Prokrastinaatio - mitä se on, ja mitä tehdä sille?

Prokrastinointi, lykkääminen, viivyttely, vetkuttelu. Kaikki me teemme sitä joskus. Mitä se on ja mitä voimme tehdä, jos se vaivaa? Aallon psykologiryhmän ja Oasis of Radical Welllbeing -hankkeen paketti sisältää kaksi podcastjaksoa (suomeksi) ja MyCourses-materiaalia. Älä lykkää, tutustu heti!

Itselle haitallinen viivyttely ja tehtävän aloittamisen lykkääminen on lähes jokaiselle korkeakouluopiskelijalle tuttua. Opiskelutehtävän aloittamisen sijaan, opiskelija löytääkin itsensä somesta tai esimerkiksi kotitöiden parista. Paras hetki päivässä -podcastin kahdessa jaksossa opintopsykologit Henna Niiva ja Mikko Inkinen pureutuvat meitä kaikkia koskettavaan aiheeseen.

Ensimmäisessä jaksossa Henna ja Mikko keskustelevat mitä viivyttely oikein on, milloin viivyttely voi olla hyvä strategia, mitä kaikkea itselle haitallisen viivyttelyn taustasyihin voi lukeutua ja miksi opiskelijaelämä on erityisen altista aikaa viivyttelylle. Opintopsykologit pohtivat myös, millaisissa tilanteissa he itse lykkäilevät aloittamista.

Toisessa jaksossa opintopsykologit pohtivat keinoja itselle haitallisen viivyttelyn selättämiseksi. Mikä voisi olla avuksi itselle haitallisen viivyttelyn selättämisessä? Käydään läpi ympäristöön ja olosuhteisiin sekä suunnitteluun liittyviä keinoja ja keskustellaan myös ajatusten ja tunteiden vaikutuksesta aikaansaamiseen.

Prokrastinaatio-aiheesta löytyy myös MyCourses-sisältöä englannin kielellä. Huomaa myös Maria Törnroosin englanninkielinen audiokolumni aiheesta.

Paras hetki päivässä -psykologipodcast 2021

19. Prokrastinointi, viivyttely, lykkääminen, vetkuttelu. Osa 2 (ulkoinen linkki)

Opintopsykologit käyvät läpi ympäristöön ja olosuhteisiin sekä suunnitteluun liittyviä keinoja.

Paras hetki päivässä -psykologipodcast 2021

18. Prokrastinointi, viivyttely, lykkääminen, vetkuttelu. Osa 1   (ulkoinen linkki)

Opintopsykologit Henna Niiva ja Mikko Inkinen keskustelevat tuplajakson 1. osassa, mitä viivyttely oikein on, milloin viivyttely voi olla hyvä strategia, mitä kaikkea itselle haitallisen viivyttelyn taustasyihin voi lukeutua ja miksi opiskelijaelämä on erityisen altista aikaa viivyttelylle.

Prokrastinaatio

MyCourses -kokonaisuus "The ABCs of getting things done" (ulkoinen linkki)

Englanninkielinen MyCourses-kokonaisuus tarjoaa tietoa ja neuvoo, kuinka opit tuntemaan omat tapasi ja toimimaan niin, että saat asiat tehdyksi paremmin.

Paras hetki päivässä -podcastit
URL kopioitu

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Kuvituskuva, jossa kirkkain värein piirretty tyttö katsoo graafista kuviota.

Suomen kaksivuotisen esiopetuskokeilun toteutus voi toimia mallina maailmalle

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on erinomainen esimerkki siitä, miten hallitukset voivat ennakoida ja testata politiikkaansa ennen sen laajamittaista käyttöönottoa. Suomi on kokeiluille mitä otollisin paikka.