Kesätyö yliopistolla on itsenäistä ja joustavaa, mutta vaatii rutkasti oma-aloitteisuutta

Sähkötekniikan korkeakoulu palkkaa vuosittain kymmeniä opiskelijoita erilaisiin kesätyötehtäviin.
Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelija kesätöissä elektroniikan ja naotekniikan laitoksella, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

Kesäkuun lopussa Otaniemen kampusalue hiljenee Aallon opiskelijoiden suunnatessa kesälaitumille. Vaikka opinnot jäisivät ansaitulle tauolle, osa opiskelijoista viettää kesänsä yliopistolla töitä tehden. Sähkötekniikan korkeakoulussa työskentelee tänä kesänä yli 50 opiskelijaa.

Yksi heistä on hollantilainen Thomas van Gemert. Kiinnostus ihmisen ja tietokonejärjestelmien välistä vuorovaikutusta kohtaan sai hänet hakeutumaan Computer, Communication and Information Sciences -maisteriohjelmaan. Kesätöihin tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselle van Gemert päätyi, kun professori Antti Oulasvirta pyysi häntä työskentelemään tutkimusryhmäänsä, jossa tutkitaan uusia laskennallisia menetelmiä käyttöliittymien suunnitteluun ja mukauttamiseen.

”Aallossa työskentely on aika rentoa. Ryhmässä on hyvä ilmapiiri ja opin paljon koodaamisen ohessa. Lisäksi pääsen työskentelemään minua erityisesti kiinnostavan tunteiden tietokoneellisen simuloinnin parissa. Parasta on kuitenkin se, että pystyn osallistumaan kiinnostaville luennoille ja kursseille työteon ohessa”, hän kertoo.

Kesätyö Sähkötekniikan korkeakoulussa antaa opiskelijoille mahdollisuuden tutustua tutkimusprojektissa työskentelyyn. Paikan saaminen saattaa edellyttää kesätyöprojektin erityisalaan liittyviä taustaopintoja sekä hyviä arvosanoja teknisesti haastavista aiheista. Oma-aloitteisuus kuitenkin kannattaa ja kesätyöpaikan voi saada jo ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Koulun tavoitteena on tarjota joustava ja mukava kesätyö, jonka kautta opiskelijat pääsevät syventymään omaan aihealueeseensa.

Helena Hilander

Sähkötekniikan opiskelija Oskari Ojala työskentelee signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitoksella. Hänen työtehtävänään on valonmittausprosessin tietokonemallintaminen Matlab-ohjelmistolla. Hän käsittelee aihetta myös kandidaatintyössään, jonka on tarkoitus valmistua kesän aikana.

”Työskentely täällä on mielenkiintoista ja tutkimuksen taso on korkea. Työnteko vaatii paljon oma-aloitteisuutta, mikä tarjoaa mahdollisuuksia, mutta myös vastuuta. Oma motivaatio on tärkeässä roolissa.”

Osa kesätyöntekijöistä pääsee hyödyntämään omia opiskelukokemuksiaan ja työskentelemään yliopistokurssien parissa. Esimerkiksi Automation and Electrical Engineering- maisteriohjelmassa syksyllä aloittavan Harri Aaltosen työtehtävät liittyvät Automaatio-kurssin kehittämiseen: hän suunnittelee harjoitustehtäviä ja -alustaa mikrokontrolleriharjoituksia varten.

Kokemus oikeasta tutkimusprojektista sekä tutustuminen akateemiseen maailmaan saattavat innostaa opiskelijoita jatko-opintoihin. Osa kesätyöprojekteista päätyy julkaistuiksi papereiksi, joissa kesätyöntekijät ovat kirjoittajina, mistä voi olla hyötyä työnhaussa. Toisen opiskeluvuotensa bioinformaatioteknologian kandidaatinohjelmassa aloittava, elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella työskentelevä Helena Hilander näkee kesätyön yliopistolla hyödyllisenä myös opintojensa suunnittelun kannalta:

”Arvostan sitä, että olen päässyt jo opintojen varhaisessa vaiheessa näkemään, millaista työskentely tutkimuksessa on. Tämä auttaa huomattavasti oman urani suuntaamisessa”, hän toteaa.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.