Perhepäivässä tiede ja tekniikka viihdyttivät kolmea sukupolvea

Family Day -tapahtuma toi satoja perheitä tutustumaan sähkötekniikkaan.
Aalto University / Scientist Pi's show / photo: Annamari Tolonen
Family Day -tapahtuma houkutteli satoja perheitä Sähkötekniikan korkeakoululle.

Robottirakentelu, tiedeteatteri, virtuaalinen avaruusmatka, pienten ja isompien sähköautojen koeajot ja lukuisat muut sähkötekniikan ihmeet ilahduttivat perheitä toista kertaa järjestetyssä Aalto ELEC Family Day -tapahtumassa lauantaina 14.9.2019.

Tapahtuma houkutteli Aalto-yliopiston kampukselle yli 600 sähkötekniikan korkeakoulun alumnia, henkilökunnan jäsentä, kutsuvierasta ja heidän perheenjäsentään.

Aalto University / Slot car race track / photo: Annamari Tolonen
Emil ja Lauri generoivat sähköä pikkuautoille polkupyörää polkemalla.

Sähkötekniikan korkeakoulun kehityspäällikkö Outi Elina Kansanen saapui tapahtumaan yhdessä isänsä, Teknillisestä korkeakoulusta sähkötekniikan diplomi-insinööriksi valmistuneen Niilo Kansasen, sekä kahdeksanvuotiaan tyttärensä Elsan kanssa.

”Kuulin lapsuudessani paljon tarinoita isän teekkariajoista. Olen itse väitellyt matematiikasta Teknillisestä korkeakoulusta, kun taas sekä isä että veljeni ovat valmistuneet sähkötekniikasta. Nyt, kun lopulta päädyin Sähkötekniikan korkeakouluun, oli tärkeää kutsua isä tänne kylään. Olen ylpeä koulustamme ja haluan näyttää hänelle ja Elsalle, mitä kaikkea täällä tehdään”, Outi Elina kertoi.

Perheen suunnitelmissa oli koeajaa sähköautoja ja osallistua Aalto Juniorin Ihmeellinen sähkö -työpajaan, jossa testattiin erilaisia tapoja tuottaa ja kuluttaa sähköä.

Aalto University / Ihmeellinen säkö workshop / photo: Annamari Tolonen
Outi Elina, Niilo ja Elsa osallistuivat Ihmeellinen sähkö -työpajaan, jossa simuloitiin erilaisia tapoja tuottaa ja kuluttaa sähköä. Kuvassa diskovalo saa virtaa aurinkopaneelista.

Family Day -tapahtumassa lapsilla on mahdollisuus nähdä ja kokea, mitä kaikkea tutkimuksella voidaan saada aikaan. Tutkijoiden demot, kuten virtuaalimatka avaruuteen, sekä erilaiset tiedetyöpajat tuovat tekniikan lasten ulottuville. Samalla aikuisilla on tilaisuus selittää omaa osaamistaan tavalla, jonka lapsi pystyy ymmärtämään.

”Työpajassa lapsilla oli kova kiire päästä itse testaamaan, miten sähköä tuotetaan, ja ohjaajien neuvot jäivät vähemmälle huomiolle. Perusasiat ovat minulla kuitenkin hyvin hallussa ja yhteistyöllä vältyimme Elsan kanssa oikosuluilta”, Niilo kertoi Ihmeellinen sähkö -työpajan jälkeen.

”Iltapäivä kului melkein liiankin nopeasti – mielenkiintoista nähtävää olisi vielä riittänyt!”

Aalto University / A kid with a microscope / photo: Annamari Tolonen
Juho harjoitteli mikroskoopin käyttöä.
Aalto University / a kid driving a mini Tesla / photo: Annamari Tolonen
Aikuisten lisäksi myös lapset pääsivät koeajamaan sähköautoja! Kuvassa Oiva huristelee mini-Teslalla.
Aalto University / Avoimen tiedeteatterin esitys / photo: Annamari Tolonen
Professori Veikko Sariolan Avoin tiedeteatteri -esityksen aiheena oli "Kuinka tietokone ajattelee?"
Aalto University / Kids at the robot workshop / photo: Annamari Tolonen
Robottityöpajassa ohjelmoitiin robotteja kulkemaan ratoja pitkin.
Aalto University / A child learning to pipette / photo: Annamari Tolonen
Pipetointityöpajassa Elsa valmisti äitinsä Hannan kanssa näyteputkiin erilaisia vihreän sävyjä.
Aalto University / Kids trying out a VR Space demo / photo: Annamari Tolonen
Virtuaalimatka avaruuteen professori Esa Kallion opastamana oli yksi perhepäivän suosituimmista ohjelmanumeroista.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: