Kurssipalautekysymykset
Aalto-kysymykset
Aalto-kysymykset ovat kaikille Aalto-yliopiston kursseille yhteisiä kysymyksiä, jotka sisältyvät automaattisesti kaikkiin kyselyihin.
1. Yleisarvioni kurssista kokonaisuutena E = Ei perusteita vastata |
1. My overall assessment of the course E = Not applicable |
1. Allmän bedömning av kursen som helhet E = Inte tillämpligt |
2. Tapa, jolla opetus toteutettiin (esim. luento, laboratoriotyöt, ryhmätyöt, verkko-opetus, harjoitukset) tuki oppimistani E = Ei perusteita vastata |
2. The teaching methods (lectures, labs, group work, online study, assignments etc.) supported my learning E = Not applicable |
2. Undervisningssätten (t.ex. föreläsningar, laboratoriearbeten, nätbaserad undervisning, övningsarbeten) var ett stöd för inlärningen på kursen E = Inte tillämpligt |
3. Olen tyytyväinen omaan opiskelupanokseeni tällä kurssilla E = Ei perusteita vastata |
3. I am pleased with my study effort on this course E = Not applicable |
3. Jag är nöjd med min studieinsats på kursen E = Inte tillämpligt |
4. Kurssin suorittaminen vaati minulta siitä saatavaan opintopistemäärään verrattuna (ohjeistuksen mukainen mitoitus: 1 ECTS = 27 tuntia) E = Ei perusteita vastata |
4. According to the guidelines, one credit (ECTS) requires 27 hours of student work. Compared with this, the completion of the course required E =Not applicable |
4. Jämfört med studiepoängen som ges för kursen krävdes det av mig för att genomföra kursen (vägledande mått: 1 ECTS = 27 timmar) E = Inte tillämpligt |
5. Mitkä asiat kurssilla edistivät opetuksen saavutettavuutta, osallistavuutta ja vähensivät syrjintää (esimerkiksi valituissa opetus- ja arviointimetodeissa, opetusmateriaaleissa tai kurssin oppimisympäristöissä)? | 5. Which factors in the course served to promote the accessibility of the teaching, encourage participation, and reduce discrimination (e.g. in the selected teaching and assessment methods, course material, or learning environment)? | 5. Vilka faktorer främjade tillgängligheten och delaktigheten samt minskade diskrimineringen i undervisningen i kursen (till exempel vad gäller undervisnings- och bedömningsmetoderna, undervisningsmaterialen eller lärmiljöerna)? |
Koulukohtaiset kysymykset
Jokaisella koululla on Aalto-kysymysten lisäksi omat koulukohtaiset kysymykset sellaisista aiheista, jotka koululla on koettu tärkeiksi opetuksen kehittämisen kannalta. Löydät oman koulusi kysymykset alla olevasta listasta oman koulusi kohdalta. Myös nämä kysymykset tulevat kurssin kyselylomakkeelle automaattisesti.
6. Oma läsnäoloprosenttini opetustapahtumiin oli arviolta E = Ei Perusteita vastata |
6. I estimate my own attendance percentage at E = Not applicable |
6. Jag var uppskattningsvis närvarande vid undervisningstillfällena i procent E = Inte tillämpligt |
7. Kurssi vastasi ilmoitettua sisältöä ja tavoitteita E = Ei perusteita vastata |
7. The course content and objectives corresponded to those of the course description E = Not applicable |
7. Kursen motsvarade det innehåll och de mål som angetts E = Inte tillämpligt |
8. Kurssin käytännön järjestelyt toimivat hyvin E = Ei perusteita vastata |
8. I was satisfied with the practical course arrangements E = Not applicable |
8. De praktiska arrangemangen kring kursen fungerade bra E = Inte tillämpligt |
9.a Toteutuneet opetusajat vastasivat Sisussa ilmoitettuja opetusaikatauluja E = Ei perusteita vastata |
9.a The actual teaching times correspond to the scheduled teaching times announced in Sisu E = Not applicable |
9.a De faktiska undervisningstiderna motsvarade de undervisningsscheman som meddelats i Sisu E = Inte tillämpligt |
9.b Halutessasi voit täydentää vastaustasi toteutuneiden opetusaikojen osalta: | 9.b If you wish, you can complete your answer about the actual teaching times: | 9.b Om du vill kan du komplettera ditt svar om de faktiska undervisningstiderna: |
10. Kurssin arviointikriteerit ilmoitettiin selkeästi kurssin alussa E = Ei perusteita vastata |
10. The assessment criteria for the course were clearly explained at the beginning of the course E = Not applicable |
10. Bedömningskriterierna för kursen förklarades tydligt i början av kursen E = Inte tillämpligt |
11. Miten kehittäisit kurssia? | 11. How would you develop the course? | 11. Hur skulle du vilja förbättra kursen? |
12. Palautettani voidaan käsitellä ja siitä voidaan muodostaa yhteenveto, vaikka alle 5 opiskelijaa on antanut palautetta * Kyllä |
12. Feedback I have given can be processed and a summary can be made of it even if less than 5 students have given feedback. * Yes |
12. Respons som jag har gett kan behandlas och sammanfattas även om färre än 5 studerande har gett respons.* Ja |
