Nyheter

Snabbmodets pris: 92 miljoner ton avfall och 79 triljoner liter vatten per år samt 10 % av utsläppen världen över

Att minska mode- och textilindustrins miljöpåverkan kräver att hela systemet förändras, säger Krisi Niinimäkis arbetsgrupp i sin artikel i webbpublikationen Nature Reviews Earth & Environment.
Samples of dyer’s woad (värimorsinko) non-toxic blue dye textiles. Photo: Valeria Azovskaya
Textilindustin måste bli mer ansvarsfull och t.ex. minska kemikaliebelastningen i miljön. Vejde (Isatis tinctoria) växer även i Finland och kan användas för giftfri blå färg. Bild: Valeria Azovskaya

Mode- och textilindustrins affärsmodell måste genomgå en grundläggande förändring, och det kräver att man snabbt avstår från snabbmode. Det är det enda sättet att långsiktigt förbättra ansvarsfullheten inom modebranschen och dess leveranskedjor, säger Kirsi Niinimäki och hennes arbetsgrupp i sin nya artikel i publikationen Nature Reviews Earth & Environment. Den nya webbpublikationen lanserades i början av 2020 och är en del av den ansedda och traditionella Nature-familjen av vetenskapliga tidskrifter.

Efter luftfarten är modeindustrin den största industriella förorenaren och ansvarar ensam för tio procent av världens koldioxidutsläpp. Och branschen växer, trots att medvetenheten om dess miljöpåverkan håller på att sprida sig. Stora delar av tillväxten kan tillskrivas snabbmodet, som är beroende av lågprisproduktion och kortlivade produkter.

I sin artikel beskriver författarna skadliga miljöeffekter som anknyter till modeindustrins produktionskedjor – från produktion till konsumtion. Miljön påverkas av problem med vattenanvändning, kemikalier, koldioxidutsläpp och textilavfall. Branschen producerar till exempel årligen 92 miljoner ton avfall och använder 79 triljoner liter vatten, och problemen koncentreras framför allt i utvecklingsländer. Miljöeffekterna är ett entydigt bevis på att branschen måste genomgå betydande förändringar och bli mer ansvarsfull. Sådana förändringar kunde bl.a. vara långsammare produktion i största allmänhet samt att följa ansvarsfulla principer i hela produktionskedjan.

"Framtidens mode är långsamt mode", säger Kirsi Niinimäki. "Vi behöver breda kunskaper om hur vi kan uppnå en systemisk förändring. Det kräver kreativt tänkande och samarbete mellan alla intressenter – såväl designer, producenter som konsumenter."

Textilindustrin måste satsa på ren teknologi och nya affärsmodeller som grundar sig på ansvarsfullhet. Det behövs även förändringar i lagstiftningen. Enligt författarna har konsumenterna också en betydande roll i att uppnå förändringar, eftersom våra konsumtionsvanor måste bli hållbarare. Det betyder att vi alla måste vara beredda att betala mer för produkter som producerats på ett miljövänligare sätt.

Artikel:
Niinimäki, K. Peters, G., Dahlbo, H., Perry, P., Rissanen, T. and Gwilt, A.  (2020) The environmental price of fast fashion. Nature Reviews; Earth and Environment

Läs artikeln (på engelska)

Nature Reviews Earth & Environment

Mer information:
Kirsi Niinimäki, [email protected]

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.