Uudella kaudellaan Unite!-yliopistoallianssi pyrkii kestäviin ratkaisuihin digitaalisen ja vihreän Euroopan edistämiseksi

Unite! on päättänyt pilottivaiheensa ja käynnistänyt uuden vaiheen, jonka tavoitteena on toteuttaa kestäviä, konkreettisia ja hyödyllisiä tuotoksia digitaalisen ja vihreän Euroopan edistämiseksi. Miten Aalto-yliopisto voi hyödyntää allianssia parhaalla mahdollisella tavalla? Osallistu avoimeen keskustelutilaisuuteen 16. marraskuuta 2022.
Unite! Steering Committee met at TU Graz
Uniten johtoryhmä polkaisi käyntiin uuden vaiheen TU Grazissa Itävallassa.

Euroopan komission hyväksyi heinäkuussa 2022 Unite!-yliopistoallianssin rahoitushakemuksen, jossa Uniten tavoitteena on edistää vihreää ja digitaalista Eurooppaa toimimalla teknologia- ja innovaatioveturina. Allianssin pilottivaiheessa 2019-2022 on ollut mukana yli 500 henkeä seitsemän eurooppalaisen yliopiston tiedekunnista, palveluhenkilöstöstä ja opiskelijoista. Aalto-yliopistosta mukana on ollut yli 50 henkilöä. Uusi vaihe perustuu jo aloitettuun työhön ja hankkeisiin, ja sitä inspiroi ja ohjaa allianssin toiminta-ajatus 2030.

Uniten ohjausryhmä polkaisi uuden vaiheen käyntiin kokouksessaan TU Grazissa marraskuun alussa 2022. TU Graz on toinen kahdesta uudesta kumppanista yhdessä Wroclaw Techin kanssa. Ohjausryhmän kokouksessa julkistettiin ehdokkaat Uniten varapuheenjohtajaksi. Ehdokkaat ovat Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä ja rehtori Daniel Crespo Universitat Politècnica de Catalunyasta. Uniten Academic Forum tekee päätöksen 29. marraskuuta 2022.

Unite! haluaa olla eurooppalainen innovaatio-, teknologia- ja insinööritieteiden malliyliopisto, joka vastaa kestävän kehityksen tavoitteisiin digitaalisen ja vihreän siirtymän avulla. Tämän saavuttamiseksi allianssi edistää alhaalta ylöspäin suuntautuvaa kehitystä ja vahvistaa opiskelijoiden osallistumista ja sitoutumista kaikessa tekemisessään.

Allianssin eri hankkeista konkreettisimpia tuotoksia ovat yhteisohjelmat, virtuaaliset yhteistyökurssit opiskelijoille, opiskelijoiden liikkuvuus, pedagogiset kurssit opettajille, tukipalvelujen kestävät prosessit ja henkilöstön liikkuvuus kumppaniyliopistojen välillä.

Uudessa vaiheessa työtä tehdään yhdeksässä asiantuntijayhteisössä, jota kutakin johtaa yksi kumppaniyliopistoista:

• Management, Governance and Quality Assurance (vetäjä TUDa)
  • Innovative Teaching and Learning (Aalto)
  • Digital Campus (TU Graz)
  • Inclusion, Diversity and Well-being (ULisboa)
  • Flexible Educational Offerings (KTH)
  • Professional Development and Training (Grenoble INP-UGA)
  • PhD for Research, Innovation and Society (PoliTO)
  • Open Innovation Community for Green Transition (Wroclaw Tech) and
  • Strategic Outreach, Impact and Dissemination (UPC).

Uniten vetäjät Aallossa

Minna-Kaarina Forssén aloitti Aallon Unite-toiminnan Key Liaison Officerina (KLO) syyskuussa 2022 aiemman KLO:n, professori Katrina Nordströmin jäädessä eläkkeelle. Anneli Vartio aloitti Aallon projektipäällikkönä  Erasmus+ -hankkeessa kesäkuussa 2022. Rubén Vicente-Saez jatkaa Unite!H2020-hankkeen projektipäällikkönä.

Miten Aalto-yliopisto voi hyötyä allianssista parhaiten?

Tule mukaan avoimeen keskustelutilaisuuteen 16. marraskuuta klo 10.15-11.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen

Yliopistoverkosto Unite!

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: