Yliopiston uusi vuosikymmen alkoi iloisesti

Lähes 1300 henkeä juhlisti 10-vuotiasta Aalto-yliopistoa – katso kuvat!
Glada studerande i sina collegetröjor i Aalto-universitetets 10-årsevenemang 8.1.2020, bild Kalle Kataila

Tammikuun 8. päivänä Aalto-yliopisto täytti kymmenen vuotta. Syntymäpäivää juhlittiin Dipolissa iloisissa ja lämminhenkisissä tunnelmissa katse suunnattuna tulevaisuuteen. Tilaisuudessa nähtiin runsaslukuinen joukko henkilöstöä, opiskelijoita, emeritus- ja emeritaprofessoreita ja entisiä aaltolaisia.

Iltapäivätilaisuudessa Koneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin onnitteli yliopistoa videotervehdyksessä. Herlin on Aalto-yliopiston kunniatohtori ja hän johti säätiöpääoman keräystä yrityksiltä yliopistoa perustettaessa.

Juhlapuheessaan Jussi Herlin luotasi Aallon kymmenvuotistaivalta omista lähtökohdistaan Aallon alumnina ja Koneen hallituksen varapuheenjohtajana. Puheen pääteemana oli jatkuvasti muuttuva maailma sekä muutosten ennakoinnin haasteellisuus. Keskeisinä asioina hän nosti esiin myös kansainvälistymisen, ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen.

Koneen Antti Herlin pitämässä juhlapuhetta Aallon 10-vuotisjuhlissa 8.1.2020, kuva Mikko Raskinen
Koneen hallituksen varapuheenjohtaja, Aallon alumni Jussi Herlin pitämässä juhlapuhettaan.

Rehtori Ilkka Niemelä korosti puheessaan yhteisen suunnan ja yhteisten arvojen sekä kunnianhimoisten tavoitteiden merkitystä niin yliopiston alkutaipaleella kuin jatkossakin. Hän myös esitteli yliopiston uuden, vuoden 2021 alusta voimaan tulevan elävän strategian.

Rehtori Ilkka Niemelä pitää puhetta Aalto-yliopiston 10-vuotisjuhlassa 8.1.2020, kuva Mikko Raskinen
Rehtori Ilkka Niemelä piti innostavan, tulevaisuuteen suuntautuvan puheensa täpötäydessä Lumituulessa.
Paneelikeskustelijat vauhdissa Aalto10-juhlassa, kuva Mikko Raskinen
Paneelistit vauhdissa, aiheena Aalto-yliopiston tulevaisuus. Kuvassa HR-asiantuntija Anna Hynynen, opiskelija Iida Palosuo, alumni Petteri Koponen, Lifeline Ventures, ja apulaisprofessori Rodrigo Serna. Moderaattorina toimi professori Nina Granqvist.

Yliopiston osaamista ja innovaatioita esiteltiin lukuisten demojen muodossa aina tutkimuksesta opetukseen ja opiskelijoiden projekteihin. Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY oli juhlissa monin tavoin mukana sekä esitteli All to X -sovelluksensa, joka tuo Aalto-yhteisön toimijat ja aaltolaiset yhteen AYY10-juhlavuoden kunniaksi. Päivä huipentui visailuun, tiedeshow’hun sekä musiikkiin ja tanssiin – katso kuvat alta!

Ilkka Niemelän puheAalto-yliopiston 1.1.2021 voimaan tuleva strategiaAll to X –sovellus (> Facebook)

Eero Kasanen, Yrjö Sotamaa ja Matti Pursula Aalto10-juhlassa, kuva Mikko Raskinen
Aalto-yliopiston perustajakorkeakoulujen rehtorit: Eero Kasanen (ent. Helsingin kauppakorkeakoulu), Yrjö Sotamaa (ent. Taideteollinen korkeakoulu) ja Matti Pursula (ent. Teknillinen korkeakoulu).
Avaruusaiheisen tiedeshow'n Friday Night Liven esiintyjiä, kuva Mikko Raskinen
Friday Night Livessa teemana oli avaruus, esiintyjinä ”avaruusprofessorit” Jaan Praks ja Esa Kallio (kuvassa ensimmäinen ja kolmas vasemmalta) ja Bruce Clayhills KitSat-startupista sekä juontajana Oona Kallela. Taustalla Polirytmi.
Juhlintaa Kaleva-salissa Boston Promenaden musiikin parissa, kuva Kalle Kataila
Juhlat jatkuivat illansuussa Boston Promenaden musisoidessa Kaleva-salissa innokkaimpien tanssijoiden suunnatessa non-stop diskoon Palaveriin.

Kuvat Mikko Raskinen ja Kalle Kataila / Aalto-yliopisto

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.