Arkkitehtuurin Finlandian saanut Harald Herlin -oppimiskeskus tukee uudenlaista oppimista

Alvar Aallon suunnittelemassa rakennuksessa oppiminen on hauskaa.
Harald Herlin -oppimiskeskuksen ensimmäisessä kerroksessa on kuva-aineistoja, kirjoja, tapahtumatiloja ja kahvila. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Arkkitehtuurin Finlandia -palkinto myönnettiin tänään Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen korjaussuunnittelusta. Peruskorjauksen suunnitteli Arkkitehdit NRT. Rakennuttaja ja rakennuksen omistaja on Aalto-yliopistokiinteistöt Oy.

Otaniemen kampuksella sijaitsevan Harald Herlin -oppimiskeskuksen rakennuksen suunnitteli Alvar Aalto ja se otettiin käyttöön vuonna 1970.  Perusteellinen uudistus vuosina 2015–2016 onnistui muovaamaan rakennuksesta viihtyisän, modernin ja monikäyttöisen tilan, jonka yhteisö on nopeasti ottanut omakseen. Tiloja käyttää keskimäärin tuhat asiakasta päivässä, mikä on selvästi enemmän kuin ennen peruskorjausta.

Alin kerros on muuttanut muotoaan entisestä kirjavarastosta viihtyisäksi tilaksi opiskeluun, työskentelyyn ja tapahtumiin. Kuva: Aino Huovio.

Oppimiskeskuksen tilat tukevat uudenlaista oppimista, tutkimusta ja työskentelyä. Digitalisaation myötä painetun aineiston määrä on vähentynyt ja tiloja on voitu vapauttaa yhdessä oppimiselle ja ryhmätöille, itsenäiseen opiskeluun ja erilaisille palveluille. ”Oppimiskeskuksessa voi koko yhteisö kohdata ja luoda yhdessä. Olemme nostaneet opiskelijat keskiöön ja pyrimme tekemään ympäristöjä, joissa oppiminen on hauskaa. Tässä on onnistuttu mielestäni loistavasti: rakennuksessa voi aistia tiedonjanoisen kuhinan”, sanoo Aalto-yliopiston vararehtori Eero Eloranta.

Toisessa kerroksessa näkyy parhaiten Alvar Aallon suunnittelun kauniit ominaispiirteet. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Harald Herlin -oppimiskeskuksen uutta toimintakonseptia ja tiloja suunnittelivat yhdessä opiskelijat, opettajat, tutkijat, kirjaston henkilöstö, arkkitehdit ja palvelumuotoilijat. Palvelut on sijoitettu teemoittain: suojeltu ja Alvar Aallon alkuperäiset ideat vahvimmin säilyttänyt toinen kerros toimii kirjasto- ja lukusalina, ensimmäisessä kerroksessa on muun muassa kuva-aineistoja sisältävä Visual Resource Centre ja kahvila. Alin kerros muutti peruskorjauksessa täysin muotoaan kirjavarastosta värikkääksi ja omaleimaiseksi monitoimitilaksi, jossa on paitsi opiskelutiloja myös valokuvaus- ja videostudio ja FabLab-paja, jossa voi kokeilla 3D-tulostusta.  Tiloissa järjestetään niin näyttelyitä, tapahtumia kuin kokoontumisiakin.

Katso video oppimiskeskuksesta (YouTube)

Lisätietoja:
Arkkitehtuuri: Antti Ahlava, vararehtori, puh. 050 324 1179
Oppimiskeskuksen toiminta ja palvelut: Eero Eloranta, vararehtori, puh. 050 432 3411

Harald Herlin -oppimiskeskus
Käyntiosoite: Otaniementie 9, Espoo
Asiakaspalvelun sähköposti: [email protected]
Asiakaspalvelun puhelinnumero: 050 316 1011
Aukioloajat: ma-to 8−20, pe 8−18, la 10−15. Kaksi alinta kerrosta ovat lisäksi avoinna opiskelijoille ja henkilökunnalle päivittäin klo 7−24.

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!