Lahjoita tulevaisuus

Biomateriaalit haastavat muovin, tekokuidut ja puuvillan

Tiesitkö, että bakteeriselluloosa on lupaava materiaali haavasiteisiin ja että termoplastista selluloosaa voi käyttää muovin sijaan esimerkiksi elintarvikepakkauksissa?
Aalto Bioproduct Centre_Photo Mikko Raskinen

Biomateriaaleja voidaan hyödyntää niin arjessa kuin teollisuudessa: tekstiileissä, kotitaloustarvikkeissa, ilman- ja vedenpuhdistusjärjestelmissä, katalyytteinä, ultrakevyissä kuljetusvälineissä ja energian talteenottojärjestelmissä.

Nykyään tiedämme jo hyvin synteettisten, öljypohjaisten polymeerien aiheuttamat ongelmat. Mikromuoviongelma on jo lisännyt etenkin selluloosakuitujen kysyntää, ja muoville etsitään vaihtoehtoja myös komposiiteissa ja pakkauksissa.

Metsäbiomassalla on edellytykset olla tulevaisuuden superraaka-aine, joka voi korvata fossiiliset raaka-aineet kuten muovin ja tekokuidut, jopa puuvillan. Laskelmien mukaan Suomen metsätalouden viennin arvo voidaan kaksinkertaistaa, jos biomassa hyödynnetään korkeamman lisäarvon tuotteisiin.

Terveyttä, hyvinvointia ja kestävää kehitystä

Biomateriaaleilla on lupaavia mahdollisuuksia myös terveydenhoidossa ja elintarviketeollisuudessa. Biopohjaisten materiaalien professori Orlando Rojasantaa viisi esimerkkiä käyttömahdollisuuksista (Aaltovaikutus, 2019):

1. Uusista puupohjaisista biomateriaaleista voidaan valmistaa korkealaatuisia ja turvallisia lääketieteen tuotteita. Esimerkiksi bakteeriselluloosa on lupaava materiaali muun muassa implantteihin, haavasiteisiin ja keinoverisuoniin.
  2. Biomateriaaleja voidaan hyödyntää ilman- ja vedenpuhdistusjärjestelmissä. Ne parantavat järjestelmien tehoa ja alentavat niiden kustannuksia.
  3. Biomateriaaleista saadaan vahvoja, imukykyisiä ja biohajoavia tuotteita henkilökohtaisen hygienian hoitoon. Ne myös parantavat ja ylläpitävät rasvojen, voiteiden ja emulsioiden koostumusta.
  4. Termoplastinen eli lämpömuovautuva selluloosa sopii esimerkiksi elintarvikepakkauksiin. Muovin tavoin se estää veden ja kosteuden tunkeutumisen pinnan läpi ja parantaa tuotteen säilyvyyttä. Selluloosa on materiaalina turvallinen, uusiutuva ja kierrätettävä.
  5. Puusta voidaan eristää monia terveellisiä aineita, kuten bioaktiivisia yhdisteitä, joista voidaan kehittää terveyttä edistäviä elintarvikkeita. Kasvipohjainen nanoselluloosa on lupaava materiaali ruuan koostumuksen parantamiseen: luonnollisena ja turvallisena lisäaineena sillä on käyttömahdollisuuksia sakeutusaineena ja kuohkeuden lisääjänä elintarvikkeissa, kuten jäätelössä ja jugurtissa.

Aalto-yliopiston tavoitteena on edistää materiaalitutkimuksen sovellusta ja kehitystä muun muassa tietotekniikan, energia- ja terveysalan, muotoilun sekä liiketoiminnan aloilla.

Lahjoittamalla biomateriaalien tutkimukseen autat tutkijoitamme kehittämään ratkaisuja, jotka vievät ihmiskuntaa kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Lisätietoja lahjoittamisesta saat Lahjoittajasuhteiden tiimistämme.

Aiheesta muualla

Hämähäkkisilkki

Hämähäkkisilkin ja nanoselluloosan yhdistelmästä syntyi muovin haastaja

Aalto-yliopisto ja VTT ovat kehittäneet ainutlaatuisen materiaalin, joka on samalla luja, jäykkä ja sitkeä.

Shimmering Wood-based Structural Colour by Noora Yau. Photo Eeva Suorlahti

Aalto-yliopisto esittelee kuusi biomateriaalikonseptia Dutch Design Weekillä

CHEMARTS-näyttelyssä on esillä mielenkiintoisia prototyyppejä, jotka ovat myrkyttömiä, kierrätettäviä eikä niistä irtoa mikromuoveja.

Maria Intscher from Vera Wang

Muotitalo Vera Wangin Maria Intscher innostui puuglitteristä ja bakteeriselluloosasta

Uusissa materiaali-innovaatioissa, kuten bakteeriselluloosassa, on runsaasti potentiaalia myös muodissa. Mitä enemmän materiaalia pystyy kontrolloimaan, sen parempi.

The new wax solution has shown great success in making a wide range of fabrics water resistant.

Uusi, luonnollinen vahapinnoite tekee vaatteista vedenpitäviä

Tutkijat hyödynsivät pinnoitteessa Brasilia-palmun lehdistä saatavaa vahaa. Vahakäsittely on myrkytön, eikä se heikennä tekstiilien hengittävyyttä.

Photoactive rod-like virus bundle schematic

Virukset ja väriaineet voidaan valjastaa vedenpuhdistukseen

Aalto-yliopiston tutkijat kehittivät uuden tavan luoda viruspohjaisia materiaaleja. Tulevaisuudessa niitä voidaan hyödyntää muun muassa nanolääketieteessä ja ympäristöteknologiassa.

New York_June 2019

Uudet biomateriaalit ja niiden mahdollisuudet markkinoilla kiinnostavat Yhdysvalloissa

Voidaanko biopohjaisilla materiaaleilla korvata muovia teollisessa mittakaavassa? Voiko ympäristöystävällinen tekstiilituotanto olla kannattavaa?

Tekla Tammelin, Orlando Rojas, Kristiina Kruus, Indistry meets FinnCERES event 5.11./ Kuva: Paula Bergqvist, VTT

Yritykset haluavat kehittää biomateriaaleista innovaatioita yhdessä FinnCERESin kanssa

Runsas joukko teollisuuden edustajia osallistui Industry Meets FinnCERES -tapahtumaan, joka järjestettiin 5.11.2018 Paasitornissa Helsingissä.

Tailor-made bacteria as a tool in the valorisation of biorefinery chemicals. Image by Jan Deska

Tutkijat löysivät uusia tapoja hyödyntää biomassasta saatavia kemikaaleja

Luonnollisilla katalyyteilla saadaan yksinkertaisista biojalostamokemikaaleista muokattua arvokkaita ja toiminnallisia rakennuspalikoita synteettisen kemian tarpeisiin.

Bakteeriselluloosa taipuu kolmiulotteisiksi biomateriaaleiksi uudella, yksinkertaisella menetelmällä

Bakteeriselluloosaa voidaan käyttää muun muassa lääketieteen sovelluksissa, kuten implanteissa ja keinoelimissä.

Biomassa

Uudet biomateriaalit voivat ratkaista kestävän kehityksen haasteita

Laajapohjainen bio-osaaminen on Suomelle tulevaisuuden menestystekijä.