Aalto-yliopiston linjaus poliittiseen toimintaan yliopiston tiloissa

Aalto-yliopisto on toiminnassaan poliittisesti neutraali. Yliopiston tilojen lyhytaikainen käyttö poliittiseen toimintaan, esimerkiksi vaalitilaisuuksiin on mahdollista tämän linjauksen mukaisesti.
Otaniemi kampus ilmakuva

Aalto-yliopisto kehittää kampustaan ainutlaatuisena ja avoimena yhteistyön keskittymänä. Aalto-yliopisto kannustaa opiskelijoitaan ja henkilökuntaansa osallistumaan aktiivisesti yhteiskunnalliseen toimintaan. Yliopiston tehtävänä on lain mukaan kasvattaa aktiivisia ja kriittisiä kansalaisia.

Aalto-yliopiston tilat ovat ensisijaisesti yliopiston omassa käytössä. Yliopiston tiloja voidaan vuokrata yritysten, tiedeyhteisöjen sekä julkisten ja yleishyödyllisten yhteisöjen, yhdistysten ja kansalaisjärjestöjen käyttöön. Tilojen lyhytaikainen käyttö poliittiseen toimintaan on mahdollista näiden linjausten mukaisesti. Linjaukset koskevat myös yliopiston tiloissa tapahtuvaa opiskelijajärjestöjen toimintaa.

Yliopisto voi vuokrata tilojaan strategiansa ja arvojensa kanssa yhteensopivaan toimintaan. Yliopisto edellyttää sopimuskumppaneiltaan sitoutumista yliopiston eettisiin periaatteisiin (Code of Conduct).

Sisätilojen vuokrausta koskevat linjaukset

• Puolueen tai ehdokkaan vaalitilaisuuksiin sekä muihin poliittisiin tilaisuuksiin voidaan vuokrata tiloja yliopiston tilavuokraushinnaston mukaisesti. Tilavaraukset tehdään yliopiston tilamyynnin kautta
  • Tilaisuus ei saa haitata yliopiston varsinaista toimintaa tai vaarantaa opiskelijoiden ja henkilökunnan terveyttä tai turvallisuutta.
  • Tiloja ei vuokrata yliopiston arvojen tai hyvien tapojen vastaisiin tarkoituksiin eikä yliopiston toiminnan kanssa kilpailevaan toimintaan.
  • Tilaisuuden järjestävä taho on aina ilmoitettava selvästi tilaisuuden kutsussa ja mainoksissa. Tilaisuuden tulee selkeästi erottua yliopiston omista tilaisuuksista.
  • Aulatiloissa ei saa jakaa poliittista materiaalia.
  • Ylioppilaskunnan edustajistovaalien suhteen voidaan tehdä poikkeuksia erikseen ohjeistettavalla tavalla.
  •  Aalto-yliopiston henkilökunta voi keskeyttää ohjeistusten vastaisen toiminnan.
  • Tiloja vuokrataan pääosin rakennusten aukioloaikoina. Vuokraaja ei voi käyttää omaa henkilökuntaansa Aalto-yliopiston vahtimestarityön korvaamiseen. Tarkemmat ohjeet tilavaraajalle antaa tilamyynti.

Ulkotilojen käyttö

• Mielenosoituksen tai muun vastaavan rauhanomaisen tilaisuuden järjestäminen on mahdollista ulkona yleisellä katualueella tai muussa vastaavassa tarkoitukseen soveltuvassa paikassa Poliisin ohjeiden mukaisesti. Paikan käyttämistä voidaan rajoittaa, jos tilaisuudesta on odotettavissa haittaa. Viranomaisten ohjeiden noudattamisesta vastaa aina tilaisuuden järjestäjä.

• Poliittista toimintaa tai vaalitilaisuutta varten voi rajoitetusti varata yliopiston kampuksen ulkotiloja, kuten Korkeakouluaukiota metron ja Väre-rakennuksen ulkopuolella klo 07–20. Korkeakouluaukio on asemakaavassa jalankululle ja pyöräilylle varattua katuaukio-/torialuetta, jossa on mahdollista järjestää tapahtumia, mikäli näistä ei koidu haittaa esim. julkiselle liikenteelle tai yliopiston tai kauppakeskuksen toiminnalle. Mahdollisista viranomaisluvista, maksuista ja järjestyksenvalvonnasta vastaa järjestäjä. Aalto-yliopiston henkilökunta voi antaa tarkemmat ohjeet tilaisuuden tai kampanjan osallistujille.

• Yliopiston rakennusten välitön läheisyys on pidettävä vapaana, eikä siinä voi jakaa materiaalia. Vaalimainokset eivät saa vaalilain rajoitusten mukaan näkyä tai kuulua ennakkoäänestys- tai äänestyspaikalle.

Mainostus yliopiston medioissa on kielletty

• Aalto-yliopiston viestintäkanavissa voidaan tiedottaa vain sellaisista vaalitilaisuuksista, jotka ovat yliopiston tai ylioppilaskunnan järjestämiä. Yliopiston sähköpostia, internet-sivuja tai muita medioita ei saa käyttää vaalimainontaan.

Aalto-yliopiston henkilöstö ja opiskelijat vaaleissa

• Yliopiston henkilöstöön kuuluvat tai Aalto-yliopistossa opiskelevat vaaliehdokkaat voivat luennoida tai esiintyä normaalin tehtävänsä mukaisesti. Vaaleissa ehdolla oleva henkilö voi esiintyä yliopiston medioissa, esimerkiksi verkkosivulla normaaleihin tehtäviinsä liittyen.
  • Aalto-yliopiston toimintaperiaatteiden mukaan ”ymmärrämme velvollisuutemme ilmoittaa selkeästi, esiinnymmekö julkisuudessa yksityishenkilönä vai työroolissa”. Jos yliopiston henkilökuntaan kuuluvat henkilöt esiintyvät vaalitilaisuudessa, he voivat käyttää nimen yhteydessä nimikettä ja oppiarvoa. Yliopiston edustajana ei voi esiintyä. Sama pätee henkilökuntaan kuuluvien ollessa itse ehdokkaina vaaleissa.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.