Vår strategi

Vårt uppdrag, våra värden och vårt sätt att agera

Vårt uppdrag, våra värden och vårt sätt att agera anger riktningen för vår strategi på lång sikt.
A bridge by the sea, image shot from the air in the evening. Photo by Aalto University / Aleksi Poutanen
A wooden tower with Aalto logo and a lot of people around it

Vårt uppdrag: Att skapa en hållbar framtid

Forskning

Vi bedriver högklassig forskning och gör genombrott inom vetenskap, konst, teknik och ekonomi, samt i skärningspunkterna mellan dem.

Utbildning

Vi inspirerar morgondagens banbrytare.

Inflytande

Vi förnyar samhället genom forskningsbaserad kunskap, kreativitet och entreprenörsanda. På så vis skapar vi nya lösningar för de stora utmaningarna i världen.

Three women and two men sitting together with a laptop on a desk between them

Våra värden och vårt sätt att agera

Ansvar

Vi arbetar på ett hållbart sätt för allas välbefinnande och för en bättre värld.

Mod

Vi siktar högt och tar oss an utmaningar med flexibilitet, kreativitet och passion.

Samarbete

Vår mångfald är vår styrka, och tillsammans åstadkommer vi mer.

Läs mer om våra värden

Aalto people

EDI Learning Hub

Practical tips for fostering diversity and inclusion.

Equality, diversity and inclusion at Aalto
Aalto University strategy 3.0, web banner (square)

Planer 2023–2026

Våra strategiska planer för 2023–2026

Vår strategi
Two people having objective discussion

My Dialogues

Aalto's guide to one-on-one meetings for academic and service personnel with their supervisors.

Aalto Party 2017. Photo: Aalto University/ Pinja Valja

Hållbara Aalto

Hållbarhet ur alla synvinklar – ekologiskt, samhälleligt, ekonomiskt och kulturellt – vi har förbundit oss till att en så hållbar verksamhet som möjligt. Vi arbetar exempelvis aktivt med att utveckla energieffektiviteten för våra olika fastigheter och för att minska energiförbrukningen på våra campus. Vi är engagerade i att främja FN:s utvecklingsmål för hållbarhet i alla våra aktiviteter.

Hållbarhet
A yellow workshop wall with lots of sticky notes with text

Aalto community collaborated in identifying emerging trends affecting our strategic choices

Over 100 weak signals and trends were gathered from the Aalto community during the first University Preview process.