Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö lahjoittaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun koulutusalalle

Säätiö tukee tieteellistä tutkimusta, jonka painopiste on henkisen hyvinvoinnin vaikutuksessa fyysiseen terveyteen. Tämä on keskeinen näkökulma esimerkiksi terveyden ja hyvinvoinnin arkkitehtuurin opetuksessa ja tutkimuksessa Aallossa.
Students at the campus.
Kuva: Aalto-yliopisto/Mikko Raskinen

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö lahjoittaa yhteensä 540 000 euroa suomalaisille yliopistoille. Säätiön lahjoitus Aalto-yliopistolle kohdennetaan taiteiden ja suunnittelun koulutusalalle.

”Suomen yliopistoissa tehdään laaja-alaista ja arvokasta työtä, joka linkittyy suoraan Gyllenbergin säätiön tarkoitukseen. Tuemme tieteellistä tutkimusta, jonka painopiste on henkisen hyvinvoinnin vaikutuksessa fyysiseen terveyteen. Tämä tutkimustyö voi olla niin perinteistä lääketieteellistä tutkimusta kuin myös sellaista tutkimusta, joka keskittyy esimerkiksi asuinympäristöjen tai sosiaalisten tekijöiden terveydellisten vaikutusten ymmärtämiseen”, sanoo Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön toimitusjohtaja Jannica Fagerholm.

Ihmislähtöisyys ja yhteisöllisyys hyvinvoinnin osatekijöinä

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa henkisen hyvinvoinnin vaikutus fyysiseen terveyteen on keskeistä etenkin terveyden ja hyvinvoinnin arkkitehtuurin opetuksessa ja tutkimuksessa. Terveydenhuollon laitoskeskeisen ajattelun ja prosessilähtöisen suunnittelun rinnalle on tuotu humaanimpi, ihmiskeskeinen ja myös läheiset huomioon ottava lähestymistapa. Esimerkkeinä tästä ovat Monimuotoista integroitua asumista muistisairaille (MonIA) -projekti, joka päättyi tänä keväänä sekä saattohoitoympäristöjen suunnittelukurssi.

”Haluamme tukea Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ennakkoluulotonta ja uraauurtavaa kehitystyötä henkisen hyvinvoinnin ja fyysisen terveyden välisen yhteyden vahvistamiseksi”, Fagerholm toteaa.

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen kiittää säätiötä sen laaja-alaisuudesta sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ymmärtämisestä.

”Erityisesti arkkitehtuurilla ja palvelumuotoilulla on tärkeä rooli terveys- ja hyvinvointialan innovatiivisessa suunnittelussa. Vähitellen ollaan pääsemässä irti tiukasti laitoskeskeisestä ajattelutavasta. Tämä tarkoittaa hajautetumpia, liikkuvia terveyspalveluja lähellä ihmisten arkea, suurempaa myötätuntoa potilaiden kokemuksia kohtaan ja tiloja, jotka on suunniteltu stimuloimaan kaikkia aisteja. Pyrkimys on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, ja on upeaa, että Gyllenbergien säätiö näkee tämänkaltaisessa työssä suurta arvoa”, Auvinen sanoo.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: