Vetenskap och teknik underhöll tre generationer under familjedagen

Under evenemanget Family Day bekantade sig hundratals familjer med elektroteknik.
Aalto University / Scientist Pi's show / photo: Annamari Tolonen
Family Day -evenemanget lockade hundratals familjer till Högskolan för elektroteknik.

Robotbyggande, vetenskapsteater, en virtuell rymdresa, provkörning av små och större elbilar och många andra elektrotekniska fenomen roade familjerna när evenemanget Aalto ELEC Family Day arrangerades för andra gången lördagen den 14 september 2019.

Evenemanget lockade över 600 alumner från Högskolan för elektroteknik, anställda, inbjudna gäster och deras familjemedlemmar till Aalto-universitetets campus.

Aalto University / Slot car race track / photo: Annamari Tolonen
Emil och Lauri genererade ström till tävlingsbilarna genom att trampa på cykel.

Outi Elina Kansanen, utvecklingschef vid Högskolan för elektroteknik, kom till evenemanget i sällskap av sin pappa Niilo Kansanen, som är utbildad diplomingenjör i elektroteknik vid Tekniska högskolan, och sin åttaåriga dotter Elsa

”Som barn hörde jag många historier om pappas teknologtid. Jag har själv disputerat i matematik vid Tekniska högskolan, medan både pappa och min bror utexaminerats inom elektroteknik. Nu då jag till slut kom till Högskolan för elektroteknik var det viktigt att bjuda in pappa på besök. Jag är stolt över vår skola och vill visa honom och Elsa allt vad vi gör här”, berättade Outi Elina.

Familjen planerade att provköra elbilar och att delta i Aalto Juniors verkstad Den förunderliga elektriciteten där man kunde testa olika sätt att alstra och förbruka elektricitet.

Aalto University / Ihmeellinen säkö workshop / photo: Annamari Tolonen
Outi Elina, Niilo och Elsa deltog i en verkstad, där man simulerade olika sätt att alstra och förbruka elektricitet. På bilden får en discolampa el från solpaneler.

Under evenemanget Family Day har barnen möjlighet att se och uppleva vad man kan åstadkomma med hjälp av forskning.

Forskarnas förevisningar, t.ex. den virtuella rymdresan, samt olika vetenskapsverkstäder gör tekniken tillgänglig för barnen. Samtidigt får de vuxna tillfälle att förklara sitt eget kunnande på ett sätt som barnen kan förstå.

”I verkstaden hade barnen bråttom att själva få testa hur elektricitet produceras och handledarnas råd fick inte så stor uppmärksamhet. Jag har dock grundkunskaperna i gott minne och i samarbete med Elsa kunde vi undvika kortslutningar”, berättade Niilo efter verkstaden.

”Eftermiddagen gick nästan för snabbt – det fanns ännu mycket intressant att titta på!”

Aalto University / A kid with a microscope / photo: Annamari Tolonen
Juho Qu testade att använda ett mikroskop.
Aalto University / a kid driving a mini Tesla / photo: Annamari Tolonen
Inte enbart vuxna, utan även barnen fick provköra en elbil! På bilden susar Oiva fram i en mini Tesla.
Aalto University / Avoimen tiedeteatterin esitys / photo: Annamari Tolonen
Temat för professor Veikko Sariolas Avoin tiedeteatteri var ”Hur tänker en dator?”
Aalto University / Kids at the robot workshop / photo: Annamari Tolonen
I robotverkstaden programmerades robotar att köra längs banor.
Aalto University / A child learning to pipette / photo: Annamari Tolonen
Elsa och hennes mamma Hanna övade på att mäta med pipett och skapade olika nyanser av grönt i provtuber.
Aalto University / Kids trying out a VR Space demo / photo: Annamari Tolonen
En virtualresa till rymden, guidad av professor Esa Kallio, var en av dagens mest populära uppvisningar.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.