Torkkumiskapselit äänestettiin voittoon

Vuoden 2022 osallistavan budjetoinnin äänestyksen voittaja selvisi marraskuun lopussa. Lepääminen ja päivätorkut nousivat tänä vuonna voiton teemaksi.
Väre building in Otaniemi campus
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Lukukauden 2022 alkaessa opiskelijat saivat jälleen ehdottaa ideoita kampuksen viihtyvyyden parantamiseksi opiskelijanäkökulmasta. Ideointi perustui vuosittaiseen "yksi euro jokaiselle opiskelijalle" -osallistavan budjetoinnin projektiin, joka pilotoitiin vuonna 2021 ja sai tänä vuonna jatkoa. Projektin tavoitteena on kehittää kampusta ja sen käyttöä paremmaksi osallistamalla opiskelijat päätöksentekoon. Projektin toteuttamiseen varattiin 13 000 euroa yliopiston budjetista.

Ideoita saatiin runsaasti. Projektin järjestäjät kävivät läpi kaikki ideat, ja valitsivat niistä viisi ehdotusta äänestettäväksi. Jatkoon valituissa ehdotuksissa toteutui ideoinnin tärkeimmän kriteerit, eli opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen, inklusiivisuus, saavutettavuus, kestävyys, budjetti ja toteutuksen aikataulu.

Opiskelijat saivat äänestää voittajaa ehdotuksista marraskuussa. Ääniä annettiin yhteensä noin 400 kappaletta ja voittajaksi äänestettiin ehdotus torkkumiskapseleista kampukselle.

Opiskelijat toivovat kampukselle lisää mahdollisuuksia lepäämiseen kesken päivän. Päiväunet luentojen välillä tai lounaan jälkeen auttavat aivoja virkistäytymään ja parantavat muistia. Torkkumiskapselit olisivat tehokas tapa lisätä opiskelijoiden mahdollisuutta torkkua kampuksella. Ehdotusta perusteltiin myös siten, että enemmän unta voi parantaa opiskelijan oppimistuloksia, onnellisuutta ja energisyyttä.

Voittajaidea toteutetaan kampuksella kevään-kesän 2023 aikana. Projektin myötä on mahdollisuus toteuttaa arviolta 2-3 torkkumiskapselia.

Lisätietoja antaa ACRE:n projektipäällikkö Aapo Pihkala, [email protected].

URL kopioitu

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.