Useimmiten opettajan lähiyhteisö on samassa koulutusohjelmassa opettavat muut opettajat. Kohtuullisen pysyvä yhteisö, jossa esimerkiksi yhdessä tehdään uusi opetussuunnitelma. Tällöin yhteisöllisyys voi olla velvoittavaa. Onkin tärkeää, että yksilö näkee oman toimintansa ja osallisuuden merkityksellisyyden ja voimaantuu ja motivoituu yhteisön toiminnasta. Yhdessä tehty opetuksen uudistus tai opetussuunnitelman päivitys lisää myös ymmärrystä toisten tekemisestä.
Yhteisöllisyyden tunnetta voi tukea myös koulutusohjelman ulkopuolella. Monesti löyhät, matalan kynnyksen yhteisöt toimivat yhteisöllisyyden tunnetta lisäävänä tekijänä ja samalla lisäävät hyvinvointia yhteisöissä. Tällainen voi olla yliopistoyhteisöissä esimerkiksi pedagogiseen koulutukseen samanaikaisesti osallistuva Aallon opettajien ryhmä, jossa moniäänisesti, -taidollisesti ja -näkökulmaisesti yhdessä mietitään opetuksen kehittämistä. Hyvinvoinnin tukemisen lisäksi ryhmä toimii voimaannuttavana ja toimijuutta tukevana.