6. Opetus oli E = Ei perusteita vastata |
6. Teaching was E = Not applicable |
6. Undervisningen var E = Inte tillämpligt 1 = Försvarlig 2 = Nöjaktig 3= Bra 4 = Mycket bra 5 = Utmärkt |
7. Ymmärsin, mitä kurssilla oli tarkoitus oppia E = Ei perusteita vastata |
7. I understood what I was supposed to learn in this course E = Not applicable |
7. Jag förstod vad som var meningen att lära sig på kursen E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
8. Miten opetusteknologiaa (esim. Panopto, Presemo, Flinga) voisi käyttää paremmin tukemaan oppimistasi tällä kurssilla? (avoin) | 8. How could learning technology (e.g. Panopto, Presemo, Flinga) be used in this course to better support your learning? (open) | 8. Hur skulle undervisningsteknologi (t.ex. Panopto, Presemo, Flinga) bättre kunna användas för att stöda mitt lärande på denna kurs? |
9.Kurssi auttoi minua pohtimaan ekologisen kestävyyden teemoja. E = Ei perusteita vastata |
9. The course engaged me to reflect on issues related to ecological sustainability. E = Not applicable |
9. Kursen hjälpte mig att fundera på teman i anknytning till ekologisk hållbarhet. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
10. Kurssi auttoi minua pohtimaan sosiaalisen kestävyyden teemoja. E = Ei perusteita vastata |
10. The course engaged me to reflect on issues related to social sustainability. E = Not applicable |
10. Kursen hjälpte mig att fundera på teman i anknytning till social hållbarhet. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
11. Miten kestävän kehityksen näkökulmia ja niihin liittyvää dataa voisi yhdistää tälle kurssille? (avoin) | 11. How could sustainability-related topics or data be integrated in this course? (open) | 11. Hur skulle perspektiv för hållbar utveckling och relaterade data kunna inkluderas i denna kurs? |
12. Mikä kurssilla oli hyvää? Mikä edisti oppimistasi? (avoin) | 12. What was good about the course? What supported your learning? (open) | 12. Vad var bra på kursen? Vad främjade ditt lärande? |
13. Mitä muuttaisit kurssilla ja miten? (avoin) | 13. What would you change in the course and how? (open) | 13. Vad skulle du ändra på kursen och hur? |
6. Kurssi vastasi ilmoitettua sisältöä ja tavoitteita E = Ei perusteita vastata |
6. The course content and objectives corresponded to those of the course description E = Not applicable |
6. Kursen motsvarade det innehåll och de mål som angetts E = Inte tillämpligt |
7. Miten kurssi vaikutti opiskelumotivaatioosi E = Ei perusteita vastata |
7. How was your study motivation affected by the course? E = Not applicable |
7. Hur påverkade kursen din studiemotivation? E = Inte tillämpligt |
8. Kurssi oli korkeakoulussamme suorittamiini vastaavantasoisiin kursseihin nähden E = Ei perusteita vastata |
8. Compared with other courses of similar level that I have completed at the school, the course was E = Not applicable |
8. Jämfört med kurser på samma nivå som jag har genomfört på vår högskola var kursen E = Inte tillämpligt |
9. Kurssi edisti yleisiä valmiuksiani (esim. ryhmätyötaitoja, kirjallista ilmaisua, ongelmanratkaisutaitoja tai suunnitelmallista työskentelyä) E = Ei perusteita vastata |
9. The course enhanced my general skills (such as teamwork skills, writing skills, problem-solving skills and a systematic working approach) E = Not applicable |
9. Kursen utvecklade allmänna färdigheter (t.ex. förmågan att arbeta i grupp, att skriva, problemlösningsförmågan eller förmågan att arbeta metodiskt) E = Inte tillämpligt |
10. Yleisiä kommentteja tai kehittämisehdotuksia (esimerkiksi kurssimateriaalista, opetusmuodoista, suoritustavoista ja tarpeettomista päällekkäisyyksistä muiden kurssien sisältöjen kanssa tai muista asioista). | 10. General comments and suggestions (on such matters as course material, teaching methods, course arrangements, ways of completing the course/examinations and unnecessary overlaps with other course contents, or other matters). | 10. Allmänna kommentarer eller förslag till förbättringar (t.ex. i fråga om kursmaterialet, undervisningsformerna, tillvägagångssätten och onödiga överlappningar med innehållet i andra kurser eller andra frågor). |
6. Ymmärsin, mitä kurssilla oli tarkoitus oppia E = Ei perusteita vastata |
6. I understood what I was supposed to learn in this course E = Not applicable |
6. Jag förstod kursens målsättning E = Inte tillämpligt |
7. Yleisiä kommentteja tai kehittämisehdotuksia (esimerkiksi kurssimateriaalista, opetusmuodoista, suoritustavoista ja tarpeettomista päällekkäisyyksistä muiden kurssien sisältöjen kanssa tai muista asioista) | 7. General comments and suggestions (on such matters as course material, teaching methods, course arrangements, ways of completing the course/examinations and unnecessary overlaps with other course contents, or other matters) | 7. Allmänna kommentarer eller förslag till förbättringar (t.ex. i fråga om kursmaterialet, undervisningsformerna, tillvägagångssätten och onödiga överlappningar med innehållet i andra kurser eller andra frågor) |
6. Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa E = Ei perusteita vastata |
6. I think I will benefit from the things learnt on the course E = Not applicable |
6. Jag tror det jag lärde mig under kursen kommer att vara till nytta för mig i framtiden E = Inte tillämpligt |
7. Mikä kurssilla oli hyvää? Mikä edisti oppimistasi? | 7. What was good about the course? Which factors in particular supported your learning? | 7. Vad var bra på kursen? Vad bidrog till att det var lätt att lära sig? |
8. Mikä kurssilla oli huonoa/ei toiminut? Mikä haittasi oppimistasi? | 8. What needed improvement on the course? Which factors complicated your learning? | 8. Vad var dåligt på kursen? Vad bidrog till att lärandet försvårades? |
6. Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa E = Ei perusteita vastata |
6. I think I will benefit from the things learnt on the course E = Not applicable |
6. Jag tror det jag lärde mig under kursen kommer att vara till nytta för mig i framtiden E = Inte tillämpligt |
7. Mikä kurssilla oli hyvää? Mikä edisti oppimistasi? | 7. What was good about the course? Which factors in particular supported your learning? | 7. Vad var bra på kursen? Vad bidrog till att det var lätt att lära sig? |
8. Mikä kurssilla oli huonoa/ei toiminut? Mikä haittasi oppimistasi? | 8. What needed improvement on the course? Which factors complicated your learning? | 8. Vad var dåligt på kursen? Vad bidrog till att lärandet försvårades? |
6. Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa E = Ei perusteita vastata |
6. I think I will benefit from the things learnt on the course E = Not applicable |
6. Jag tror det jag lärde mig under kursen kommer att vara till nytta för mig i framtiden E = Inte tillämpligt |
7. Mikä kurssilla oli hyvää? Mikä edisti oppimistasi? | 7. What was good about the course? Which factors in particular supported your learning? | 7. Vad var bra på kursen? Vad bidrog till att det var lätt att lära sig? |
8. Mikä kurssilla oli huonoa/ei toiminut? Mikä haittasi oppimistasi? | 8. What needed improvement on the course? Which factors complicated your learning? | 8. Vad var dåligt på kursen? Vad bidrog till att lärandet försvårades? |
9. Palautettani voidaan käsitellä ja siitä voidaan muodostaa yhteenveto, vaikka alle 5 opiskelijaa on antanut palautetta * Kyllä |
9. Feedback I have given can be processed and a summary can be made of it even if less than 5 students have given feedback. * Yes |
9. Respons som jag har gett kan behandlas och sammanfattas även om färre än 5 studerande har gett respons.* Ja |
6. Opetus oli E = Ei perusteita vastata 1 = Välttävää 2 = Tyydyttävää 3 = Hyvää 4 = Erittäin hyvää 5 = Erinomaista |
6. Teaching was E = Not applicable |
6. Undervisningen var E = Inte tillämpligt 1 = Försvarlig 2 = Nöjaktig 3= Bra 4 = Mycket bra 5 = Utmärkt |
7. Saavutin kurssille asetetut osaamistavoitteet E = Ei perusteita vastata |
7. I achieved the learning outcomes set for the course E = Not applicable |
7. Jag klarade de uppsatta lärandemålen. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
8. Otin tarvittaessa yhteyttä professoriin (esim. virka-aikana). E = Ei perusteita vastata |
8. I contacted the professor when needed (eg during office hours). E = Not applicable |
8. Jag kontaktade professorn vid behov (t.ex. under kontorstid). E = Inte tillämpligt |
9. Opettajan viestintä tunnilla oli selkeää. Hän esitti asiat hyvin englanniksi, vastasi kysymyksiin ja selitti vaikeat asiat. E = Ei perusteita vastata |
9. The instructor communicated well in class, eg gave clear presentations in English, answered questions and explained difficult material. E = Not applicable |
9. Läraren kommunicerade tydligt under föreläsningarna. Hen presenterade saker bra på engelska, svarade på frågor och förklarade svåra saker. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
10. Opettaja rohkaisi vuorovaikutusta tunnilla. E = Ei perusteita vastata |
10. The instructor encouraged interaction in class. E = Not applicable |
10. Läraren uppmuntrade till interaktion på föreläsningarna. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
11. Sain opettajalta hyvissä ajoin palautetta kurssilla edistymisestäni. E = Ei perusteita vastata |
11. The instructor gave me feedback in good time on my progress during the course. E = Not applicable |
11. Jag fick respons på hur kursen framskred för mig i god tid av läraren. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
12. Kurssimateriaalit (esim. kurssikirjat, kalvot, case-tapaukset, muu materiaali) tukivat oppimistani. E = Ei perusteita vastata |
12. The course materials (eg textbook, slides, cases, other material) supported my learning. E = Not applicable |
12. Kursmaterialet (t.ex. kurslitteratur, presentationsmaterial, fallstudier, övrigt material) stödde mitt lärande. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
13. MyCourses-oppimisympäristöä käytettiin kurssilla tehokkaasti. E = Ei perusteita vastata |
13. The MyCourses online learning environment was used effectively in this course. E = Notapplicable |
13. Lärmiljön MyCourses användes effektivt på kursen. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
14. Kurssi vaati paljon työtä. E = Ei perusteita vastata |
14. The course required a lot of work. E = Not applicable |
14. Kursen krävde mycket arbete. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
15. Kurssi auttoi minua pohtimaan ekologisen kestävyyden teemoja. E = Ei perusteita vastata |
15. The course engaged me to reflect on issues related to ecological sustainability. E = Not applicable |
15. Kursen hjälpte mig att fundera på teman i anknytning till ekologisk hållbarhet. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
16. Kurssi auttoi minua pohtimaan sosiaalisen kestävyyden teemoja. E = Ei perusteita vastata |
16. The course engaged me to reflect on issues related to social sustainability. E = Not applicable |
16. Kursen hjälpte mig att fundera på teman i anknytning till social hållbarhet. E = Inte tillämpligt 1 = Håller inte alls med 2 = Håller delvis inte med 3 = Håller varken med eller är emot 4 = Håller delvis med 5 = Håller helt med |
17. Miten kestävän kehityksen näkökulmia ja niihin liittyvää dataa voisi yhdistää tälle kurssille? | 17. Please provide suggestions on how we could integrate sustainability-related topics or data in this course. | 17. Hur skulle perspektiv för hållbar utveckling och relaterade data kunna inkluderas i denna kurs? |
18. Mikä kurssilla oli hyvää? Mikä edisti oppimistasi? | 18. What was good about the course? Which factors in particular supported your learning? | 18. Vad var bra på kursen? Vad främjade ditt lärande? |
19. Mitä muuttaisit kurssilla ja miten? | 19. What would you change in the course and how? | 19. Vad skulle du ändra på kursen och hur? |
1. Yleisarvioni kurssista kokonaisuutena * E = Ei perusteita vastata |
1. My overall assessment of the course * E = Not applicable |
1. My overall assessment of the course * E = Not applicable |
2. Tapa, jolla opetus toteutettiin (esim. luento, laboratoriotyöt, ryhmätyöt, verkko-opetus, harjoitukset) tuki oppimistani * E = Ei perusteita vastata |
2. The teaching methods (lectures, labs, group work, online study, assignments etc.) supported my learning * E = Not applicable |
2. The teaching methods (lectures, labs, group work, online study, assignments etc.) supported my learning * E = Not applicable |
3. Olen tyytyväinen omaan opiskelupanokseeni tällä kurssilla * E = Ei perusteita vastata |
3. I am pleased with my study effort on this course * E = Not apllicable |
3. I am pleased with my study effort on this course * E = Not apllicable |
4. Opetus oli motivoivaa ja innostavaa E = Ei perusteita vastata |
4. The teaching was motivating and inspiring E = Not applicable |
4. The teaching was motivating and inspiring E = Not applicable |
5. Kurssille tuloni syy 1. Haluan kehittyä ammatillisesti |
5. The reason for attending the course: 1. Updating professional training |
5. The reason for attending the course: 1. Updating professional training |
6. Vastasiko kurssi odotuksiasi? Kommentteja ja kehitysehdotuksia | 6. Did the course meet your expectations? Comments and proposals for improvements: | 6. Did the course meet your expectations? Comments and proposals for improvements: |
7. Mitkä asiat kurssilla edistivät opetuksen saavutettavuutta, osallistavuutta ja vähensivät syrjintää (esimerkiksi valituissa opetus- ja arviointimetodeissa, opetusmateriaaleissa tai kurssin oppimisympäristöissä)? | 7. Which factors in the course served to promote the accessibility of the teaching, encourage participation, and reduce discrimination (e.g. in the selected teaching and assessment methods, course material, or learning environment)? | 7. Which factors in the course served to promote the accessibility of the teaching, encourage participation, and reduce discrimination (e.g. in the selected teaching and assessment methods, course material, or learning environment)? |
8. Jos keskeytit kurssin, niin miksi? | 8. In case you discontinued the course: what was the reason? | 8. In case you discontinued the course: what was the reason? |
