Våra värden i praktiken – bekanta dig med de uppdaterade etiska principerna

De reglerna för rent spel gäller var och en av oss.
Kaksi henkilöä kampuksella.

Aalto-universitetets etiska principer (Code of Conduct) har uppdaterats för att motsvara våra förnyade värden och förändringar i vår verksamhetsmiljö. Bekanta dig med de etiska principerna – de gäller oss alla och skapar en gemensam verksamhetskultur. De tidigare principerna är från 2017.

Hela vår verksamhet vid Aalto grundar sig på att vi alla trivs med våra studier och vårt arbete tillsammans. Etiska principer skapar grunden för vår framgång och vårt välbefinnande. Vi vill vara stolta både över vad vi åstadkommer och sättet vi åstadkommer det på.

Aalto-universitetets etiska principer är våra gemensamma regler för rent spel. De hjälper oss att göra etiskt korrekta val och klargör vad verksamhet i enlighet med våra värden innebär i praktiken. Ansvar, mod och samarbete samt vårt sätt att agera är rättesnöret för allt vi gör.

Fem pelare

De etiska principerna består av fem pelare: Ansvar för människor, ansvar för hållbar utveckling, ansvar för etisk verksamhet, ansvar för egendom och ansvar för data. När du har bekantat dig med alla pelare är det lätt att handla i enlighet med principerna.

De etiska principerna gäller alla aaltoiter: studerande, personal, styrelsemedlemmar, de anställda vid Aalto-universitetets dotterbolag och universitetets ledning. Allas ord och handlingar är betydelsefulla. Vad vi gör och hur vi gör det är alldeles lika viktigt som vad vi säger.

När världen förändras betonas ansvarsfull verksamhet allt mer. Exempelvis hållbar utveckling, bruk av egendom och resurser samt principerna för dataskydd och informationssäkerhet har preciserats när de etiska principerna har uppdaterats.

Materialet publiceras nu först på finska och på engelska, och de svenska versionerna blir färdiga i augusti. Du hittar de etiska principerna, länkar till mer information och tips för etisk verksamhet på webbsidan. Materialet har även sammanställts som ett pdf-dokument. Länkarna till dessa hittar du nedan. Efter sommaren kommer det också att erbjudas utbildningsmaterial om de etiska principerna i tjänsten Workday.

Kaksi henkilöä kampuksella.

Etiska principerna - Värden i praktiken

De etiska principerna (Code of Conduct) utgör grunden för Aalto-gemenskapens kultur och hjälper oss att omsätta våra värden och vårt sätt att agera i handling.

Aalto-universitetet

Kristiina Kemetter

Päälakimies
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Rakentelua Robokylä-työpajassa.
Universitetet Publicerat:

Artificiell intelligens intresserar både elever och lärare

Hösten 2023 har grundskolorna och eleverna på andra stadiet fått bekanta sig med olika AI-verktyg under tekniksessionerna som ordnas av Aalto-universitetet Junior.
Ernst Enkvist
Universitetet Publicerat:

Ernst Enkvist (1931–2023) in Memoriam

Skeppsbyggare utvecklade finskt kunnande inom varvsindustrin.
Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsförfarandet på campusområdet i Otnäs förenhetligas vid årsskiftet

Campusparkeringen omfattas av ett pilotprojekt som inleds 1.1.2024.