Aalto vahvistaa yrittäjyysekosysteemiään luovilla aloilla Mikael Huhtamäen johdolla

Mikael Huhtamäki pyrkii kehittämään monialaista yhteistyötä Aalto-yliopiston yrittäjyysekosysteemissä ja kuulee mielellään ideoita ja ajatuksia aiheeseen liittyen.
Mikael Huhtamäki.
Mikael Huhtamäki, Boosting Creative Sectors -hankkeen projektipäällikkö. Kuva: Kalle Kataila

Mikael Huhtamäki on aloittanut uudessa roolissa Aalto-yliopistossa: projektipäällikkönä Boosting Creative Industries and Sectors on Campus (BCS) -strategisessa kehityshankkeessa. Mikael on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta pääaineenaan työpsykologia. Tällä hetkellä työn alla on kansainvälisten rock-konserttien historiaa Suomessa valottava väitöskirja Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Hänellä on myös vankka tieto- ja kokemuspohja startupien kansainvälisen liiketoiminnan kehittämisestä sekä palava intohimo musiikkia kohtaan.

BCS-hankkeen tavoitteena on kehittää taiteen, kulttuurin ja luovien alojen yrittäjyysekosysteemiä Otaniemen kampuksella. Aalto-yliopiston yrittäjyysekosysteemi on kerännyt huomiota menestystarinana, ja se tunnetaan myös aloittelevien yrittäjien tehokkaana tukiverkostona. Nykyisellään taiteen ja luovien alojen opiskelijat jäävät kuitenkin vähemmistöön ja helposti vaille vastaavanlaista tukea. Tämän kehittämiseen Mikael ja BCS-hanke keskittyvät.

Luovien alojen jalansijan vahvistaminen ja monimuotoisuuden edistäminen Aallon yrittäjyysekosysteemissä, sekä luovien alojen tekijöiden ja yrittäjien tukimekanismien kehittäminen ajaisi kaikkien etua.

Ekosysteemin tukea luovien alojen tekijöille ja yrityksille

Ekosysteemiin kuuluminen voisi tarjota luovien alojen tekijöille yhteisön, joka täydentää heidän osaamistaan. ”Monialaisissa tiimeissä toimiminen voi parhaimmillaan tasapainottaa työtaakkaa ja jättää enemmän tilaa luovalle työskentelylle”, Mikael avaa. ”Myös osaamisen kehittäminen sekä erilaiset tukimekanismit voivat ajaa samaa asiaa.”

Yhteistyö ja ekosysteemin kehittäminen antaisivat luovien alojen toimijoille pääsyn tietoon ja osaamiseen, jota he voisivat hyödyntää, oli heidän valitsemansa polku mikä tahansa – aina freelancer-työskentelyn perusteista yrittäjyystaitoihin, oman yrityksen perustamiseen sekä innovaatiokyvyn vahvistamiseen.

Vaikka luovilta aloilta ei yrittäjiä puutu, yrittäjyys on usein enemmänkin toimeentulokeino kuin ensisijainen valinta. Tarkoitus ei ole nytkään sysätä kaikkia Aaltolaisia samalle polulle, vaan tarjota vaihtoehtoja luovien alojen tekijöille ja kehittää heidän yrittäjyysosaamistaan sekä taitojaan.

”Luovien alojen ammattilaisten ja tekijöiden tukeminen ja vahvistaminen vaikuttaisi positiivisesti myös muualle yhteisöön”, Mikael korostaa. ”Tämä voi ilmetä muilla aloilla esimerkiksi luovuuden ja innovaatioiden lisääntymisenä.”

Monimuotoisuus edistää luovuutta koko yhteisössä

Kehityshanke tarjoaa mahdollisuuden edistää monimuotoisuutta ja luovaa innovaatiokyvykkyyttä koko Aalto-ekosysteemissä ja jopa valjastaa Otaniemi Euroopan monialaisimmaksi luovaksi keskukseksi.

”Elinvoimainen innovaatio- ja yrittäjyysekosysteemi houkuttelee Otaniemeen myös uusia luovien alojen toimijoita tarjotessaan näille toimijoille uusia yhteistyömahdollisuuksia Aallon tutkijoiden ja opiskelijoiden kanssa”, korostaa Janne Laine, Aalto-yliopiston innovaatioista vastaava vararehtori.

”Tukemalla aktiivisesti luovia aloja kampuksella vaikutamme tärkeällä tavalla koko Otaniemen yhteisöön. Yli 20 prosenttia taiteen ja muotoilun korkeakoulusta valmistuvista perustaa oman yrityksen, mutta harvat heistä jäävät Aallon ekosysteemiin. Jos he saavat hyvän syyn jäädä, positiivinen vaikutus tulee näkymään laajalti”, jatkaa Tuomas Auvinen, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani sekä Champion of Radical Creativity. ”Parhaimmillaan se voisi herätellä uutta ajattelua sekä rohkaista kokeilullisuuteen, luoviin lähestymistapoihin ja uudenlaisiin näkökulmiin kaikilla aloilla, ja vauhdittaa monialaisten innovaatioiden syntyä.”

Yhteistyön kehittäminen vaatii ihmisiä ja verkostoja

Tällä hetkellä Mikael kartoittaa nykyistä ekosysteemiä. Hänen tavoitteenaan on koota olemassa olevia palasia kokonaisuudeksi: tuoda yhteen eri toimijoita ja tukimekanismeja, sekä lisätä tietoisuutta niistä, jotta kukaan ei pääsisi tipahtamaan tukiverkoston silmukoiden läpi.

Kartoitusoperaatio ulottuu myös Aalto-yliopiston ulkopuolelle. Mikael pyrkii rakentamaan yleiskuvaa siitä, mitä Aalto-yliopistossa ja sen liepeillä on tällä hetkellä tekeillään liittyen luoviin aloihin, yrittäjyyteen, yrityssuhteisiin sekä monialaiseen yhteistyöhön.

Siihen tarvitaan ihmisiä.

”On tärkeää päästä tutustumaan ihmisiin, joilla on kokemusta luovilta aloilta, joko alojen sisältä tai niiden kanssa työskentelystä, ja kuulla heidän näkökulmansa luovien alojen ekosysteemin suunnasta ja mahdollisuuksista. Ajatukset, kokemukset, mahdolliset haasteet – kaikki tieto on tervetullutta.”

Joten jos sinulla on ideoita tai ajatuksia siitä, miten kehittää yhteistyötä taiteiden, teknologian ja liiketoiminnan välillä Aallon yrittäjyysekosysteemissä, älä epäröi ottaa yhteyttä Mikaeliin!

Mikael Huhtamäki
Projektipäällikkö, Boosting Creative Sectors
+358 50 478 6077

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta