Universitetets nya årtionde började glatt

Nästan 1 300 personer firade 10-åriga Aalto – se bilderna!
Glada studerande i sina collegetröjor i Aalto-universitetets 10-årsevenemang 8.1.2020, bild Kalle Kataila

Den 8 januari fyllde Aalto-universitetet tio år. Födelsedagen firades i Dipoli i glad och skön stämning med blicken riktad mot framtiden. Vid evenemanget såg man en ordentlig skara personal, studeranden, emeritus- och emeritaprofessorer och tidigare aaltoiter.

Under eftermiddagsevenemanget gratulerade Kones styrelseordförande Antti Herlin universitetet med en videohälsning. Herlin är Aalto-universitetets hedersdoktor och han ledde insamlingen av stiftelsekapitalet från företag vid grundandet av universitetet.

I sitt festtal gick Jussi Herlin igenom Aaltos tioårsresa från sitt eget perspektiv som Aaltos alumn och viceordförande för Kones styrelse. Talets huvudtema var den ständigt föränderliga världen samt utmaningen att förutse förändringar. Centrala saker han lyfte fram var även internationalisering, klimatförändringen och hållbar utveckling.

Koneen Antti Herlin pitämässä juhlapuhetta Aallon 10-vuotisjuhlissa 8.1.2020, kuva Mikko Raskinen
Evenemangets festtal hölls av viceordförande i Kones styrelse, Aaltos alumn Jussi Herlin.

Rektor Ilkka Niemelä lyfte fram i sitt tal en gemensam riktning och gemensamma värden samt betydelsen av ambitiösa mål för både universitetets inledningsfas och i fortsättningen. Han presenterade även universitetets nya, levande strategi som träder i kraft 2021.

Rehtori Ilkka Niemelä pitää puhetta Aalto-yliopiston 10-vuotisjuhlassa 8.1.2020, kuva Mikko Raskinen
Rektor Ilkka Niemelä höll sitt innovativa, framtidsriktade tal i ett fullsatt Lumituuli.
Paneelikeskustelijat vauhdissa Aalto10-juhlassa, kuva Mikko Raskinen
Paneldiskussion om Aalto-universitetets framtid i full gång. På bild HR-sakkunnig Anna Hynynen, studerande Iida Palosuo, alumn Petteri Koponen, Lifeline Ventures, och biträdande professor Rodrigo Serna. Som moderator agerade professor Nina Granqvist.

Festen fortsatte med andra programpunkter ända fram till kvällen. Universitetets kompetens och innovationer presenterades i form av många olika demonstrationer från undervisning till forskning och studerandes projekt. Aalto-universitetets studentkår AUS var på många sätt med under festen och presenterade All to X-applikationen, som för samman Aalto-samfundets aktörer och aaltoiter för att hedra AUS10-feståret. Dagen kulminerades med en frågesport, en kunskapsshow samt med musik och dans – se bilder nedanför!

Ilkka Niemelä's tal (på engelska)Aalto-universitetes strategi som träder i kraft 1.1.2021 (på engelska)All to X -applikation (> Facebook)

Eero Kasanen, Yrjö Sotamaa ja Matti Pursula Aalto10-juhlassa, kuva Mikko Raskinen
Rektorer från högskolorna som var med och grundade Aalto-universitetet: Eero Kasanen (tidigare Helsingfors handelshögskola), Yrjö Sotamaa (tidigare Konstindustriella högskolan) och Matti Pursula (tidigare Tekniska högskolan).
Avaruusaiheisen tiedeshow'n Friday Night Liven esiintyjiä, kuva Mikko Raskinen
På Friday Night Live var temat rymden, som artister var ”rymdprofessorerna” Jaan Praks och Esa Kallio (på bild första och tredje från vänster) och Bruce Clayhills från KitSat-startup samt programledare Oona Kallela. I bakgrunden Polirytmi.
Juhlintaa Kaleva-salissa Boston Promenaden musiikin parissa, kuva Kalle Kataila
JFesten fortsatte på kvällen med musik från Boston Promenade i Kaleva-salen med entusiastiska dansare på väg mot ett non-stop disko i Palaver.

Bilder Mikko Raskinen ja Kalle Kataila / Aalto-universitetet

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.