Aalto-yliopisto kartoitti induktiosilmukoiden laatua helpottaakseen kuulovammaisten asiointia

Kuulovammaisten yhdenvertaisuutta edistävä projekti on ollut merkittävä Suomessa ja kansainvälisesti.
Aalto lecture hall during the lecture
Aalto-luentosali Kandidaattikeskuksessa. / Kuva: Mikko Raskinen

Aalto-yliopisto on toteuttanut kattavan projektin kiinteiden induktiosilmukoiden laadun kartoittamiseksi yhdessä Qlu Oy:n kanssa. Tavoitteena on helpottaa kuulovammaisten asioimista ja opiskelua yliopiston tiloissa. Induktiosilmukka siirtää puhujan äänen audiojärjestelmän mikrofonista kuulolaitteeseen sähkömagneettisen kentän avulla, jolloin kuulolaitteen käyttäjä kuulee äänen ilman akustiikan ja ympäristön aiheuttamia häiriöitä. Puhuja ikään kuin siirtyy aivan kuuntelijan korvan viereen.

Suomen perustus- ja yhdenvertaisuuslaki ottaa huomioon yhdenvertaisuuden ja esteettömyyden terveydentilasta tai vammaisuudesta huolimatta. Myös YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista määrittelee huonokuuloisten ihmisten oikeudet yhdenvertaiseen kohteluun.

Valtioneuvoston asetus rakennuksen esteettömyydestä edellyttää induktiosilmukan tai vastaavan äänensiirtojärjestelmän asentamista kaikkiin kokoontumistiloihin, joissa on äänentoistojärjestelmä. Näitä määräyksiä ei ole kuitenkaan kattavasti noudatettu ja niitä on jopa tarkoituksella rikottu. Suomessa on alettu viimeisen kahden vuoden aikana kiinnittää määräysten noudattamiseen ja induktiosilmukoiden toimintaan enemmän huomiota. Aalto-yliopisto on ensimmäisenä toteuttanut näin mittavan projektin induktiosilmukoiden laadun kartoittamiseksi ja kuntoon saattamiseksi. Projekti on merkittävä myös kansainvälisesti.

salin U154 kuuluvuuskartta
Induktiosilmukan kuuluvuuskartta / Qlu Oy

Projektissa korjataan vanhat induktiosilmukat ja asennetaan uusia

Aalto-yliopistossa projekti on edennyt useammassa vaiheessa, joista ensimmäinen aloitettiin jo vuoden 2018 lopulla ja nyt vuoteen 2020 mennessä valtaosa luentosaleista on käyty läpi ja työtä jatketaan seuraavaksi kohteisiin, joista induktiosilmukkajärjestelmä tällä hetkellä puuttuu.

Tavoitteena on laajentaa projekti kattamaan myös palvelupisteet, sillä ne ovat hyvin merkittäviä vierailijoiden ja opiskelijoiden yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen asioimisen kannalta.

Projektin johdosta tietoisuus induktiosilmukoiden toimivuudesta ja vaikutuksista on kasvanut suuresti.  Induktiosilmukalla varustettujen salien seinältä löytyy induktiosilmukan kuuluvuuskartta, jonka avulla kuulolaitetta käyttävät opiskelijat löytävät paikat, joilta heidän on mahdollista seurata opetusta. Pian niin opiskelijat kuin luennoitsijat pystyvät tarkkailemaan induktiosilmukan toimintaa, kun saleihin asennetaan aktiiviset T-merkit, jotka kertovat reaaliajassa silmukan toiminnasta.

Yhdenvertaisuus ja mahdollisuus toimia eri tiloissa on ensisijaista

Induktiosilmukoiden toiminta vaikuttaa suuresti opiskelijoiden yhdenvertaisuuteen sekä helpottaa huomattavasti kuulovammaisten asioimista normaalisti, sillä induktiosilmukan kuuntelu ei vaadi kuulolaitteen käyttäjältä lisälaitteita, vaan vastaanotin löytyy omasta kuulolaitteesta. Kuuloesteettömyys on myös tilojen vuokraamisen kannalta merkittävä etu yliopistolle.

Emeritusprofessori Martti Sorrin mukaan kuulonalentuma on suurin hoitamaton kansanterveydellinen ongelma Suomessa. Huonokuuloisuus voi aiheuttaa yhteiskunnasta syrjäytymistä ja näin suurentaa dementian riskiä. Siitä johtuvat ylimääräiset kustannukset ovat myös suuret koko EU:n tasolla vuosittain. Ongelmaan on haluttu nyt tarttua Aallossa laajemmin ja tuloksiin ollaan erittäin tyytyväisiä.

Induktiosilmukoiden sijainnin ja kuulokartat näet Qlu Oy:n ylläpitämältä Kuulokuvat -sivustolta.

Kuulokuvat.fi

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.