9. Palautteesi kurssin käytännön järjestelyistä (esim. aikataulut, opetustilat, tiedotus) | 9. Comments on practical arrangements (for example timetables, teaching facilities, informing policy): | 9. Comments on practical arrangements (for example timetables, teaching facilities, informing policy): |
10. Palautteesi Avoimen yliopiston palveluista (esim. avoimen yliopiston tarjonta, tietojärjestelmät, ilmoittautuminen, asiakaspalvelu, opintoneuvonta, tenttijärjestelyt) | 10. Your feedback on Open University services (for example course offerings, IT systems, registration, customer service, student counselling, exam arrangements): | 10. Your feedback on Open University services (for example course offerings, IT systems, registration, customer service, student counselling, exam arrangements): |
11. Palautettani voidaan käsitellä ja siitä voidaan muodostaa yhteenveto, vaikka alle 5 opiskelijaa on antanut palautetta * Kyllä |
11. Feedback I have given can be processed and a summary can be made of it even if less than 5 students have given feedback. * Yes |
11. Respons som jag har gett kan behandlas och sammanfattas även om färre än 5 studerande har gett respons. * Ja |
Kurssikohtaiset kysymykset
MyCoursesin kurssipalautetyökalussa opettajalla on mahdollisuus, paitsi kerätä palautetta kurssinaikaisilla kyselyillä, myös lisätä omia kysymyksiä kurssin loppupalautekyselyyn. Alta löydät kokoelman valmiiksi muotoiltuja kysymyksiä sekä eväitä omien kysymysten muotoiluun. Kurssipalautetyökalun kirjastosta löydät valmiita kysymyksiä kolmella kielellä. Mikäli kuitenkin haluat luoda aivan omia kysymyksiä, kannattaa perehtyä alla oleviin vinkkeihin ja katsoa käytettävissä olevat kysymystyypit kurssipalautetyökalun ohjeesta.
Kysymyskokoelma
Kysymyskokoelmasta löydät Aallossa käytettyjä, valmiiksi muotoiltuja kysymyksiä kolmella kielellä. Löydät kysymyskirjaston kysymykset myös kurssipalautetyökalusta MyCoursesista.
Kurssi oli minulle osa kandidaatin tutkintoon kuuluvia koulutusohjelman opintoja |
The course was part of my bachelor’s degree programme |
Kursen var en del av utbildningsprogrammet för kandidatexamen |
Oma läsnäoloprosenttini opetustapahtumiin oli arviolta Ei perusteita vastata |
I estimate my own attendance percentage at Not applicable |
Jag var uppskattningsvis närvarande vid undervisningstillfällena i procent Inte tillämpligt |
Kurssi vastasi ilmoitettua sisältöä ja tavoitteita. E = Ei perusteita vastata |
The course content and objectives corresponded to those of the course description. E = Not applicable |
Kursen motsvarade det innehåll och de mål som angetts. E = Inte tillämpligt |
Kurssin osaamistavoitteet olivat selkeät. E = Ei perusteita vastata |
The course had clear learning outcomes. E = Not applicable |
Kursens lärandemål var tydliga. E = Inte tillämpligt |
Saavutin kurssille asetetut osaamistavoitteet. E = Ei perusteita vastata |
I achieved the learning outcomes set for the course. E = Not applicable |
Jag klarade de uppsatta lärandemålen. E = Inte tillämpligt |
Kurssin asiasisältö oli mielestäni hyödyllinen. E = Ei perusteita vastata |
The content of the course was useful. E = Not applicable |
Jag tycker att faktainnehållet i kursen var nyttigt. E = Inte tillämpligt |
Uskon, että kurssilla oppimani asiat ovat minulle hyödyllisiä tulevaisuudessa . E = Ei perusteita vastata |
I think I will benefit from the things learnt on the course. E = Not applicable |
Jag tror det jag lärde mig under kursen kommer att vara till nytta för mig i framtiden. E = Inte tillämpligt |
Kurssiin liittyvä oppimateriaali tuki oppimistani E = Ei perusteita vastata |
The course material supported my learning. E = Not applicable |
Kursmaterialet stödde lärandet. E = Inte tillämpligt |
Miten kurssi vaikutti opiskelumotivaatioosi? E = Ei perusteita vastata |
How was your study motivation affected by the course? E = Not applicable |
Hur påverkade kursen din studiemotivation? E = Inte tillämpligt |
Kurssi oli korkeakoulussamme suorittamiini vastaavantasoisiin kursseihin nähden E = Ei perusteita vastata |
Compared with other courses of similar level that I have completed at the school, the course was E = Not applicable |
Jämfört med kurser på samma nivå som jag har genomfört på vår högskola var kursen E = Inte tillämpligt |
Kurssin vaikeustaso oli E = Ei perusteita vastata |
Thinking about the difficulty level, the course was E = Not applicable |
Kursens svårighetsgrad var E = Inte tillämpligt |
Kurssin käytännön järjestelyt toimivat hyvin. E = Ei perusteita vastata |
I was satisfied with the practical course arrangements. E = Not applicable |
De praktiska arrangemangen kring kursen fungerade bra. E = Inte tillämpligt |
