Unga tar din shoppingtur till en ny nivå med 5G-teknik

I september sattes gymnasisters och högskolestuderandes 5G-idéer på prov i köpcentret A Bloc.
Aalto University / a child trying out VR glasses / photo: Atte Leskinen
A Blocs kunder fick prova VR-glasögon under handledning av studerande.

Kursen 5G Hack the Mall utmanade i somras gymnasister och högskolestuderande att fundera över vad nytt 5G-teknik kan tillföra ett köpcenterbesök. 5G-lösningar som de studerande tagit fram, såsom ett internt 5G-nätverk för köpcenter och VR-utrustning som tillämpar det, testades i september när pop up-veckorna Back to the Mall 5.0 ordnades i köpcentret A Bloc.

Inom ramen för projektet Back to the Mall 5.0 förvandlades A Bloc till ett futuristiskt 5G-köpcenter i två veckor. Under evenemanget presenterades framtida 5G-servicemöjligheter: i köpcentret kunde man bekanta sig med de nyaste 5G-demoversionerna, såsom 5G-mobiltelefoner och ett fungerande 5G-nätverk, liksom träffa branschens främsta experter och företagsledare.

”5G gör det möjligt att dela information och intelligens i sin omgivning – inte enbart mellan människor utan också mellan produkter – vilket öppnar en helt ny värld med tanke på utvecklingen av tjänster. Unga har en förmåga att bemästra 5G på ett sätt som deras föräldrar inte ens kan drömma om”, säger Nokias representant Veli-Pekka Luoma.

Aalto University / Emma Niemenmaa trying out VR glasses in Aalto Shop / photo: Atte Leskinen
Emma Niemenmaa provade AR-glasögon i Aalto University Shop.
Aalto University / customers in front of the pop up stand / photo: Atte Leskinen
Projektet Back to the Mall presenterade framtidens 5G-servicemöjligheter.

Aha-upplevelser i köpcenter

Avsikten med projektet Back to the Mall 5.0 var att ta fram en experimentell lärmiljö, där de unga får bekanta sig med 5G-teknologi och vilka utbildnings- och arbetsmöjligheter den erbjuder. Utgångspunkten för projektet var de ungas syn på köpcenter som platser dit de kan komma för att lära sig, för att nätverka och för att utnyttja tillgänglig teknik, såsom 5G och virtuell verklighet.

”Målet med den förra 5G Hack the Mall-kursen var att väcka högskolestuderandes och gymnasisters intresse för 5G-teknologi och hur den kan tillämpas. Nu fick vi chansen att omsätta kursens alster i praktiken”, berättar Mikko Nikkanen som deltog i projektet.

Kunder som kom till A Bloc fick testa VR- och AR-utrustning samt 5G-mobiltelefoner som förevisades av samarbetsföretag och samarbetsuniversitet. Samtidigt samlade de studerande in respons på hur kunderna upplevde tjänsterna och behovet av dem.

Aalto University / Emma Niemenmaa and Mikko Nikkanen explaining how to use VR glasses / photo: Atte Leskinen
Emma Niemenmaa och Mikko Nikkanen handledde i användningen av VR-glasögon.

”Projektarbetet gav mig erfarenhet av kundbetjäning och en överblick av vad allt det innebär att ha hand om dylika utställningsmontrar. Det var jättekul att få vidareutveckla det projekt vi startade i somras”, säger Emma Niemenmaa som deltog i projektet.

Härnäst åker projektgruppen till Kalifornien, där den genomför marknadsundersökningar och pilotprojekt med kunder i två köpcenter under oktober månad. I november ordnar de studerande ett två dagars evenemang i köpcentret Sello.

Projektet Back to the Mall förverkligades i samarbete med Aalto-universitetet, Nokia Abp, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy, Helsingfors universitet, Oulun yliopisto, Ernst & Young Ab, Elisa Abp, Telia Finland Oyj, DNA Abp, OnePlus Finland Oy, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Teknologiska forskningscentralen VTT Ab och yrkeshögskolan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK. Hjälp med programmets praktiska arrangemang gav ungdomsnätverket Start North.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!