Unga tar din shoppingtur till en ny nivå med 5G-teknik
Kursen 5G Hack the Mall utmanade i somras gymnasister och högskolestuderande att fundera över vad nytt 5G-teknik kan tillföra ett köpcenterbesök. 5G-lösningar som de studerande tagit fram, såsom ett internt 5G-nätverk för köpcenter och VR-utrustning som tillämpar det, testades i september när pop up-veckorna Back to the Mall 5.0 ordnades i köpcentret A Bloc.
Inom ramen för projektet Back to the Mall 5.0 förvandlades A Bloc till ett futuristiskt 5G-köpcenter i två veckor. Under evenemanget presenterades framtida 5G-servicemöjligheter: i köpcentret kunde man bekanta sig med de nyaste 5G-demoversionerna, såsom 5G-mobiltelefoner och ett fungerande 5G-nätverk, liksom träffa branschens främsta experter och företagsledare.
”5G gör det möjligt att dela information och intelligens i sin omgivning – inte enbart mellan människor utan också mellan produkter – vilket öppnar en helt ny värld med tanke på utvecklingen av tjänster. Unga har en förmåga att bemästra 5G på ett sätt som deras föräldrar inte ens kan drömma om”, säger Nokias representant Veli-Pekka Luoma.
Aha-upplevelser i köpcenter
Avsikten med projektet Back to the Mall 5.0 var att ta fram en experimentell lärmiljö, där de unga får bekanta sig med 5G-teknologi och vilka utbildnings- och arbetsmöjligheter den erbjuder. Utgångspunkten för projektet var de ungas syn på köpcenter som platser dit de kan komma för att lära sig, för att nätverka och för att utnyttja tillgänglig teknik, såsom 5G och virtuell verklighet.
”Målet med den förra 5G Hack the Mall-kursen var att väcka högskolestuderandes och gymnasisters intresse för 5G-teknologi och hur den kan tillämpas. Nu fick vi chansen att omsätta kursens alster i praktiken”, berättar Mikko Nikkanen som deltog i projektet.
Kunder som kom till A Bloc fick testa VR- och AR-utrustning samt 5G-mobiltelefoner som förevisades av samarbetsföretag och samarbetsuniversitet. Samtidigt samlade de studerande in respons på hur kunderna upplevde tjänsterna och behovet av dem.
”Projektarbetet gav mig erfarenhet av kundbetjäning och en överblick av vad allt det innebär att ha hand om dylika utställningsmontrar. Det var jättekul att få vidareutveckla det projekt vi startade i somras”, säger Emma Niemenmaa som deltog i projektet.
Härnäst åker projektgruppen till Kalifornien, där den genomför marknadsundersökningar och pilotprojekt med kunder i två köpcenter under oktober månad. I november ordnar de studerande ett två dagars evenemang i köpcentret Sello.
Projektet Back to the Mall förverkligades i samarbete med Aalto-universitetet, Nokia Abp, Aalto-yliopistokiinteistöt Oy, Helsingfors universitet, Oulun yliopisto, Ernst & Young Ab, Elisa Abp, Telia Finland Oyj, DNA Abp, OnePlus Finland Oy, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Teknologiska forskningscentralen VTT Ab och yrkeshögskolan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK. Hjälp med programmets praktiska arrangemang gav ungdomsnätverket Start North.
- Publicerat:
- Uppdaterad: