Välkomna till Aalto, nya studerande!

Över 1 500 nya kandidatstuderande och över 1 000 magisterstuderande inleder sina studier på Aalto-universitetet i höst.
Foto: Erica Nyholm

De nya kandidatstuderandenas höst startar med en orienteringsvecka i augusti-september. Under orienteringsveckan blir nykomlingarna bekanta med studierna och studielivet på Aalto.

Enligt antalet studerande är det tekniska utbildningsområdet störst med över 1 000 nya studerande i kandidatprogrammen. Över 400 studerande inleder studier på kandidatnivå inom det ekonomiska området och cirka 120 studerande inleder studier inom det konstnärliga området.

Dessutom inleder över 1 000 magisterstuderande som har avlagt sin kandidatexamen någon annanstans sina studier på Aalto. Bland dem inleder över 500 studier inom det tekniska området, över 200 studier inom det ekonomiska området och över 200 inom det konstnärliga området.

Otnäs utgör ett tvärvetenskapligt hemcampus för största delen av de studerande. Där studerar alla teknologer, kandidatstuderande inom det ekonomiska utbildningsområdet samt över 60 % av magisterstuderanden inom det konstnärliga området. Andra campus är Arabia och Tölö samt S:t Michel där det engelskspråkiga kandidatprogrammet inom det ekonomiska utbildningsområdet finns.

Vi önskar även våra nya internationella studerande varmt välkomna. I magisterprogrammen kommer cirka 57 % av de nya studerandena från ett annat land än Finland: Bland annat från Kina, Vietnam, Pakistan, Indien, Ryssland, USA, Iran, Syd-Korea och Mexiko. Ungefär 350 utbytesstuderande anländer till Aalto i höst. De kommer från över 30 olika länder.

Information om inledandet av studierna finns på Into-portalen.

Du kan följa nyheter från Aalto-universitetet bland annat i sociala medier:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!