Uusi Aalto University Magazine tarkastelee, miten kehon rajat voi ylittää

Huhtikuun numerossa esitellään sekä konkreettisia että kuvaannollisia hetkiä, kun ihmiskeho ja teknologia kohtaavat.
Seitsemänvuotias Nelson hyppimässä trampoliinilla liikuntapuisto SuperParkissa.
Seitsemänvuotias Nelson Thottungal kokeili virtuaaliavusteista trampoliinia. Lue lasten liikuntaseikkailusta Mukana matkassa -artikkelista sivulta 24 alkaen. Kuva: Maarit Hohteri.

Avauksia-palstalla avustava vararehtori Antti Ahlava korostaa kampuksen merkitystä kohtaamispaikkana ”etäilyn” jälkeen: ”Fyysiset tapaamiset välittävät yhteisiä normeja, kasvattavat luottamusta, synnyttävät yhteistoimintaa ja sitouttavat ihmisiä yhteen.”

Lehden pääartikkeli valottaa aivokuvantamisen uusia ulottuvuuksia, kun tekoäly on tullut ihmisen avuksi. Kone on jo oppinut tunnistamaan yksilön pelkkien aivokäyrien perusteella. Seuraavaksi tutkijat valjastavat sen huomaamaan muistisairauden merkit ja auttamaan aivojen magneettistimulaatiohoidoissa.

Kuka-palstan alumnihaastattelussa muotoilija Lincoln Kayiwa kertoo, miten hän on urallaan ylittänyt niin maantieteellisiä kuin ammatillisiakin rajoja.

Mukana matkassa -jutussa koetaan liikunnan riemua. Sisarukset Norah ja Nelson tuntevat saavansa supervoimat, kun he testaavat seikkailupuiston digiavusteisia trampoliini- ja seinäkiipeilypelejä. Pelien taustalla ovat professori Perttu Hämäläisen tutkimusryhmässä syntyneet ideat.

Tutkimuslähtöinen on myös Vital Signs -projekti, jossa kehitetään uudenlaista stetoskooppia. Hankkeen vetäjä, lääkäri Alexis Kouros uskoo sen myötä syntyvän monenlaisia parannuksia potilastyöhön.

Urakehityksen rajoja voi rikkoa esimerkiksi verkostoitumisen avulla. Naisten työelämän verkostoista vaihtavat ajatuksia professori Marjo-Riitta Diehl ja yrittäjä, Kauppakorkeakoulun alumni Miisa Mink.

Aalto University Magazinen numeron 30 etukannessa on kuva nuoresta Norah Thottungalista seinäkiipeilemässä.
Kansikuvassa on yhdeksänvuotias Norah Thottungal kokeilemassa seinäkiipeilyä SuperParkissa. Kuva: Maarit Hohteri.

Aalto University Magazine 30 on ilmestynyt sekä suomeksi että englanniksi. Lehti postitetaan kaikille sen tilanneille alumneille. Irtonumeroita on saatavilla yliopiston kampuksella. Näköislehdet ovat luettavissa issuu.com-sivustolla, ja artikkeleita on julkaistu osoitteessa aalto.fi/magazine.

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Koristeellinen kuva.
Opinnot Julkaistu:

FITechin kesän kurssitarjonta on julkaistu ja ilmoittautuminen on käynnissä!

Haku FITechin kesän kursseille käynnistyi tänään 4.4.2024. Tarjolla on yli 100 kurssia aiheista energiavarastointi, tietoliikennetekniikka, tietotekniikka, vetytalous ja tuulivoima.