A Night with the Space Nobelists -videosarja

Viimeisen 10 vuoden aikana moni Nobelin fysiikan palkinnoista on mennyt avaruuden, kosmologian ja maailmankaikkeuden salaisuuksien tutkijoille. Ajankohtaista ja jännittävää aihetta juhlistaakseen toukokuussa julkaistaan Youtubessa “A Night with the Space Nobelists” -videosarja.
Tähtiä avaruudessa
Kuva: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Toukokuun aikana julkaistava neliosainen sarja koostuu kolmen avaruustutkija-nobelistin haastatteluista sekä jaksosta, jossa suomalaiset avaruustutkijat keskustelevat aiheesta suomeksi. Lisäksi jaksossa kuullaan vierailijoiden puheenvuoroja. Haastattelijana toimii Aalto-yliopiston grant writer, dosentti Tommi Tenkanen. Osana sarjaa julkaistaan syksyllä myös aihetta käsittelevä artikkelisarja Fyysikkoseuran blogissa ja Arkhimedes-lehdessä. Sarja sopii erinomaisesti myös nuorille.

Ensimmäinen jakso julkaistaan 4.5. Reinhard Genzelin haastattelulla.
Toinen osa 11.5. Didier Quelozin haastattelulla.
Kolmannessa osassa vieraana on Adam Riess ja se julkaistaan 18.5.
Viimeinen jakso julkaistaan 25. toukokuuta jolloin vieraina Maarit Käpylä Aalto-yliopistosta ja Peter Johansson Helsingin yliopistosta sekä videotervehdykset Venus Keusilta ja Massimiano Bucchilta.

Kiitokset kaikille jotka lähettivät kysymyksiä nobelisteille!

Lue lisää asiantuntijoistamme Fyysikkoseuran sivuilta.

Sarjan tuottaa Aalto-yliopisto yhteistyössä Suomen Fyysikkoseuran ja Helsingin yliopiston kanssa. Sarjaa sponsoroivat Magnus Ehrnroothin säätiö ja Suomen Tiedeseura. Tapahtuma on osa Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa.

Avaruus ei ole ollenkaan kaukana. Vain tunnin ajomatkan päässä, jos ajat autollasi suoraan ylöspäin.

Fred Hoyle