Nuoret etsimään ratkaisuja parempaan tulevaisuuteen

Millennium Youth Prize on uusi teknologiakilpailu 14–18-vuotiaille nuorille.
youth_prize_fi_fi.jpg

Aalto-yliopisto ja Tekniikan Akatemia TAF järjestävät ensimmäistä kertaa teknologiakilpailun 14–18-vuotiaille nuorille. Millennium Youth Prize kutsuu nuoria esittämään ratkaisuja globaaleihin ajankohtaisiin haasteisiin terveysteknologian ja uusien kestävän kehityksen energiaratkaisujen aloilta. Kilpailijat vastaanottavat haasteet Aallon professoreilta Heikki J. Niemiseltä, Anton Kuzykilta, Mari Lundströmiltä ja Peter Lundilta.

”Haluamme tällä kilpailulla innostaa nuoria teknologian ja innovaatioiden pariin ja löytämään uudenlaisia ratkaisuja. Nuorilla ihmisillä on avaimet ihmiskunnan parempaan tulevaisuuteen”, toteaa Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen.

Arviointikriteereitä luovuus ja toteuttamiskelpoisuus

Kilpailijat voivat lähettää ratkaisunsa joko kirjallisina selvityksinä, videoina, prototyyppeinä tai niiden yhdistelminä. Arviointikriteerejä ovat tieteellisyys, luovuus, innovatiivisuus ja toteuttamiskelpoisuus.

Parhaat työt kutsutaan Aalto-yliopiston kampukselle marraskuussa 2018 Junction-tapahtumaan, jossa asiantuntijoista koostuva tuomaristo julistaa voittajat. Palkintoina jaetaan yhteensä 10 000 euroa. Kilpailuaika on 23.5.–4.11.2018

Uusi Millennium Youth Prize järjestetään isomman sisarensa, Millennium-teknologiapalkinnon (Millennium Technology Prize) hengessä: kilpailun alat ovat samoja kuin aiempien vuosien Millennium-teknologiapalkinnon voittajien alat ja molemmat palkinnot kannustavat uusiin ratkaisuihin paremman elämänlaadun puolesta. Millennium-teknologiapalkinto on suomalainen, miljoonan euron arvoinen kunnianosoitus maailman huippuinnovaatioille, jotka parantavat ihmisten elämänlaatua ja edistävät kestävää kehitystä. Tämän vuoden palkinnon saaja julkistetaan 22.5.2018 Helsingissä.

Aalto-yliopisto järjestää Millennium-teknologiapalkinnon voittajan yleisöluennon 23.5. klo 9 Kandidaattikeskuksessa Otaniemessä. Luennon jälkeen Aalto-yliopisto järjestää lukiolaisille mahdollisuuden tavata voittaja henkilökohtaisesti, ja mukaan pääsee 50 ensiksi ilmoittautunutta.

Lisätietoja:

Veli-Matti Ikävalko, koordinaattori, Aalto-yliopisto Junior, [email protected], puh. 050 351 1103

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.