Finland 100-projekten inleds

Kodningsutbildning i Afrika och en satellit i rymden. Finland 100-projekten visar förfluten, nutida och framtida kunskap.
suomi100_gamechangers_sv_sv.jpg

Aalto-universitetet deltar i Finlands hundraårsjubileum med ett tjugotal projekt. Den gemensamma nämnaren för projekten är strävan efter att bygga ett innovativt samhälle.

Aalto-universitetet har haft stort inflytande

Finland 100-projekten inleddes i januari Kandidatcentret i Otnäs. Tidslinjen över Framtidens skapare, som lagts upp på väggen och golvet i Y-flygeln, visar Aalto-universitetets och dess föregångares över hundraåriga resa och viktiga roll i utvecklingen av det finländska samhället. En mer omfattande, digital version av tidslinjen har också publicerats och som förutom i korridoren i Kandidatcentrets Y- flygeln även kan ses på nätet.

"Den digitala tidslinjen är inte ännu färdig, mer innehåll tillkommer under året. Vi bjuder in alla aaltoiter, alumner och partner att komplettera tidslinjen med egna kunskaper och minnen", uppmanar Aalto-universitetets Tatu Pohjola som är projektchef för Aaltos Finland 100.

I den första videon, som publicerats på tidslinjen, berättar professor emerita i kemi Outi Krause om en av Finlands mest uppskattade kemisters, professor Gustaf Komppas, livsverk. Fler videor utlovas under jubileumsåret.

Kodningsutbildning i Afrika

Ett av jubileumsårets mest spännande projekt är Kodbussen i Afrika som kör mot Afrika i februari. I projektet, som genomförs i samarbete med ambassader och företag, kommer en buss att köra runt med aaltoiter i hundra dagar genom Afrika och ordna kodningsverkstäder för unga i åldern 13-20 år.

Rent fysiskt siktar Finland 100-satelliten längst och syftet med den är att lyssna på närrymden med en radioanläggning. Satellitens kameror förmedlar stämningen i rymden till jorden.

Helsinki Challenge är en vetenskapsbaserad innovationstävling där åtta projekt, som leds av Aalto-universitetets forskare, nyligen gick vidare i tävlingen till accelerationsskedet.

Aalto utbildar framtidens experter

Rektor Tuula Teeri som fyller 60 år i sommar berättade för Rosa Nylén som ledde tillställningen att alumner och partner kan om de vill uppmärksamma hennes bemärkelsedag genom donationer till Aalto.

Aalto-universitetets rektor Tuula Teeri betonade att Aalto-universitetets tre föregångare har varit betydande aktörer i utvecklingen av Finland fram till idag.

"Vi bär fortfarande ett stort ansvar för utbildningen av de framtida experterna och förändrarna. Vi har fått fint stöd av företag, staten och privata personer i den här uppgiften och det är ett stöd som behövs även i fortsättningen", Tuula Teeri konstaterade.

Tuula Teeri 60 år – anta utmaningen

Rektor Tuula Teeri fyller 60 år i sommar och hon ber att eventuella hyllningar riktas som donationer till Aalto via en fundraisingkampanj som pågår till slutet av juni. Tuula Teeri önskar att alla som firar sin bemärkelsedag i år lägger på minnet att alla jubilarer har möjlighet att starta en egen bemärkelsedagsinsamling och rikta hyllningarna till förmån för de studerande och forskningen vid Aalto.

Toni-Matti Karjalainen berättade om sitt Finland 100-projekt som är en konferens som ordnas sommaren 2017, Modern Heavy Metal Conference 2017 – musik och nationella identiteter..

#aalto  #suomi100

Tilläggsuppgifter:

Framtidens skapare-tidslinje: gamechangers.aalto.fi
Donationer: http://donering.aalto.fi/

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.