Ungdomar söker lösningar för en bättre framtid

Millennium Youth Prize är en ny teknologitävling för 14–18-åringar.
youth_prize_sv_sv.jpg

Aalto-universitetet och Teknikakademin TAF ordnar för första gången en teknologitävling för 14–18-åringar. Millennium Youth Prize bjuder in ungdomar att komma med lösningar på globala aktuella utmaningar på områdena för hälsoteknologi och nya hållbara energilösningar. De tävlande tar emot utmaningarna från Aaltos professorer Heikki J. Nieminen, Anton Kuzyk, Mari Lundström och Peter Lund.

”Med det här priset vill vi få ungdomar att bli inspirerade av teknologi och innovationer och hitta nya slags lösningar. De unga har nycklarna till en bättre framtid för mänskligheten”, säger Aalto-universitetets vice rektor Tuija Pulkkinen.

De tävlande kan skicka in sina lösningar antingen som skriftliga redogörelser, videor, prototyper eller som en kombination av dessa. Bedömningskriterierna är vetenskaplighet, kreativitet, innovativitet och genomförbarhet.

De bästa arbetena bjuds in till evenemanget Junction på Aalto-universitetets campus i november 2018, där en domarkår bestående av experter korar vinnarna. Priser på sammanlagt 10 000 euro delas ut. Tävlingstiden är 23.5–4.11.2018.

Millenniumpriset för teknologi är en finländsk hyllning till teknologiska innovationer som förbättrar människornas livskvalitet. Prisbeloppet är en miljon euro och priset delas ut vartannat år. Årets vinnare tillkännages 22.5.2018 i Helsingfors. Den nya teknologitävlingen för ungdomar ordnas i samma anda som sin storasyster: områdena i tävlingen är de samma som för tidigare års vinnare av Millenniumpriset för teknologi och båda vill sporra till nya lösningar för en bättre livskvalitet.

Aalto-universitetet ordnar en offentlig föreläsning av vinnaren av Millenniumpriset för teknologi 23.5 kl. 9 i Kandidatcentret i Otnäs. Efter föreläsningen ordnar Aalto-universitetet en möjlighet för gymnasieelever att träffa vinnaren personligen. De 50 först anmälda får delta.

Mer information:

Veli-Matti Ikävalko, koordinator, Aalto-yliopisto Junior, [email protected], 050 351 1103

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Honorary doctors talks 2024
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.