Suomi 100 -hankkeet käyntiin

Koodausopetusta Afrikassa ja satelliitti avaruuteen. Suomi 100 -hankkeet näyttävät mennyttä, nykyistä ja tulevaakin osaamista.
suomi100_gamechangers_fi_fi.jpg

Aalto-yliopisto osallistuu Suomen satavuotisjuhlintaan parillakymmenellä hankkeella. Yhteisenä nimittäjänä projekteille on pyrkimys innovatiivisen yhteiskunnan rakentamiseen.

Aalto-yliopisto on ollut merkittävä vaikuttaja

Suomi 100 -hankkeet polkaistiin käyntiin tammikuussa Otaniemen Kandidaattikeskuksessa. Y-siiven käytävän seinään ja lattiaan taiteiltu Muutoksentekijät - Game Changers -aikajana kuvaa Aalto-yliopiston ja sen edeltäjien yli sadan vuoden matkaa ja tärkeää roolia suomalaisen yhteiskunnan kehityksessä. Aikajanasta on julkaistu myös laajempi, digitaalinen versio, joka on nähtävillä paitsi Kandidaattikeskuksen Y-siiven käytävän näytöillä, myös verkossa.

- Digitaalinen aikajana on vielä keskeneräinen, sisältöä tuodaan lisää kevään aikana. Kutsumme kaikki aaltolaiset, alumnit ja kumppanit täydentämään aikajanaa omilla tiedoillaan ja muisteloillaan, kehottaa Suomi 100 -projektipäällikkö Tatu Pohjola Aalto-yliopistosta.

Aikajanan ensimmäisessä julkaistussa videossa teknillisen kemian professori emerita Outi Krause kertoo Suomen arvostetuimpiin kemisteihin lukeutuvan professori Gustaf Kompan elämäntyöstä. Videoita on luvassa lisää pitkin juhlavuotta.

Koodibussi Afrikkaan

Juhlavuoden jännittävimpiin hankkeisiin kuuluu Afrikkaan helmikuussa suuntaava koodibussi. Yhteistyönä suurlähetystöjen ja yritysten kanssa toteutettava hanke vie aaltolaisia bussilla 100 päivän aikana 10 Afrikan maan läpi ja järjestää koodaustyöpajoja 13–20-vuotiaille nuorille.

Fyysisesti kauimmas tähtää Suomi 100 -satelliitti, jonka on tarkoitus kuunnella lähiavaruutta radiolaitteistolla. Satelliitissa olevat kamerat välittävät tunnelmia avaruudesta maapallolle.

Helsinki Challenge on tiedepohjainen innovaatiokilpailu, jossa kahdeksan Aalto-yliopiston tutkijoiden vetämää hanketta valittiin äskettäin kilpailussa jatkoon ja kiihdyttämövaiheeseen.

Aalto kouluttaa tulevaisuuden osaajia

Kesällä 60 vuotta täyttävä rehtori Tuula Teeri kertoi tilaisuutta juontaneelle Rosa Nylénille, että alumnit ja kumppanit voivat halutessaan huomioida hänen merkkipäivänsä lahjoittamalla Aallolle.

Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri korosti kolmen Aallon edeltäjäyliopiston olleen merkittäviä tekijöitä Suomen kehityksessä kohti nykypäivää.
- Meillä on edelleenkin suuri vastuu tulevaisuuden osaajien ja muutoksentekijöiden kouluttamisessa. Olemme saaneet hienosti tukea yrityksiltä, valtiolta ja yksityishenkilöiltä tähän tehtävään, ja tätä tukea tarvitsemme edelleenkin, Teeri totesi.

Tuula Teeri 60 vuotta – haaste on heitetty

Rehtori Tuula Teeri täyttää tänä kesänä 60 vuotta, ja hän pyytää osoittamaan mahdolliset merkkipäivän huomionosoitukset lahjoituksina Aallolle kesäkuun loppuun asti käynnissä olevan varainhankintakampanja kautta. Teeri toivoo kaikkien merkkipäiväänsä tänä vuonna viettävien muistavan, että jokainen juhlija voi halutessaan perustaa oman merkkipäiväkeräyksen ja ohjata huomionosoitukset Aallon opiskelijoiden ja tutkimuksen hyväksi.

Toni-Matti Karjalainen kertoi Suomi 100 -hankkeestaan, joka on kesällä 2017 järjestettävä konferenssi Modern Heavy Metal Conference 2017 musiikki ja kansalliset identiteetit.

#aalto  #suomi100

Lisätietoja:
Aalto-yliopiston Suomi 100 -sivusto: aalto.fi/suomi100
Muutoksentekijät-aikajana: gamechangers.aalto.fi
Lisätietoja lahjoittamisesta: lahjoittaminen.aalto.fi

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto