Helsinkiin kutsuttiin myös maanmittaritutkinnon vuonna 1852 suorittanut Johan Conrad Dierchs Reuter. Hän suoritti 1850-luvun lopulla insinööritutkinnon Hannoverin Polyteknillisessä koulussa ja täydensi opintojaan vielä Karlsruhessa kesällä 1861. Reuter sai vastuulleen deskriptiivisen ja käytännöllisen geometrian opetuksen syyslukukaudella 1861.
Teollisuusjohtokunnan (nyk. työ- ja elinkeinoministeriö) puheenjohtaja Julius Mickwitz teki keväällä 1862 Hannoverissa sopimuksen arkkitehti Ludvig Wilhelm Bährin kanssa Bährin siirtymisestä Helsinkiin. Bähr otti vastuun suomalaisesta arkkitehtuurin opetuksesta tammikuussa 1863. Bähr ei kuitenkaan kotiutunut Helsinkiin, eikä hän oppinut muiden saksalaisten opettajien käyttämää ruotsin kieltä. Bähr kuoli tammikuussa 1869 lavantautiin 38 vuoden ikäisenä.
Opettajakunnan uusi sukupolvi
Eurooppalainen pula tekniikan alan opettajista helpottui 1870-luvun lopulla, jolloin oppilaitosten institutionalisoitumisen kausi päättyi ja Euroopan reuna-alueiden korkeakoulutasoisten oppilaitosten ensimmäiset omat opiskelijat olivat valmistuneet. Myös Helsingissä nuoret kotimaiset opettajat astuivat avautuviin virkoihin. Saksalaisia opettajia tarvittiin kuitenkin edelleen erityisesti konetekniikan aloilla.
Tunnetuimpia konealan saksalaisia opettajia Polyteknillisessä Opistossa oli mekaanisen teknologian ja koneenrakennuksen opetuksesta vuosina 1879–1897 vastannut Max Seiling. Insinööriopinnot Münchenissä 1870-luvun puolivälissä suorittanut ja Münchenin Polytechnicumin assistenttina toiminut Seiling oli kotoisin Baijerista. Hän saapui Helsinkiin Polyteknillisen Opiston opetusohjelman käynnistyessä 1879. Hänen kiinnostuksensa kohdistui insinööritieteiden lisäksi hengellisiin asioihin ja henkitieteisiin. Hänet tunnettiin myöhemmin lähinnä teosofisista kirjoituksistaan. Seilingin kotona järjestettiin 1890-luvulla aikakauden sivistyneistön keskuudessa yleisiä spiritistisiä istuntoja.
Insinöörialojen koulutus Helsingissä oli riippuvainen saksalaisista opettajista aina ensimmäisen maailmansodan alkuun saakka. Ongelma opettajista kärjistyi oppilaitoksen muuttuessa Teknilliseksi korkeakouluksi vuonna 1908, jolloin uudet säännöt antoivat mahdollisuuden kuuden professorin palkkaamiseen myös konetekniikan osastolle. Koneenrakennuksen professoriksi (turbiinitekniikka) nimitettiin Karl Axel Mauritz Ahlfors, mutta toista pätevää professoria ei avoimeksi julistettuun virkaan kolmesta kuulutuksesta huolimatta Suomesta löytynyt.
Koska toista professuuria ei saatu täytettyä, senaatti antoi luvan kutsua tehtävään viiden vuoden ajaksi tohtori-insinööri Ernst Tuckermannin Hampurista. Tuckermann sai jatkoajan, mutta joutui poistumaan maasta 1914 sodan syttymisen vuoksi. Hänen tilalleen nimitettiin insinööri Harald Kyrklund. Tuckermann oli viimeinen saksalaisista professoreista Helsingissä.
Mekaanisen teknologian opetusta häiritsevä opettajapula oli niin ankara, että edes assistentteja ei saatu palkattua korotetulla 1 400 markan vuosipalkalla.