Aalto osallistuu tutkitun tiedon teemavuoteen

Teemavuoden tavoitteena on tehdä tutkitusta tiedosta entistä näkyvämpää. Sopisiko oma hankkeesi mukaan teemavuoteen?
Tutkitun tiedon teemavuosi

Tutkitun tiedon teemavuosi on opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan yhteinen hanke, jonka tavoitteena on tehdä tutkitusta tiedosta entistä näkyvämpää ja saavutettavampaa sekä tiivistää tutkitun tiedon parissa toimivien yhteistyötä.

Teemavuosi kokoaa yhteen tapahtumia ja tekoja, joiden avulla muodostuu monipuolinen kuva tutkitusta tiedosta ja sen roolista esimerkiksi yksilön hyvinvoinnin ja yhteiskunnan toiminnan kannalta.

Teemavuonna nostamme esille tutkitun tiedon lähteitä, kuten tutkimustietoa, tilastoja, selvityksiä ja analyysejä sekä tiedon luonnetta, johon kuuluu tiedon päivittyminen uusien tutkimustuloksien myötä.

Teemavuoden kohderyhmänä ovat kaikki kansalaiset, päättäjät ja elinkeinoelämä. Erityisenä kohderyhmänä ovat lapset ja nuoret, joiden toivotaan saavan teemavuodesta luovuutta, innostusta ja uskoa tulevaisuuteen.

Ehdota oma hankkeesi teemavuoden ohjelmaan

Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelma rakentuu yhteistyökumppaneiden tuottamista tapahtumista ja teoista, jotka nostavat esiin tutkittua tietoa tai tietolähteitä.

Mukaan voi hakea organisaatio, yhdistys tai ryhmä järjestämällään tilaisuudella, tempauksella, kampanjalla, näyttelyllä, teoksella, interventiolla tai kehitysprojektilla.

Teemavuosi tarjoaa yhteistyöalustan tapahtumien ja tekojen valtakunnallisen näkyvyyden vahvistamiseksi ja mahdollisten yhteistyökumppanuuksien ja -toimintojen tunnistamisen tueksi. Voit lähettää oman ehdotuksesi sivulta löytyvän lomakkeen avulla: tutkittutieto.fi

Aalto-yliopistosta on mukana ainakin nämä aiheet (huom: lista täydentyy):

Tenured Professors' Installation Talks reception, doctoral hat and flowers in front of people

Tenured Professors' Installation Talks

Aalto-yliopisto juhlistaa vakinaistettuja professoreitaan kutsumalla kaikki uudet tenure track -urajärjestelmän kautta nimetyt vakituiset Associate- tai Full-tason professorit kertomaan omasta tutkimus- ja opetusalastaan yhteiseen monialaiseen iltapäivään.

Aalto Junior logo

Aalto-yliopisto Junior

Aalto-yliopisto Junior on taidetta, tiedettä, teknologiaa ja taloutta lapsille, nuorille ja opettajille – opetuksen tueksi, omaksi iloksi ja innostuksen lähteeksi.

Sustainability Science Days 2021 - Destruction & Creativity - May 18-19th, Helsinki and Espoo

Sustainability Science Days 2021: Tuho ja luovuus

SSD on kaksipäiväinen tiedekonferenssi, joka keskittyy 2021 radikaaleihin muutoksiin, jotka ovat välttämättömiä kestävyysongelmien ratkaisemiseksi.

Tähtiä avaruudessa

A Night with the Space Nobelists -videosarja

Kaikki mitä olet halunnut tietää universumista. Kysyimme nobelisteilta – katso videot!

Designs for a Cooler Planet logo

Designs for a Cooler Planet syyskuussa, tervetuloa mukaan!

Tämän vuoden tapahtuman teemana on resurssiviisaus: mitä meidän on viisasta suunnitella seuraaville sukupolville yltäkylläisessä maailmassa?

KAUTE talks x Aalto University on diversity

KAUTE talks x Aalto University: Diversity and inclusion in organisations

Aalto-yliopisto ja KAUTE-säätiö kutsuvat sinut virtuaaliseen tilaisuuteen tiistaina 2.2. klo 9–10.30. Tervetuloa inspiroitumaan! Tapahtuma on englanninkielinen.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa