnin alkeita Python-ohjelmointikielellä. Harjoitusten kautta tutustutaan esimerkiksi muuttujiin, tulostamiseen, matemaattisiin operaattoreihin, käyttäjän syötteen lukemiseen, vertailuoperaattoreihin, ehtolauseisiin ja silmukoihin. Ohjelmointi, Python Välineet: tietokoneet |
60-90 min |
Geometriaa origameilla |
Taitellaan paperista Sonobe-origamiyksiköiden avulla kuutio, tähtimäistetty oktaedri ja/tai tähtimäistetty ikosaedri. Origami, geometria, symmetria, Platonin kappaleet, paperintaittelu Opettajan ohje, Ohje, Kokeile kotona -ohje Välineet: origamipaperit, tulostettava ohje |
90-120 min |
Heksafleksagonit |
Taitellaan paperista heksafleksagoneja (kuusikulmioita, joilla on yllättävä määrä sivuja). Heksafleksagonien eri sivut koristellaan värikynillä. Työssä yhdistyvät piirtäminen ja matemaattiset muodot. Origami, heksafleksagoni, paperintaittelu Opettajan ohje, ohje, mallipohja 1, mallipohja 2 Välineet: origamipaperit, tulostettava ohje |
90-120 min |
Satunnaisuus ja ihminen |
Työpajassa tutustutaan satunnaisuuteen ja havaitaan, että ihminen ei ole kovin hyvä luomaan satunnaisuutta. Tutkitaan ilmiötä keskiarvoon palautuminen toiminnallisten harjoitteiden avulla. Satunnaisuus, todennäköisyyslaskenta, soveltava matematiikka, keskiarvoon palautuminen Välineet: noppia, ruutupaperia, kynä, tarralappuja, maalarinteippiä, älypuhelin tai tabletti tai tietokone |
75 min |
Työn nimi |
Kuvaus |
Kesto |
---|---|---|
Antosyaniinin erotus ja pH-riippuvuuden tarkastelu |
Työssä tehdään punakaalista väriä vaihtava antosyaniiniliuos, jonka avulla tutkitaan erivahvuisten happojen ja emästen pH:ta. Happamuus, emäksisyys, pH-luku, indikaattori, tutkiminen ja kokeileminen, luonnon rakenteet Välineet: laboratorion perusvälineitä, pH-paperi, punakaali, NaOH, HCl |
60 min |
IONCELL - selluloosan liuotus ja regenerointi 9. lk |
Työssä liuotetaan ja regeneroidaan selluloosaa ja tutustutaan selluloosamuuntokuitujen (esim. Ioncell-kuidut) valmistukseen. Tarkastellaan kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja selluloosaa sisältävien materiaalien valmistuksessa sekä kierrätyksessä. Ioncell-prosessi, kiertotalous, selluloosamuuntokuitu, selluloosan regenerointi, ioninen neste, tekstiilikuitu Välineet: jauhettu selluloosa, ioninen neste, uuni, dekantterilasi, alumiinifolio, lasisauva, vaaka, pinsetit, petrimalja, ruisku, spatula |
75-90 min |
Kasvien väriaineiden erotus |
Työssä tehdään kasvien lehdistä näytteitä, joiden väriaineita tutkitaan ohutlevykromatografiaa käyttäen. Tutustutaan eri väriaineiden poolisuuseroihin ja ohutlevykromatografiaan meneltemänä. Liukoisuus, poolisuus, kromatografia (TLC), karotenoidit Välineet: ohutkerroskromatografialevy, kasvien lehtiä, pipetti, laboratorion perusvälineitä, vetokaappi, liuottimia |
75-90 min |
Rikos Aalto-yliopistossa |
Työssä selvitetään kemiallisten analyysien avulla kuvitteellinen rikos. Työssä tutkitaan ”rikospaikalta” löytyneitä verijälkiä, sormenjälkiä, muistilappua ja hiuksia. Havainnoidaan luminesenssi veren raudan katalysoimassa hapetusreaktiossa. Tutkitaan rikospaikalta löydettyä muistilappua paperikromatografiaa käyttäen. Tutustutaan mikroskoopin toimintaan ja sormenjälkien tunnistamiseen. Forensinen tiede, mysteeri, luminesenssi, mikroskopia, paperikromatografia Välineet: mikroskooppi, luminoli, vetyperoksidi, etanoli-liuos, vesiliuokoisia tusseja, hius- ja sormenjälkinäytteet |
90 min |
Tulevaisuuden autot |
Työssä rakennetaan vetyauton pienoismalli ja saada se kulkemaan vetykaasun avulla. Vetykaasu valmistetaan vedestä hajottamalla. Tutustutaan vetyyn ja happeen alkuaineina sekä oppilaiden luokka-asteesta riippuen myös vedyn palamisreaktioon ja polttokennon toimintaan. Käsitellään liikenteen ympäristöhaittoja ja ratkaisuja niihin. Tutkiminen ja kokeileminen, kestävä kehitys, polttokenno, kaasut, kemiallinen energia, veden molekyylikaava Välineet: Horizon fuel cell -autot, vesi |
60-75 min |
Työn nimi |
Kuvaus |
Kesto |
---|---|---|
Neuvottelutaidot Enintään 32 osallistujaa |
Työhaastattelu, kaupankäynti, ruokapaikan valinta kaveriporukassa... Elämä on täynnä neuvotteluja ja niinpä neuvottelutaito onkin yksi tärkeimmistä sosiaalisista taidoista. Neuvottelutaitoja voi ja kannattaa opetella, sillä niistä on hyötyä läpi elämän! Tässä työpajassa tutustutaan neuvottelutilanteen rakenteeseen ja pohditaan, kuinka neuvotteluita on mahdollista käydä tietoisesti ja itsevarmasti. Harjoittelemme neuvottelua kaupantekotilanteessa, jossa pyritään saavuttamaan oma tavoite joko ostajana tai myyjänä. Viestintä, vuorovaikutus, neuvottelu, yrittäjyys, osallistuminen, vaikuttaminen, arjen taidot, taloustaidot, työelämätaidot, laaja-alainen oppiminen |
60 min |
Näin keksit bisnesidean Enintään 32 osallistujaa |
Jokaisen yrityksen takana on idea. Mistä ideat tulevat ja voiko niiden saamista vauhdittaa? Tässä työpajassa harjoitellaan ideointia ja luovuuden valjastamista, ja muotoillaan samalla omia yritysideoita. Ideointiin ja luovuuteen keskitytään keksintöjen ja yrittäjyyden näkökulmasta, mutta oman ajattelun kehittämisestä on myös merkittävää laaja-alaista hyötyä. Yrittäjyys, start-up, luovuus, innovointi, muotoilu, osallistuminen, vaikuttaminen, arjen taidot, taloustaidot, työelämätaidot, ajattelu, oppimaan oppiminen, laaja-alainen oppiminen |
60-75 min |
Sijoita tulevaisuuteesi Enintään 32 osallistujaa |
Miten ymmärrys oman talouden hallinnasta ja sijoittamisesta valmistavat tulevaisuuteen? Tässä työpajassa tutustutaan säästämisen ja vastuullisen sijoittamisen periaatteisiin sekä pohditaan oman taloudenhallinnan merkitystä. Simuloimme rahan ansaitsemisen ja säästämisen roolia lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, ja motivoimme kiinnittämään huomiota omaan kulutukseen. Säästäminen, sijoittaminen, kuluttaminen, palkka, korkoa korolle, kestävä kehitys, kestävä tulevaisuus, osallistuminen, vaikuttaminen, arjen taidot, taloustaidot, työelämätaidot, laaja-alainen oppiminen |
60-75 min |
Some-markkinoinnin salat Enintään 32 osallistujaa |
Miksi näin juuri tämän mainoksen? Mitä kaikkea puhelimeni minusta tietää? Tässä työpajassa tarkastellaan sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän näkökulmasta. Työpajassa tutustutaan datan keräämiseen, mainosten kohdentamiseen sekä mainospersoonien käyttöön. Osallistujat huomaavat, millaisia tietoja heistä kerätään ja kokeilevat mainosten kohdentamista pelillisten harjoitusten kautta. Viestintä, markkinointi, yrittäjyys, osallistuminen, vaikuttaminen, monilukutaito, kuvanlukutaito, arjen taidot, taloustaidot, työelämätaidot, laaja-alainen oppiminen |
60 min |
Tulevaisuuden kestävä kaupunki Enintään 32 osallistujaa |
Millainen on kestävä kaupunki vuonna 3000? Työpajassa tutustutaan kaupunkisuunnitteluun ja kestävyyden käsitteeseen ekologisista, taloudellista ja sosiaalisista näkökulmista. Työpajan aikana rakennetaan yhteinen pienoismalli kestävästä kaupungista. Samalla pohditaan mm. seuraavia kysymyksiä: Arkkitehtuuri, kaupunkisuunnittelu, kaupungistuminen, kestävä rakentaminen, kestävä kehitys, tulevaisuus, mielikuvittelu, ilmiöoppiminen, laaja-alainen oppiminen |
90-120 min |
Vaikuttava myyntipuhe Enintään 32 osallistujaa |
Vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä arjessa ja niiden taidokkaasta osaamisesta on hyötyä opinnoissa ja työelämässä. Tiesitkö, että niitä voi kehittää? Tässä työpajassa tutustutaan viestinnän verbaaliseen sekä nonverbaaliseen puoleen ja tarkastellaan myyntipuhetta viestinnän työkaluna. Osallistujat harjoittelevat myyntipuheen suunnittelua ja esittämistä pienryhmissä, sekä saavat palautetta esityksistään. Osallistujat saavat myös vinkkejä puhujantaitojen kehittämiseen itsenäisesti myöhemmin. Viestintä, vuorovaikutus, yrittäjyys, osallistuminen, vaikuttaminen, arjen taidot, taloustaidot, työelämätaidot, laaja-alainen oppiminen |
60-75 min |
Visuaalisen ilmeen muotoilu Enintään 32 osallistujaa |
Yritykset ja yhteisöt tarvitsevat keinoja kertoa tuotteistaan ja palveluistaan sekä toimintansa tavoitteista ja arvoista. Tässä työpajassa opitaan, mitä visuaalinen ilme tarkoittaa, mikä tekee ilmeestä yksilöllisen ja miksi joukosta erottuminen on tärkeää yrityksille ja yhteisöille. Työpajassa muotoillaan logo sekä visuaalinen ilme ilmaisella selainpohjaisella Canva-ohjelmalla. Markkinointi, mainos, viestintä, vuorovaikutus, muotoilu, design, brändäys, yrittäjyys, kuvanlukutaito, monilukutaito, osallistuminen, vaikuttaminen, arjen taidot, taloustaidot, työelämätaidot, laaja-alainen oppiminen |
60-75 min |
Työn nimi | Kuvaus | Kesto |
---|---|---|
Muotoiluhaaste Enintään 32 osallistujaa |
Tulevaisuus muotoillaan nyt! Tässä työpajassa tutustutaan muotoiluun, design-ajatteluun ja muotoilijan työnkuvaan. Pohdimme yhdessä, minkälainen tulevaisuus tulee olemaan ja ratkaisemme pienryhmissä tulevaisuuden muotoiluhaasteita sekä rakennamme ratkaisuille prototyypit. Muotoilu, design, rakentelu, prototyyppi, tulevaisuus, yrittäjyys, kuvanlukutaito, monilukutaito, ongelmalähtöinen oppiminen, laaja-alainen oppiminen |
90 min |
Pelihahmon suunnittelu Enintään 32 osallistujaa |
Tässä työpajassa opitaan peligrafiikan suunnittelua keskittymällä hahmosuunnitteluun. Lisäksi tutustutaan iteratiiviseen suunnitteluprosessiin, erilaisiin pelialan ammatteihin ja syvennytään peligraafikon työhön. Työpajassa suunnitellaan pienryhmissä pelihahmoja sekä opitaan pelisuunnittelun työtapoja. Pelit, peligrafiikka, pelikehitys, pelisuunnittelu, hahmosuunnittelu, konseptitaide, iteratiivinen suunnittelu, muotoilu, design, nykytaide, viestintä, vuorovaikutus, kuvanlukutaito, monilukutaito |
90-120 min |
Taidehärveli Enintään 32 osallistujaa Soveltuu erityisesti 7.lk |
Työpajassa yhdistellään luovasti taidetta, muotoilua ja teknologiaa. Tutustumme rakenteluun LittleBits-elektroniikkapalikoilla sekä kierrätysmateriaaleilla, ja rakennamme omat elektroniset taideteokset, eräänlaiset liikkuvat veistokset. Elektroniikkataide, interaktiivinen, osallistava, vuorovaikutus, kineettinen, haptinen, kolmiulotteinen, moderni taide, nykytaide, ElecArt, STEAM |
90-120 min |
Taide julkisessa tilassa Enintään 32 osallistujaa Soveltuu erityisesti syventäville kursseille. |
Kolmiulotteisia veistoksia vai osallistavia yllätyksiä? Tässä työpajassa tutustutaan julkisen kuvataiteen laajaan kenttään. Pohdimme puolijulkisen ja julkisen tilan ominaispiirteitä sekä sitä, kenelle nämä tilat kuuluvat. Työpaja rohkaisee osallistujaa tarkastelemaan julkista tilaa ihmisten kohtaamispaikkana ja nykytaiteen näyttämönä. Yhteisen keskustelun ja luennon pohjalta suunnittelemme omat julkisen taiteen teoskonseptit. Nykytaide, julkinen taide, paikkasidonnainen taide, julkisuusaste, viestintä, vuorovaikutus, osallistuminen, vaikuttaminen, monilukutaito, laaja-alainen oppiminen |
90-120 min |
Tiedosta animaatioksi Enintään 28 osallistujaa Soveltuu erityisesti 7.lk |