Kommentteja kurssin käytännön järjestelyistä koskien aikatauluja ja opetustiloja. (vapaa tekstikenttä) |
Comments on practical arrangements concerning course timetables and teaching facilities (free text field) |
Kommentarer om tidtabeller och undervisningsutrymmen med avseende på de praktiska arrangemangen kring kursen (fri text) |
Kurssin tiedotus oli tarkoituksenmukaista E = Ei perusteita vastata |
Information about the course was disseminated purposefully E = Not applicable |
Informationen om kursen var ändamålsenlig E = Inte tillämpligt |
Miten tiedotusta ja kurssin muita järjestelyjä tulisi parantaa? (vapaa tekstikenttä) |
How should information dissemination and other course arrangements be improved? (free text field) |
Hur skulle informationen och övriga arrangemang kring kursen kunna förbättras? (fri text) |
Kommentteja kurssista yleisesti koskien esimerkiksi kurssimateriaalia, opetusmuotoja (-menetelmiä), suoritustapoja ja mahdollisia päällekkäisyyksiä muiden kurssien kanssa. (vapaa tekstikenttä) |
Comments on the course in general (course material, teaching approaches (methods), course arrangements, overlaps with other courses, etc.) (free text field) |
Kommentarer om kursen rent allmänt, t.ex. om kursmaterialet, undervisningsformerna, tillvägagångssätten och eventuella överlappningar i förhållande till övriga kurser. (fri text) |
Opetus oli motivoivaa ja innostavaa E = Ei perusteita vastata |
The teaching was motivating and inspiring. E = Not applicable |
Undervisningen var motiverande och intresseväckande E = Inte tillämpligt |
Kurssin opetus- ja arviointimenetelmät, opetusmateriaalit tai oppimisympäristöt eivät olleet syrjiviä ja ne tukivat kaikkien osallistumista tasavertaisesti E = Ei perusteita vastata |
The teaching and assessment methods, the course material, or learning environment were non-discriminatory and supported equal participation by all. E = Not applicable |
Kursens undervisnings- och bedömningsmetoder, undervisningsmaterial samt lärmiljöer var icke-diskriminerande och stödde likvärdiga möjligheter för alla att delta. E = Inte tillämpligt |
Kurssilla oppimiasi (uusia) asioita (vapaa tekstikenttä) |
Describe something (new) you learned during the course (free text field) |
Det (nya) som jag lärde mig på kursen (fri text) |
Nimeä 1-3 kurssilla oppimaasi keskeisintä asiaa. (vapaa tekstikenttä) |
Name 1-3 of the most important things that you learned on the course. (free text field) |
Ange 1-3 viktiga saker som du lärde dig på kursen. (fri text) |
Oppimisen arviointi oli linjassa kurssin oppimistavoitteiden kanssa. E = Ei perusteita vastata |
The assessment of learning was in line with the learning outcomes set for the course. E = Not applicable |
Bedömningen av lärandet motsvarade kursens lärandemål. E = Inte tillämpligt |
Mikä kurssilla oli hyvää? Mikä edisti oppimistasi? (vapaa tekstikenttä) |
What was good about the course? Which factors in particular supported your learning? (free text field) |
Vad var bra på kursen? Vad bidrog till att det var lätt att lära sig? (fri text) |
Mikä kurssilla oli huonoa/ei toiminut? Mikä haittasi oppimistasi? (vapaa tekstikenttä) |
What needed improvement on the course? Which factors complicated your learning? (free text field) |
Vad var dåligt på kursen? Vad bidrog till att lärandet försvårades? (fri text) |
Miten kehittäisit kurssia? (vapaa tekstikenttä) |
How would you develop the course? (free text field) |
Hur skulle du vilja förbättra kursen? (fri text) |
Kurssi kehitti yleisiä valmiuksiani (esim. ryhmätyötaitoja, kirjallista ilmaisua, ongelmanratkaisutaitoja tai suunnitelmallista työskentelyä). E = Ei perusteita vastata |
The course enhanced my general skills (such as teamwork skills, writing skills, problem-solving skills and a systematic working approach). E = Not applicable |
Kursen utvecklade allmänna färdigheter (t.ex. förmågan att arbeta i grupp, att skriva, problemlösningsförmågan eller förmågan att arbeta metodiskt). E = Inte tillämpligt |
Yleisiä kommentteja tai kehittämisehdotuksia (esimerkiksi kurssimateriaalista, opetusmuodoista, suoritustavoista ja tarpeettomista päällekkäisyyksistä muiden kurssien sisältöjen kanssa tai muista asioista). (vapaa tekstikenttä) |
General comments and suggestions (on such matters as course material, teaching methods, course arrangements, ways of completing the course/examinations and unnecessary overlaps with other course contents, or other matters). (free text field) |
Allmänna kommentarer eller förslag till förbättringar (t.ex. i fråga om kursmaterialet, undervisningsformerna, tillvägagångssätten och onödiga överlappningar med innehållet i andra kurser eller andra frågor). (fri text) |
Mitä huomioida kysymyksiä muotoillessa?
- Kysy vain yhtä asiaa yhdessä kysymyksessä.
Samaan kysymykseen ei kannata pyytää huomioita useammasta asiasta. “Mikä kurssilla toimi ja missä olisi parantamisen varaa?” -tyyppiset kysymykset tuottavat kokemuksen mukaan vastauksia, joista on vaikea varmuudella päätellä, kumpaa kategoriaa opiskelija tarkoittaa. - Pohdi, onko kysymyksesi kvantitatiivinen vai kvalitatiivinen.
Mieti, haluatko tuloksena kvantitatiivista vai kvalitatiivista dataa. Mikäli kysyt määrää, kannattaa tarjota valmiit, selkeästi määritellyt vastaushaarukat. Määrää arvioivissa kysymyksissä avokenttävastaukset sisältävät todennäköisesti sekä numeerisia vastauksia että määrällisiä vastauksia, ja tällaisten moninaisten vastausten tulkitseminen on työlästä:
Paljonko aikaa käytit tämän tehtävän tekemiseen? (avoin kysymys)
Mahdollisia vastauksia: paljon, kolmisen tuntia, kohtuullisesti, vähän liian vähän, 1,5h
Paljonko aikaa käytit tämän tehtävän tekemiseen? (suljettu kysymys)
Valinnat:
Alle tunnin
1-2h
2-3h
Yli 3h - Huomioi eettinen näkökulma.
Emme kerää palautekyselyssä arkaluontoista (esim. terveydentilaan tai vakaumukseen liittyvää) tai opiskelijan henkilöllisyyden paljastavaa tietoa.
Kurssin lomake on jaettu kaikkien kurssin opettajien kesken. On hyvä koordinoida palautekyselyn sisältöä ja varmistaa, että kaikki kurssin opettajat ovat tietoisia kyselyn sisällöstä. Aallossa vältetään yksittäisiä henkilöä koskevia kysymyksiä. Keräämme palautetta toiminnasta ja olosuhteista, emme henkilöistä ja heidän ominaisuuksistaan. - Pidä kysymysmäärä kohtuullisena.
Kysy vain sellaista, mitä et muuten saa selville. Mikäli saat saman tiedon vaikkapa arvioinnin tai MyCoursesin analytiikan kautta, on todennäköisesti parempi käyttää niitä kanavia. Näin kohdistat opiskelijoiden ajan juuri keskeisiin sisältöihin.
Mitä tietoa aiot aidosti käyttää ja miten? Koulutuksen palauteperiaatteiden mukaisesti palautteen tulisi olla vaikuttavaa. Kannattaa siis keskittyä palautetta kerätessä niihin teemoihin, joita todella haluaa ja aikoo kehittää nyt ja lähitulevaisuudessa, ja jättää muut sisällöt myöhemmäksi. Kurssien sekä oman opetuksen sekä opettajuuden kehittämisessä on hyvä pitää silmällä omaa työkuormaa. Pienet konkreettiset kehitysaskeleet vievät oikeaan suuntaan kestävämmin ja ennakoitavammin/pienemmällä riskillä kuin isot kertamuutokset.
Kurssinaikainen palaute vs. kurssin loppupalaute
Kurssin aikana palautetta kannattaa kerätä pääasiassa sellaisista aiheista, joihin voi vaikuttaa vielä kurssin aikana. Käytännössä tämä voi tarkoittaa parempaa opiskelijoiden ohjeistamista, tukimateriaalien täydentämistä tai toisen työkalun tai ryhmätyömallin valitsemista. Tällaisia aiheita ovat käytännössä:
- Opetussession etenemisrytmi, sisältömäärän sopivuus
- Opiskelijoiden kurssin järjestelyihin liittyvät kysymykset
- Opiskelijoiden preferoimat työtavat
- Opiskelijoiden kertaustarve ennen lopputyön palautusta tai tenttiä
- Opiskelijoiden kokemukset uusista opetusmenetelmistä
- Opiskelijoiden kokemukset kurssilla käytetyistä digitaalisista alustoista tai työkaluista
Kurssinaikaiseen palautteeseen kannattaa tarjota kanava, jossa palautteita ja vastaajia ei voida yhdistää toisiinsa. Tulemme monenlaisista taustoista, ja osalle opiskelijoista opettajan lähestymiseen voi olla korkea kynnys tai palautteeseen voi liittyä kasvojen menettämisen pelko. Tämän lisäksi palautetta voi kerätä esimerkiksi suullisesti luennon aikana.
Kurssin loppupalautteeseen kannattaa puolestaan jättää holistisempaa kehittämisotetta vaativat kysymykset, joihin vaikuttaminen kesken kurssia olisi työlästä tai mahdotonta, sekä asiat, joiden arviointi vaatii opiskelijalta näkemystä koko kurssista.
Aalto- ja koulukysymysten päivittäminen
Kurssipalautekyselyiden muokkausprosessi on kehitetty koulujen tueksi, kun kurssipalautteen loppukyselyn kysymyksiä halutaan muokata tai kyselyyn halutaan lisätä uusia kysymyksiä. Samaa prosessia voidaan käyttää Aalto-kysymysten muokkaamiseen.
Jokaisella koululla on opetusta koskevia päätöksiä tekevä elin. Sama elin voi tehdä päätökset myös kurssipalautekyselyn päivittämiseen liittyen. BIZillä se on EMT, ENGillä MOOR ja KOOR, ELECillä OpLaa. Muilla kouluilla päätöksentekovastuu on opetuksen varadekaanilla kunnes toisin päätetään. Aalto-kysymysten osalta päätökset tehtään LESGissä.
Opettajapalvelut tarjoaa kouluille tukea koko prosessin läpi. Ota yhteyttä Opettajapalveluihin lähettämällä viesti osoitteeseen [email protected].
Kurssipalaute Aalto-yliopistossa
Kurssipalaute on ainutlaatuinen osa Aalto-yliopiston palautekokonaisuutta, sillä se tavoittaa opiskelijat läpi heidän opintojensa systemaattisesti koko Aallossa. Kurssipalautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kurssipalautetyökalu löytyy MyCoursesista. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla ja sen hyödyntämiseen kiinnitetään erityistä huomiota Aallossa.
Kurssipalautetyökalun ohjeiden pääsivu
Aalto-yliopistossa kerätään kurssipalautetta lähes kaikilta kursseilta. Näiltä sivuilta löydät opettajan ohjeita kurssipalautetyökalun käyttöön.
Kurssipalaute osana kurssin elinkaarta
Kurssipalaute on ainutlaatuinen osa Aalto-yliopiston palautekokonaisuutta, sillä se tavoittaa opiskelijat läpi heidän opintojensa systemaattisesti koko Aallossa. Kurssipalautteen hyödyntäminen on tärkeä osa opetuksen ja koulutuksen kehittämistyötä sekä opiskeluun liittyvien palveluiden kehittämistä ja laadunvarmistusta. Kerättyä palautetta käytetään usealla eri tavalla ja tasolla ja sen hyödyntämiseen kiinnitetään erityistä huomiota Aallossa.
Kurssipalautteen hyödyntäminen ja raportit
Kurssipalautteen hyödyntämiseen kiinnitetään Aalto-yliopistossa erityistä huomiota. Sitä käytetään laajan vaikuttavuuden aikaansaamiseksi useilla eri tavoilla: kurssipalautetta hyödynnetään kurssien ja opetuksen kehittämisessä mutta myös opetussuunnitelman kehittämistyössä, opettajien kehityskeskusteluissa sekä muussa strategisessa ja pedagogisessa kehittämisessä. Tärkeänä työkaluna monitasoisessa kehittämistyössä toimivat erilaiset raportit. Opettajille ja johdolle on olemassa omat kattavat raportit, minkä lisäksi kaikki Aalto-yliopiston työntekijät näkevät yhteenvedon kurssipalautteen yhteisistä Aalto-kysymyksistä. Tälle sivulle on koottu tietoa kurssipalautteen hyödyntämisestä ja saatavilla olevista raporteista. Sivun loppuun on koottu palautteen käsittelyn ohjeita.