Kannattaa tehdä asioita, joista pitää – eikä jotain, mitä täytyy tehdä

Alumnit ja opiskelijat keskustelivat urapoluista, työelämästä ja opinnoista 18.11. järjestetyssä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ryhmämentorointitilaisuudessa.
Groups of students sitting in work lounge inside the School of Business / Photo by Aalto University, Mikko Raskinen

Jo useamman kerran järjestetyssä ryhmämentorointitilaisuudessa opiskelijat pääsivät nyt ensimmäistä kertaa keskustelemaan pienissä ryhmissä etänä Zoom-alustalla erilaisissa yrityksissä ja työtehtävissä sekä eri urapolkuja kulkeneiden alumnien kanssa. Tällä kertaa tilaisuuden kolmessa ryhmämentorointiryhmässä keskustelua vetivät strategiaa, laskentatoimea, rahoitusta, markkinointia tai Creative Sustainability -ainetta opiskelleet alumnit.

”Tilaisuudessa minua kiinnosti kuulla siitä ajatusprosessista, mitä alumnit ovat miettineet tehdessään uraliikkeitään. Keskusteluissa korostuivat omien tarpeiden ja kiinnostuksenkohteiden ymmärtäminen: se, että kannattaa tehdä asioita, joista pitää. Ei ole välttämättä tarkoituksenmukaista tehdä sitä, mitä olettaa, että täytyy tehdä, esimerkiksi jonkun toisen henkilön menestyksen pohjalta”, kertoo tilaisuuteen osallistunut Atte Sallinen, joka opiskelee Information and Service Management -maisteriohjelmassa.

Nykypäivän työelämässä täytyy olla valmis oppimaan jatkuvasti

Keskustelut Zoom-alustan eri huoneissa olivat monipuolisia, ja käsiteltyjä aiheita olivat muun muassa stressinkäsittely- sekä priorisointitaidot työelämässä, yritysten rekrytointiprosessit ja yrityskulttuurit, työ- ja vapaa-ajan yhdistäminen, yrittäjyys sekä erilaiset urasuunnitelmat.

”Mielestäni tilaisuus oli todella hyvin järjestetty, ja oli mukavaa kuulla myös muiden alumnien kokemuksia. Omassa ryhmässämme keskustelimme esimerkiksi kansainvälisten opiskelijoiden työnhaun esteistä Suomen työmarkkinoilla – onneksi tilanne on kuitenkin kehittynyt paljon parempaan suuntaan verrattuna esimerkiksi viiden vuoden takaiseen aikaan. Kannustin opiskelijoita myös pohtimaan liikkeenjohdon konsultointia uravaihtoehtona, sillä se on kilpailullisuudestaan huolimatta myös todella avoin kansainvälisille osaajille”, kertoo alumni Giao Le.

Urasuunnitelmista puhuttaessa moni tilaisuuteen osallistunut alumni korosti sitä, että ei tarvitse löytää vain yhtä tiettyä asiaa, jota haluaa työelämässä tehdä, vaan nykypäivänä monilla on useita kiinnostuksenkohteita ja työurat voivat mennä suoraviivaisen putken sijaan useampaan eri suuntaan horisontaalisesti. Tärkeintä on olla avoin, utelias ja innostunut oppimaan uusia asioita. Nykypäivän työelämässä oppiminen onkin yksi tärkeimmistä taidoista.

”On ollut hienoa huomata, että ura- ja mentorointitilaisuuksia voi järjestää aivan hyvin myös etänä. Vaikka etätilaisuuksissa on aina omat haasteensa, olemme todella iloisia tämän tilaisuuden toimivuudesta ja keskustelun aktiivisuudesta - lämmin kiitos osallistuneille alumneille ja opiskelijoille! Saimme tilaisuudesta hyvää palautetta”, iloitsee Kauppakorkeakoulun ura- ja rekrytointipalveluiden erityisasiantuntija Tanja Makkonen

Tilaisuuteen osallistuneet alumnit:

Daniel-José Hänninen,Vere (Marketing)
Johanna Vierros, Phoenix.fi (Creative Sustainability)
Lauri Hallavo, Wolt (Finance)
Noora Ottela, Happeo (Accounting)
Giao Le, Reddal (MIB/Strategy)

Lisätietoa:

Tanja Makkonen
Senior Manager, ura- ja rekrytointipalvelut

Fiona Jokivuolle
Koordinaattori, alumnisuhteet

CDL

Career Design Lab: ura- ja rekrytointipalvelut

Ura- ja rekrytointipalvelut opiskelijoille.

Palvelut
Better Business - Better Society seminar in December 2019, School of Business alumni networking after the seminar

Kauppakorkeakoulun alumneille

Kauppakorkeakoulun alumniyhteisö tarjoaa mahdollisuuksia elämänlaajuiseen oppimiseen, verkostoitumiseen sekä paremman liiketoiminnan ja yhteiskunnan rakentamiseen. Liity alumniyhteisöömme!

Kauppakorkeakoulu
Opiskelijoita käytävällä. Kuva: Aalto-yliopisto / Aino Huovio

Kauppakorkeakoulusta valmistuneet työelämässä

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta valmistuneet työllistyvät hyvin koulutustaan vastaaviin hyväpalkkaisiin tehtäviin. Tältä sivulta löydät tietoa valmistuneidemme työllistymisestä sekä urakehityksestä.

Kauppakorkeakoulu

Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.