Tua Hindersson-Söderholm är vår ny servicechef för biblioteksmaterial

Tua Hindersson-Söderholm har en lång erfarenhet från Hanken Svenska Handelshögskolans bibliotek.
Tua Hindersson-Söderholm in front of Harald Herlin Learning Centre, our library building.

Sedan 1.8.2023 jobbar Tua Hindersson-Söderholm som servicechef med ansvar för biblioteksmaterial vid Aalto-universitetes Forskningstjänster (RES). Tua berättar: ”I ryggsäcken har jag en lång karriär vid HANKEN Svenska Handelshögskolans bibliotek, varav 10 år som bibliotekschef och medlem i högskolans ledningsgrupp. Förutom upprätthållande och utveckling av bibliotekstjänster, har jag även sakkunskap inom tjänster och processer för akademiska färdigheter, öppen publicering samt spridning och utvärdering av forskningsoutput. De tre senaste åren har jag jobbat med frågor kring öppen forskning och hantering av forskningsdata vid CSC – IT Center for Science. Mitt första intryck av Aalto är inspirerande. Jag ser fram emot ett framgångsrikt samarbete för att tillhandahålla biblioteksmaterial av hög kvalitet, hållbart, kostnadseffektivt och just-in-time.”

Tua leder det team som ansvarar för urval, anskaffning och tillgängliggörandet av biblioteksmaterial vid Aalto-universitetet. Teamledaren ansvarar för en materialbudget på nästan 4 miljoner euro, vilket kräver en ständig balansgång mellan prisförhöjningar och säkerställandet av den akademiska personalens och studenternas tillgång till det material som behövs. Teamet ansvarar också för fjärrlånetjänsten samt avskrivningar av böcker i bibliotekets tryckta samlingar.

Utöver teamet för biblioteksmaterial arbetar Tua i nära samarbete med övrig personal inom forskningstjänster (RES) och lärandetjänster (LES), särskilt teamet för öppen vetenskap och bibliotekets kundserviceteam.

Läs mera om bibliotektjänster https://www.aalto.fi/sv/larcentret

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.