Designs for a Cooler Planet syyskuussa, tervetuloa mukaan!

Tämän vuoden tapahtuman teemana on resurssiviisaus: mitä meidän on viisasta suunnitella seuraaville sukupolville yltäkylläisessä maailmassa?
Resource Wisdom - Designs for a Cooler Planet 2021

Helsinki Design Week on saapunut Otaniemeen – teemana resurssiviisaus

Mitä on viisasta suunnitella seuraaville sukupolville? Ainakin luksusvärejä pelloilta, puettavia aurinkokennoja ja paljon muuta - tervetuloa kurkistamaan tulevaan!

Olemme vuosikymmenien ajan ylikuluttaneet resurssejamme. On tullut aika suunnitella radikaaleja systeemisiä muutoksia.

Resurssiviisaus tarkoittaa kykyä käyttää fiksusti erilaisia resursseja, esimerkiksi luonnonvaroja, raaka-aineita, energiaa, tuotteita, aikaa tai tiloja. Viisas suunnittelu ottaa huomioon vaikutukset tuleviin sukupolviin ja ekosysteemiin sekä edistää henkistä hyvinvointia ja kestävää kehitystä.

Etsimme tapahtumaan innostavia tutkimushankkeita, prototyyppejä, akateemisia ajatusmalleja ja opiskelijatöitä, joita voimme esitellä henkilökunnalle, opiskelijoille, suurelle yleisölle ja sidosryhmille. Hanke voi olla käynnissä oleva tutkimus tai jo valmis ratkaisu, kokeilu, taiteellinen teos tai malli prosessista.

Syyskuussa 2021 Aalto-yliopisto esittelee radikaaleja ideoita ja malleja, jotka myötävaikuttavat resurssiviisaampaan yhteiskuntaan. Designs For a Cooler Planet -tapahtuma järjestetään kolmannen kerran 8. - 30. syyskuuta 2021 Otaniemessä.

Ehdota näyttelyä, seminaaria, tutustumiskierrosta tai muuta resurssiviisauteen liittyvää tapahtumaa. Esiteltävät projektit valitaan maaliskuussa.

• Kuka voi hakea: Aallon henkilökunta ja opiskelijat 31.1. saakka (kirjaudu sisään, jotta näet ilmoittautumislomakkeen alla)
  • Tapahtuman sijainti: verkossa ja Otaniemen kampusaluella Väreen, Beta Spacen ja Harald Herlinin oppimiskeskuksen galleriatilat.
  • Lisätiedot: designer in residence Enni Äijälä [email protected]

Helsinki Design Week on Pohjoismaiden suurin designfestivaali. Vuoden 2021 teema on viisaus. Aalto-yliopisto on yksi Helsinki Design Weekin pääsisältökumppaneista.

Aalto-yliopisto on Uusi eurooppalainen Bauhaus -aloitteen kumppani, Designs for a Cooler Planet näyttelyt ovat osa ohjelmaa jonka yliopisto on sitoutunut järjestämään.

Cooler Planet on osa Tutkitun Tiedon Teemavuosi 2021 – ohjelmaa, teemavuosi on opetus- ja kulttuuriministeriön, Suomen Akatemian ja Tieteellisten seurain valtuuskunnan yhteinen hanke, joka toteutetaan laajan yhteistyöverkon kanssa.

Tutustu aiempiin tapahtumiin

Resource Wisdom - Designs for a Cooler Planet 2021

Helsinki Design Week on saapunut Otaniemeen – teemana resurssiviisaus

Designs for a Cooler Planet 2020: Race for the Future

Designs for a Cooler Planet — Helsinki Design Week Otaniemessä

YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden inspiroimia tulevaisuuden konsepteja.

Designs for a Cooler Planet

Designs for a Cooler Planet -näyttelykokonaisuus

Yksitoista Helsinki Design Week -näyttelyä ilmastoystävällisistä valinnoista ja tulevaisuuden konsepteista syyskuun ajan Otaniemessä.

Aalto Everyday Experiments Design for Government Photo: Valentina Casalini

Beyond sustainability-as-usual: co-creating transformative change in sustainable living

Aallon Bauhaus-päätapahtumassa pureudutaan radikaalin mullistaviin kysymyksiin.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.