Muotitalo Vera Wangin Maria Intscher innostui puuglitteristä ja bakteeriselluloosasta

Uusissa materiaali-innovaatioissa, kuten bakteeriselluloosassa, on runsaasti potentiaalia myös muodissa. Mitä enemmän materiaalia pystyy kontrolloimaan, sen parempi.
Maria Intscher from Vera Wang
Maria Intscher on työskennellyt kestävän muodin parissa jo 13 vuotta.

Muotiteollisuus on muuttunut toden teolla ihmisten lisääntyneen ympäristötietoisuuden johdosta. Muotitalo Vera Wangin varapresidentti ja Ready-To-Wear -muodin design-päällikkö Maria Intscher on sitä mieltä, että tänä päivänä ihmiset ovat yhä tietoisempia ja he myös vaativat muutosta tapahtuvaksi.

Intscher vieraili Aalto-yliopistossa Kemian tekniikan korkeakoulussa ja tutustui ajankohtaisiin kestäviä materiaaleja koskeviin tutkimushankkeisiin ja niiden sovelluksiin. Intscherin mukaan eri alojen, kuten esimerkiksi taiteen ja kemian yhteistyö ja kommunikaatio on Aalto-yliopistossa silmiinpistävää.

”Mielestäni se on hyvin edistyksellistä ja tarpeellista. Muutos voi tapahtua nopeammin tällaisen yhteistyön ansiosta.”

Kun Intscher alkoi työskennellä kestävämmän muodin parissa 13 vuotta sitten, kuluttajien tietoisuus aiheesta oli vähäistä ja pinnallista. Kestävämpien vaihtoehtojen markkinat olivat hyvin rajalliset, eivätkä ihmiset olleet halukkaita maksamaan ylimääräistä kankaasta, joka oli tuotettu kestävällä tavalla. Monet yritykset lannistuivat.

Nyt Intscher näkee alalla paljon toivoa. Ihmiset vaativat kestävää kehitystä.

”Kuluttajat eivät ymmärtäneet, miksi heidän pitäisi maksaa enemmän jostakin. Nyt ihmiset todella näkevät kestävästi tuotettujen vaatteiden arvon ja alkavat myös vaatia sitä.”

Uusissa innovaatioissa potentiaalia

Suunnittelijana Intscher näkee uusissa materiaali-innovaatioissa paljon potentiaalia. Suunnittelijat etsivät materiaaleilta erilaisia ominaisuuksia, eivät vain yksittäistä kestävästi tuotettua kangasta. Monimutkaisen tuotteen luomiseen tarvitaan paljon erilaisia materiaaleja.

Yksi esitellyistä tutkimuskohteista oli bakteeriselluloosa.

”Luulisin, että sitä voitaisiin käyttää nahan korvikkeena! Mitä enemmän materiaalia pystyy kontrolloimaan sitä työstettäessä, sen parempi. Selluloosa on biohajoavaa ja sitä voi kontrolloida. Siksi se on hyvin kiinnostavaa.”

Toinen tutkimuskohde, jonka Intscher näki erityisen mielenkiintoisina, olivat puupohjaiset glitterit ja sateenkaaren väreissä hohtavat pinnat.

”Tällä hetkellä kimalteelle ei ole olemassa ekologista vaihtoehtoa. Esimerkiksi glitter on hyvin haitallista ympäristölle.”

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!