Nyheter

Harald Herlin-lärcentret som fick Finlandiapriset i arkitektur stöder en ny form av inlärning

Inlärning är roligt i utrymmen som genomgått en total omvandling.
Foto: Tuomas Uusheimo.

I dag beviljades Finlandiapriset i arkitektur för planeringen av renoveringen av Harald Herlin-lärcentret vid Aalto-universitetet. Totalrenoveringen planerades av Arkkitehdit NRT. Byggherre var Aalto Universitetsfastigheter Ab som också äger byggnaden.

Harald Herlin-lärcentret, som är beläget vid campus Otnäs, ritades av Alvar Aalto och togs i bruk år 1970. Genom den grundliga renoveringen under åren 2015–2016 lyckades man skapa en trivsam, modern och mångsidig byggnad, som gemenskapen har tagit till sig snabbt. Utrymmena används av i medeltal tusen kunder per dag, vilket är betydligt fler än innan totalrenoveringen.

Den nedersta våningen har ändrat form från boklager till ett trivsamt utrymme för studier, arbete och evenemang. Foto: Aino Huovio.

Lärcentrets utrymmen stöder en ny form av inlärning, forskning och arbete. I och med digitaliseringen har andelen tryckt material minskat och utrymmen har frigjorts för inlärning i grupp och grupparbeten, självständiga studier och olika tjänster. ”I Lärcentret kan alla i gemenskapen mötas och skapa tillsammans. Vi har satt de studerande i centrum och strävat efter att skapa miljöer där inlärningen blir rolig. Jag anser att vi har lyckats över förväntan: man kan känna hur det sjuder av kunskapstörst i byggnaden”, säger Aalto-universitetets vicerektor Eero Eloranta.

På andra våningen framhävs de vackra, karakteristiska dragen i Alvar Aaltos design bäst. Foto: Tuomas Uusheimo.

Harald Herlin-lärcentrets nya verksamhetskoncept och utrymmen planerades av studerande, lärare, forskare, bibliotekspersonal, arkitekter och formdesigner tillsammans. Tjänsterna är placerade enligt teman: den skyddade andra våningen, där Alvar Aaltos ursprungliga idéer har bevarats bäst, fungerar som biblioteks- och läsesal. På första våningen finns bland annat Visual Resource Centre som innefattar bildmaterial och ett kafé. Den nedersta våningen ändrade helt form vid totalrenoveringen från boklager till ett färgglatt och karakteristiskt allaktivitetsutrymme, där det förutom studieutrymmen finns en foto- och videostudio och verkstaden FabLab, där man får prova på 3D-utskrifter. I utrymmena arrangeras såväl utställningar och evenemang som olika sammankomster.

Tilläggsuppgifter:
Arkitektur: Antti Ahlava, vicerektor, tel. 050 324 1179
Lärcentrets verksamhet och tjänster: Eero Eloranta, vicerektor, tel. 050 432 3411

Harald Herlin-lärcentret
Besöksadress: Otnäsvägen 9, Esbo
Kundtjänstens e-post: [email protected]
Kundtjänstens telefonnummer: 050 316 1011
Öppettider: mån.-tors. 8−20, fre. 8−18, lör. 10−15. De två nedersta våningarna är dessutom öppna för studerande och personal varje dag kl. 7−24.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsförfarandet på campusområdet i Otnäs förenhetligas vid årsskiftet

Campusparkeringen omfattas av ett pilotprojekt som inleds 1.1.2024.