Työpajassa tutustutaan animaatioon tiedon visualisoinnin välineenä. Työpajan aikana tehdään omat animaatiot helpolla Stop Motion -tekniikalla ja opitaan käyttämään iPadeja kuvausvälineenä. Työpaja sopii johdannoksi animaation maailmaan eikä vaadi aiempaa osaamista aiheesta. Animaatio, stop motion, visuaalinen havainnollistaminen, tiedon visualistointi, liikkuva kuva, taide, viestintä |
90-120 min |
Tulevaisuuden kestävä kaupunki Enintään 32 osallistujaa |
Millainen on kestävä kaupunki vuonna 3000? Työpajassa tutustutaan kaupunkisuunnitteluun ja kestävyyden käsitteeseen ekologisista, taloudellista ja sosiaalisista näkökulmista. Työpajan aikana rakennetaan yhteinen pienoismalli kestävästä kaupungista. Samalla pohditaan mm. seuraavia kysymyksiä: Arkkitehtuuri, kaupunkisuunnittelu, kaupungistuminen, kestävä rakentaminen, kestävä kehitys, tulevaisuus, mielikuvittelu, ilmiöoppiminen, laaja-alainen oppiminen |
90-120 min |
Vaikuttava muoti Enintään 32 osallistujaa |
Onko muoti taidetta vai muotoilua? Entä voiko muodilla vaikuttaa? |
90-120 min |
Visuaalisen ilmeen muotoilu Enintään 32 osallistujaa Soveltuu erityisesti 7.lk |
Yritykset ja yhteisöt tarvitsevat keinoja kertoa tuotteistaan ja palveluistaan sekä toimintansa tavoitteista ja arvoista. Tässä työpajassa opitaan, mitä visuaalinen ilme tarkoittaa, mikä tekee ilmeestä yksilöllisen ja miksi joukosta erottuminen on tärkeää yrityksille ja yhteisöille. Työpajassa muotoillaan logo sekä visuaalinen ilme ilmaisella selainpohjaisella Canva-ohjelmalla. Markkinointi, mainos, viestintä, vuorovaikutus, muotoilu, design, brändäys, yrittäjyys, kuvanlukutaito, monilukutaito, osallistuminen, vaikuttaminen, arjen taidot, taloustaidot, työelämätaidot, laaja-alainen oppiminen |
60-75 min |
Työn nimi | Kuvaus | Kesto |
---|---|---|
3D-mallinnus |
Työn aikana pääsee mallintamaan ideoitaan Tinkercad nimisellä 3D-mallinnusohjelmalla. Tavoitteena on tutustua 3D-mallinnuksen sekä 3D-tulostuksen perustekniikoihin. 3D-mallinnus, 3D-tulostus, suunnittelu, luovuus Välineet: tietokoneet |
60-75 min |
Arduino liikennevalot |
Työpajassa tehdään led-kytkentä ja ohjelmoidaan kolme lediä toimimaan kuten liikennevalot. Ohjelmointia tehdään tekstipohjaisella Arduino-ohjelmointikielellä. Työpaja sopii hyvin ohjelmointiin, elektroniikkarakenteluun ja Arduinoihin tutustumiseen. Elektroniikka, ohjelmointi, liikenteen ohjaus, Arduino, teknologia ympärillämme Välineet: tietokoneet. Arduinot, elektroniikkaosat |
75-90 min |
Liikkeen kuvaajat |
Työssä kehitetään ymmärrystä erilaisista liikkeen kuvaajista käytännön kokeilujen kautta käyttämällä Vernierin vaunurataa. Tavoitteena on jäljitellä mallikuvaajia paikasta, nopeudesta ja kiihtyvyydestä. Liike, kuvaaja, paikka, nopeus, kiihtyvyys Välineet: tietokoneet, Vernier vaunurata, liikesensori |
60-90 min |
Mitattu minä |
Tutustutaan ihmiskehoon liittyviin fysiikan suureisiin käyttäen erilaisia mittauslaitteita. Ihminen, mittaus, Vernierin mittauslaitteet Välineet: Vernierin mittauslaitteet, Labquest, tietokone, tabletti, kuulokkeet |
75-90 min |
Spagettisilta |
Työssä tutustutetaan oppilaat siltojen arkkitehtuuriin, rakennukseen ja fysikaaliseen toimintaan. Tehtävän tavoitteena on opettaa ongelmanratkaisukykyä, työskentelemään ryhmässä ja suunnittelemaan itse rakennelma annettujen rajoitteiden ja vaatimusten mukaisesti. Suunnittelu, fysiikka, rakentelu, materiaalitiede, arkkitehtuuri Välineet: kuumaliimapistooli, spagettia, lankaa, painot |
60-90 min |
Valon värit |
Tutkitaan valon ja värin ominaisuuksia käytännössä. Tutustuaan linsseihin, valokuidun toimintaan ja näkyvän valon spektriin. Valo, värit, linssit, spektri, valokuitu Välineet: linssit, valokuitu, RGB-valot, spektrofotometri, paristo, laboratoriovälineitä, muistiinpanovälineet |
75-90 min |
- Publicerat:
- Uppdaterad: