Universitetet utreder utexaminerades karriärvägar genom en enkät

Resultaten används för att utveckla undervisningen och påverkar också finansieringen. Nu ber vi att magistrarna från 2014 och doktorerna från 2016 deltar.
Kaksi mies- ja yksi naisopiskelija seisoo Väre-rakennuksen edessä. Miehillä on polkupyörät.

Universiteten följer noggrant upp hur undervisningen och examina svarar mot de föränderliga kompetensbehoven i arbetslivet. Nätverket Aarresaari, som består av karriär- och rekryteringstjänsterna vid alla universitet i Finland, genomför årligen en enkät för magistrar och doktorer. I år får de som fick magisterexamen 2014 och doktorsexamen 2016 en begäran om att delta i enkäten.

Aalto-universitetets vicerektor Petri Suomala uppmanar alla som utexaminerats de här åren att svara på enkäten: ”Vi hoppas att så många som möjligt vill delta. Ni ger oss värdefull och aktuell information och den hjälper oss att planera den bästa undervisningen också för kommande generationer av studerande.”

Aalto-universitetet drar också ekonomisk nytta av att så många som möjligt svarar, eftersom detta i fråga om magistrarna är en grund för den finansiering som undervisnings- och kulturministeriet beviljar.

Magistrarna upplever att arbetsgivarna uppskattar deras examen

År 2018 var 87 % av de magistrar som svarade på enkäten nöjda med sin examen med tanke på sin karriär, 85 % har i sitt nuvarande arbete god nytta av de kunskaper och färdigheter som de lärt sig vid universitetet och 90 % skulle rekommendera sin utbildning till andra. Så många som 93 % av magistrarna från Aalto-universitetet angav att de var av samma åsikt i fråga om påståendet ”arbetsgivarna uppskattar min examen”.

Enligt resultaten betonade de som utexaminerats från Aalto-universitetet förmåga att lära sig och tillägna sig nytt, självstyrande, problemlösningsfärdigheter samt samarbetsförmåga som de färdigheter som är viktigast i arbetet och som utvecklats vid universitetet.

Nio doktorer av tio är nöjda med sin examen med tanke på sin karriär

Av dem som fick sin doktorsexamen 2015 arbetade över hälften i ett företag, en femtedel vid ett universitet och färre än var tionde som företagare eller frilans.  Av dem som svarade på enkäten upplevde 66 % att deras arbetsuppgifter hade blivit mer krävande och intressantare efter att de avlagt examen. Med tanke på karriären var 89 % av dem nöjda med sin examen.

Aalto-universitetet sänder karriäruppföljningsenkäten per e-post, sms eller post till alla magistrar som utexaminerades 2014 och doktorer som utexaminerades 2016. Det går att svara på enkäten till den 30 november.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!