Nyheter

Sommarjobb på universitetet är självständigt och flexibelt men kräver stor initiativförmåga

Högskolan för elektroteknik anställer varje år tiotals studerande för olika sommarjobb.
Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelija kesätöissä elektroniikan ja naotekniikan laitoksella, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

I slutet av juni tystnar campusområdet i Otnäs då Aaltos studerande åker iväg på sommarbete.  Fastän studierna läggs på en välförtjänt paus spenderar en del av de studerande sin sommar genom att arbeta på universitetet. På Högskolan för elektroteknik arbetar den här sommaren över 50 studerande.

En av dem är holländaren Thomas van Gemert. Intresset för interaktionen mellan människan och datasystem fick honom att söka till Aaltos magisterprogram Computer, Communication and Information Sciences. van Gemert fick sommarjobb på institutionen för kommunikations- och nätverksteknik då professor Antti Oulasvirta bad honom arbeta i hans forskningsgrupp där nya beräkningsmetoder för planering och anpassning av användargränssnitt undersöks.

”Arbetet på Aalto är ganska avslappnat. Gruppen har en bra atmosfär och jag lär mig mycket vid sidan av kodningen. Jag arbetar också lite med datorsimulering av känslor som jag är särskilt intresserad av. Det bästa är att jag kan delta på intressanta föreläsningar och kurser vid sidan av arbetet", säger han.

Sommarjobbet vid Högskolan för elektroteknik ger de studerande möjlighet att bekanta sig med arbetet i ett forskningsprojekt. Arbetsplatsen kan förutsätta bakgrundsstudier inom sommarjobbsprojektets specialområde och goda vitsord i tekniskt utmanande ämnen. Det är dock bra med egen initiativförmåga och det är möjligt att få sommarjobb redan efter det första studieåret. Skolans målsättning är att erbjuda ett flexibelt och roligt sommarjobb via vilket studerande får fördjupa sig i sitt eget ämnesområde.

Helena Hilander

Elektroteknikstuderande Oskari Ojala jobbar på institutionen för signalteknik och akustik. Hans arbetsuppgift är datormodellering av fotometriprocessen med Matlab-programmet. Han behandlar även ämnet i sitt kandidatarbete som är tänkt att bli klart under sommaren.

”Det är intressant att jobba här och nivån på forskningen är hög. Arbetet kräver stor initiativförmåga vilket erbjuder möjligheter men även ansvar. Den egna motivationen spelar en stor roll.”

En del av sommarjobbarna kan utnyttja sina egna studieerfarenheter och arbeta med universitetskurserna. Till exempel är Harri Aaltonens, som studerar inom kandidatprogrammet för automations- och informationsteknologi, arbetsuppgifter relaterade till utvecklingen av Automationskursen: han planerar övningsuppgifter och -underlag för mikrokontrollerövningar.

Erfarenheten av ett riktigt forskningsprojekt och av att bekanta sig med den akademiska världen kan uppmuntra studerande till fortsatta studier. En del av sommarjobbsprojekten publiceras i pappersform med sommarjobbarna som skribenter. Detta kan de ha nytta av då de söker arbete. Helena Hilander som påbörjar sitt andra studieår inom kandidatprogrammet för bioinformationsteknologi och arbetar vid institutionen för elektronik och nanoteknik anser att sommarjobbet vid universitetet även är bra gällande planeringen av studierna:

”Jag uppskattar att jag redan i ett tidigt skede av studierna har fått se hur det är att arbeta med forskning. Det här är till stor hjälp vid planeringen av min egen karriär", konstaterar hon.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.