Nyheter

Aalto-universitetet kartlade induktionsslingornas kvalitet för att göra det lättare för hörselskadade att uträtta ärenden

Projektet för att främja likabehandling av hörselskadade har varit betydande i Finland och internationellt.
Aalto lecture hall during the lecture
Aalto-föreläsningssalen i Kandidatcentret. / Foto: Mikko Raskinen

Aalto-universitetet har genomfört ett omfattande projekt för att kartlägga kvaliteten på fasta induktionsslingor tillsammans med Qlu Oy. Målet är att göra det lättare för hörselskadade att uträtta ärenden och studera i universitetets lokaler. Induktionsslingan överför talarens röst från mikrofonen i hörapparaten till hörapparaten med hjälp av ett elektromagnetiskt fält, varvid den som använder hörapparaten hör ljudet utan störningar orsakade av akustiken och miljön. Det är alltså som om talaren skulle befinna sig bredvid en.

Finlands grundlag och diskrimineringslag beaktar likabehandling och tillgänglighet trots hälsotillstånd eller handikapp. Även FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning fastställer rättigheterna för personer med nedsatt hörsel att behandlas lika.

Statsrådets förordning om byggnadens tillgänglighet förutsätter att en induktionsslinga eller ett motsvarande ljudöverföringssystem installeras i alla samlingslokaler med ljudåtergivningssystem. Dessa bestämmelser har dock inte följts på ett heltäckande sätt och har till och med brutits avsiktligt. I Finland har man under de senaste två åren börjat fästa större uppmärksamhet vid iakttagandet av bestämmelserna och induktionsslingornas funktion. Aalto-universitetet var först att genomföra ett så här omfattande projekt för att kartlägga kvaliteten på induktionsslingorna och få dem i skick. Projektet är betydelsefullt även internationellt.

salin U154 kuuluvuuskartta
En karta över induktionsslingans hörbarhet / Qlu Oy

I projektet reparerar man gamla induktionsslingor och installerar nya

Vid Aalto-universitetet har projektet framskridit i flera faser, varav den första inleddes redan i slutet av år 2018 och nu fram till år 2020 har största delen av föreläsningssalarna kartlagts och arbetet fortsätter härnäst till de platser där induktionsslingor för närvarande saknas.

Målet är att utvidga projektet till att även omfatta serviceställen, eftersom de är mycket viktiga för att besökare och studerande ska kunna uträtta sina ärenden jämlikt och likställt.

Till följd av projektet har medvetenheten om induktionsslingornas funktion och effekter ökat kraftigt. En karta över induktionsslingans hörbarhet finns på väggarna i salar med induktionsslinga. Med hjälp av kartan hittar de studerande som använder hörapparat platser där de kan följa med undervisningen. Snart kan både studerande och föreläsare kontrollera induktionsslingans funktion när aktiva T-märken, som berättar om slingans funktion i realtid, monteras i salarna.

Likabehandling och möjlighet att verka i olika utrymmen är primärt

Induktionsslingornas funktion påverkar i hög grad studerandes jämlikhet och gör det betydligt lättare för hörselskadade att uträtta sina ärenden eftersom avlyssning av induktionsslinga inte kräver tilläggsutrustning av den som använder hörapparaten, utan mottagaren finns i den egna hörapparaten. Hörseltillgänglighet är också en viktig fördel för universitetet med tanke på uthyrning av utrymmen.

Enligt professor emeritus Martti Sorri är hörselnedsättning det största obehandlade folkhälsoproblemet i Finland. Hörselnedsättning kan leda till marginalisering i samhället och därmed öka risken för demens. De extra kostnaderna till följd av detta är stora även på EU-nivå varje år. Vid Aalto-universitetet har man nu velat ta tag i problemet på ett bredare plan och man är mycket nöjda med resultaten.

Induktionsslingornas läge och hörselkartor finns på Qlu Oy:s webbplats.

Hereuhear.com/se

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.