Aallon kampukselle nousee satojen toimijoiden kasvuyrityskeskus A Grid

Otaniemen innovaatiokeskittymä saa uuden lippulaivan, kun yksi Euroopan suurimmista kasvuyrityskeskuksista avautuu loppuvuodesta.

Entisissä Sähkötekniikan korkeakoulun tiloissa avautuva yhteisötila A Grid kokoaa saman katon alle muun muassa kasvuyrityksiä, luovien alojen yrityksiä, kiihdyttämöitä ja palveluita yrityksille. Kyseessä on kunnianhimoisten startupien, yritysten ja yrittäjien luova yhteisö: rakennukseen tulee remontin valmistuttua tilat jopa sadoille toimijoille.

Havainnekuva A Gridin tiloista.

”Otaniemen kampus rakentuu ainutlaatuiseksi yhteistyön keskittymäksi, jossa tutkijat, yritykset ja opiskelijat luovat uudenlaisia tapoja toimia yhdessä. A Grid on kohtauspaikka, joka toimii linkkinä yliopiston teknologiaan, osaamispohjaan ja yhteisöön opiskelijoineen”, kertoo Aalto-yliopiston tutkimuksesta ja innovaatioista vastaava vararehtori Tuija Pulkkinen. ”Juuri ilmestyneessä kansainvälisessä yliopistoarvioinnissa listattiin noin 55 innovatiivista, uudella tavalla yritysten ja yhteiskunnan kanssa yhteistyötä tekevää yliopistoa; Aalto oli ainoana suomalaisena tässä joukossa. Avaamme A Gridin vahvistamaan tätä kehitystä.”

Aallossa kehitetään parhaillaan tapoja, joilla yliopiston laajaa tutkimusinfrastruktuuria ja teknologiaa sekä niihin liittyvää osaamista saadaan joustavasti yritysten käyttöön. ”Mahdollisuus hyödyntää vaikkapa Aallon protopajoja tai teollisen internetin osaamista on erityisen tärkeä pienille yrityksille, joille vastaavaa ei olisi muutoin saatavilla”, Pulkkinen toteaa.

A Gridin toiminnassa keskeisessä roolissa on Aalto-yliopiston oma yrityskiihdyttämö Aalto Start-Up Center. Muita tunnettuja tulevia asukkaita ovat esimerkiksi Reaktor Space Lab, Euroopan avaruusjärjestö ESA sekä tapahtumatoimisto Tapaus. A Gridistä löytyy paitsi toimistotiloja, myös yhteistyö- ja tapahtumatiloja, työpajatiloja sekä tukipalveluita ravintolasta ja kahvilasta talous- ja lakipalveluihin.

Mittaville, jo ensivaiheessaan 20 000 neliömetrin kokoisille tiloille on ollut Otaniemessä kysyntää, ja suunnitelmissa on myös laajentaa toimintaa ympäri kampusta.

”Otaniemen yrittäjyysyhteisössä on ainutlaatuista intoa ja energiaa. Monet startupit haluavat perustaa toimitilansa tänne esimerkiksi Startup Saunan kiihdyttämöohjelman käytyään. Myös yliopiston tutkimusryhmistä ja opiskelijaprojekteista syntyy yrityksiä, joita voimme palvella nyt uudella tavalla”, toteaa kiinteistösijoitusjohtaja Eetu Ristaniemi Aalto-yliopiston kiinteistöyhtiö Aalto CREstä. ”Sähkötekniikan korkeakoulun tiloissa tehdyllä tutkimuksella on ollut merkittävä rooli esimerkiksi Nokian nousussa. Nyt samat tilat voivat toimia tukialustana uusille menestystarinoille.”

Lisätiedot:

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa