Nyheter

Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse skänker en donation till Aalto-universitetets utbildningsområde för konst, design och arkitektur

Stiftelsen stöder vetenskaplig forskning vars tyngdpunkt ligger på hur psykiskt välbefinnande påverkar den fysiska hälsan. Detta är ett centralt perspektiv till exempel i undervisningen och forskningen om arkitektur för hälsa och välfärd vid Aalto-universitetet.
Students at the campus.
Bild: Aalto-universitetet/Mikko Raskinen

Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse donerar sammanlagt 540 000 euro till finländska universitet. Stiftelsens donation till Aalto-universitetet riktas till utbildningsområdet konst och design.

”Vid Finlands universitet utförs ett omfattande och värdefullt arbete som är direkt kopplat till Gyllenbergsstiftelsens syfte. Vi stöder vetenskaplig forskning vars tyngdpunkt ligger på hur psykiskt välbefinnande påverkar den fysiska hälsan. Detta forskningsarbete kan vara såväl traditionell medicinsk forskning som forskning som fokuserar på att förstå till exempel boendemiljöernas eller de sociala faktorernas inverkan på hälsan”, säger Jannica Fagerholm, verkställande direktör för Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.

Människoorientering och gemenskap som delfaktorer i välfärden

Vid Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur är inverkan av psykiskt välbefinnande på den fysiska hälsan av central betydelse i synnerhet i undervisningen och forskningen om arkitektur för hälsa och välfärd. Vid sidan av det institutionscentrerade tänkandet och den processorienterade planeringen inom hälso- och sjukvården har man infört ett humanare och människocentrerat tillvägagångssätt som även beaktar de närstående. Exempel på detta är projektet Monimuotoista integroitua asumista muistisairaille (MonIA), som avslutades i våras samt planeringskursen för terminalvårdsmiljöer.

”Vi vill stödja det fördomsfria och banbrytande utvecklingsarbetet vid högskolan för konst, design och arkitektur för att stärka sambandet mellan psykiskt välbefinnande och fysisk hälsa”, konstaterar Fagerholm.

Dekanus för högskolan för konst, design och arkitektur Tuomas Auvinen tackar stiftelsen för dess bredd och för förståelsen för holistiskt välbefinnande.

”Framför allt spelar arkitektur och tjänstedesign viktiga roll i innovativ design inom hälso- och välmåendesektorn. Så småningom håller man på att frigöra sig från det institutionscentrerade tänkesättet. Detta innebär mer decentraliserade, mobila hälso- och sjukvårdstjänster nära människornas vardag, större medkänsla med patienternas upplevelser och utrymmen som har planerats för att stimulera alla sinnen. Aspirationen är en övergripande strävan efter välbefinnande och det är fantastiskt att Gyllenbergsstiftelsen ser ett stort värde i detta slags arbete”, säger Auvinen.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Studier Publicerat:

Lär dig språk och interkulturell kompetens online med Unite! Ansök nu till kurser våren 2024

Unite! kurser är öppna for alla studenter vid Aalto-universitetet.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.