Tillväxtföretagscentret A Grid för hundratals aktörer till Aaltos campus

Innovationsklustret i Otnäs får ett nytt flaggskepp då ett av Europas största tillväxtföretagscenter öppnar i slutet av året.

A Grid, som öppnar i Högskolan för elektrotekniks gamla utrymmen, sammanför bland annat tillväxtföretag, företag i den kreativa branschen, acceleratorer och företagstjänster under samma tak. Det är en kreativ gemenskap för ambitiösa startups, företag och företagare: efter renoveringen kommer byggnaden att ha rum för hundratals aktörer.

Illustration av A Grids utrymmen.

”Otnäs campus blir ett unikt kluster för samarbete där forskare, företag och studerande skapar nya sätt att arbeta tillsammans. A Grid är en mötesplats som fungerar som en länk till universitetets teknologi, kunskapsbas och gemenskapens studerande", berättar Tuija Pulkkinen, Aalto-universitetets vicerektor som ansvarar för forskning och innovationer. "I den nyligen publicerade internationella universitetsutvärderingen listades cirka 55 innovativa universitet som samarbetar med företag och samhället på ett nytt sätt; Aalto var det enda finländska universitetet i gruppen. Vi öppnar A Grid för att stärka den här utvecklingen.”

På Aalto utvecklar man för närvarande metoder med vilka man smidigt får ut universitetets omfattande forskningsinfrastruktur och teknologi samt kompetens till företagen. "Möjligheten att till exempel utnyttja Aaltos prototyp workshops eller industriella internetkompetens är väldigt viktig för små företag som annars inte skulle ha tillgång till motsvarande", säger Pulkkinen.

Aalto-universitetets egna företagsaccelerator Aalto Start-Up Center har en central roll i A Grids verksamhet. Andra kända blivande invånare är till exempel Reaktor Space Lab, Europeiska rymdorganisationen samt eventbyrån Tapaus. Förutom kontorslokaler hittar man även utrymmen för samarbete och evenemang, arbetsverkstäder samt stödtjänster i form av restauranger, caféer, ekonomi- och juristtjänster.

Efterfrågan på det omfattande, stora utrymmet på 20 000 kvadrat har varit stor i Otnäs och det finns även planer på att utvidga verksamheten på campus.

”Företagargemenskapen i Otnäs har en unik entusiasm och energi. Många startups vill öppna sina kontor här efter att de exempelvis gått Startup Saunas acceleratorprogram. Det föds även företag ur universitetets forskningsgrupper och studerandeprojekt som vi nu kan betjäna på ett nytt sätt”, säger fastighetsplaceringschef Eetu Ristaniemi från Aalto-universitetets fastighetsbolag Aalto CRE. "Forskningen vid Högskolan för elektroteknik har spelat en viktig roll för till exempel Nokias framgångar. Nu kan samma utrymmen fungera som stödplattform för nya framgångshistorier.”

Tilläggsuppgifter:

• A Grids webbsida: agrid.fi
  • Tuija Pulkkinen, vicerektor, forskning och innovationer, Aalto-universitetet, +358505916013, [email protected]
  • Eetu Ristaniemi, fastighetsplaceringschef, Aalto CRE, +358407739083, [email protected]
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.